Ontluchting benzine brandstoftank

Waarschijnlijk voor velen een bekende vraag maar voor mij niet :D :

Als men met nitro vliegt, gaat de ontluchting van het brandstoftankje via het drukslangetje dat vanuit de demper naar het tankje loopt.

Nu ben ik een kist met een benzinemotor aan het bouwen en vroeg mij af hoe ik mijn benzine brandstoftank moet ontluchten, zodanig dat ie door de motor niet vacuum trekt?
Op een demper van een benzinemotor zit namelijk geen nippel om met overdruk van de uitlaat, de benzinetank te ontluchten.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Bedankt alvast,
Danny

Het slangetje van je uitlaat naar de tank is niet nodig. Bij een nitro motor zorgt dit voor overdruk in de tank zodat de brandstof naar de motor word "gedrukt" bij een benzine motor zit er een pompmembraan in je carburateur deze zorgt ervoor dat de benzine word aangezogen naar de motor.

Losse slang aan de tank maken die je met de opening een stuk hoger als de tank zelf houdt en je hebt een ontluchting ;-)

En als ie dan op de kop vliegt loopt ie leeg...

Voor een vliegtuig kun je beter zoiets toepassen:
Foto0334.jpg

Ontluchtingsslang aan de bovenkant in de tank maken en de slang een hele slag rond de tank draaien het het uiteinde ruim boven de tank houden.

ja, maar daar heb je niks aan. de ontluchting werkt 2 kanten op, bij vullen en bij motorloop.

als je tankt zie je via de ontluchting dat de tank vol is, er loopt dan brandstof uit.

Mmm...Bestaan er niet een soort klepventieltjes?
Dus ventieltje open bij aanzuiging maar niet de andere kant op?

Te ingewikkeld. Doe zoals op de foto van Wiert. Werkt prima. Lekt tijdens de vlucht nauwelijks brandstof uit. Je benzinekist blijft in iedergeval een HEUL stuk schoner dan wat je met methanol gewend was. ;)

dus je tank krijgt straks drie aansluitingen:
-vanaf de klunk in de tank naar de motor
-aansluiting om te vullen (die wind ik ook altijd een keer om de tank zodat ook die niet lekt, bij mij is die aansluiting namelijk ook niet volledig luchtdicht)
-open aansluiting aan de tank als ontluchting bij het tanken en als de tank leeggezogen wordt door de carburateur. (ook een keertje rond de tank leggen).

Mannen, bedankt voor de info..helemaal top!
Het slangetje dat ik dan voor het vullen van de tank ga gebruiken kan ik natuurlijk ook mooi met een dichte nippel afsluiten i.p.v. ook weer rond de tank knopen?

Trouwens; het uiteinde van die ontluchtingsslang die je rond de tank laat lopen, waar laten jullie die uitkomen...boven de tank ergens of onder de tank door de onderkant romp?

Mannen, bedankt voor de info..helemaal top!
Het slangetje dat ik dan voor het vullen van de tank ga gebruiken kan ik natuurlijk ook mooi met een dichte nippel afsluiten i.p.v. ook weer rond de tank knopen?
Klopt. Je kunt hem ook afdoppen met een dichte nippel.

Trouwens; het uiteinde van die ontluchtingsslang die je rond de tank laat lopen, waar laten jullie die uitkomen...boven de tank ergens of onder de tank door de onderkant romp?
Boven of onder de tank maakt niet uit (als je op zijn kop vliegt wordt boven heel snel onder en vice versa). Ik heb zowel de tankopening als de ontluchting altijd onderop de romp zodat ze zo min mogelijk opvallen.

Op jou foto is inderdaad duidelijk te zien dat je tank drie aansluitingen heeft en dat je die T-fitting NIET gebruikt. En dat is in mijn ogen de beste methode. Gewoon drie slangen naar je tank.

Het alternatief is namelijk een tank met twee aansluitingen en zo'n T-fitting. De tankdop wordt dan via die T-fitting verbonden met de slang die naar je motor loopt. Je gebruikt dan de slang die naar je motor loopt om de tank te vullen. Daar zitten twee nadelen aan.

1) Als de 'tankdop' waarmee je de tank vult gaat lekken, zuigt je motor lucht aan ipv brandstof en daar loopt ie slecht op.
2) Normaalgesproken doet de viltclunk in je tank (ook) dienst als brandstoffilter. Als je de tank vult met zo'n T-fitting druk je de brandstof de tank in via de viltclunk. Alle rotzooi in de brandstof die je zojuist hebt getankt blijft aan de verkeerde kant van de viltclunk in de clunk hangen en wordt de carburateur ingezogen zodra je de motor start. Vervolgens zit het zeefje in je carburateur weer verstopt.

Vandaar dat ik (net als Wiert) drie aansluitingen in de tank heb. Dan heb je bovenstaande potentiele problemen niet. Het kost je welgeteld 1 nippel in de tank extra en een klein stukje slang extra.

Ik doe dat nog weer anders: Drie aansluitingen op de tank, en een T-stukje (toch....)

Slang 1 loopt van de viltclunk aansluiting naar de zuig van de carburateur.

slang 2 loopt van de "hoge" aansluiting aan de tank naar de ontluchting buiten het model, via een "zwanehals" (zelfde principe als de slang een keer om de tank wikkelen)

Slang 3 loopt van de overloopaansluitng van de carburateur naar de "lage" aansluiting aan de tank. Als je nu op het pompje van de carb drukt, zuigt die brandstof aan via de clunk, en pompt het teveel terug naar de tank.
In slang 3 zet ik de T-aansluiting, waarlangs ik het model vul of leegpomp. Die aansluiting is afgedicht met een dopje.

Ik kan nu het model tanken EN leegpompen, zonder dat er benzine naar de carburateur kan stromen (zit een veerbelast terugslagklepje in de overstortaansluiting) en ik tank ook NIET via de viltclunk.

Werkt volledig probleemloos, eventuele lekkage van het vuldopje kan geen problemen opleveren, de clunk vervuilt niet aan de verkeerde kant, en de ontluchting is altijd open.

Bij het tanken gebruik ik twee slangen: een vulslang om door te pompen, en een retourslang die de ontluchting van voorraadtank en modeltank verbindt: op die manier is het tanken reukvrij en lekvrij: ik kan het model bij wijze van spreken op de keukentafel tanken en leegpompen zonder stank in huis, en tóch Euro 95 gebruiken, terwijl de tank onzichtbaar ergens in het model zit (kan dus niet zien hoe vol hij is).

Voor mij werkt dat prima....

Groet, Bert

Of kijk even op de site van toni clark. Download de catalogus. Staat een apart hoofdstuk in over tankaansluiting (wiel opnieuw uitvinden is niet nodig)
Groet Hans

Gewoon 1cm lange punt van een dikke spaanplaatschroef in het einde van de slang draaien en je hebt een perfecte luchtaanzuiging zonder dat brandstof verloren gaat.

Zoeken op uniflow OR uni-flow OR "uni flow". Meestal betreft het berichten van Bruno van Hoek.

Bruno houdt zich bij mijn weten uitsluitend met kleine diesels en gloeipluggers bezig waar het verbrandingsmotoren aangaat, en dan nog specifiek voor lijnbesturing, waar het mengsel nogal gebruikt wordt om het vermogen te "regelen" (stijgvlucht=armer, duikvlucht=rijker).

Uniflow is als ik mij niet vergis een listige dubbelloops clunk waarbij de tankdruk toegelaten wordt op hetzelfde niveau als de aanzuiging van de brandstof, waardoor automatisch de tankdruk "gecompenseerd" wordt voor de hoeveelheid vloeistof in de tank, zodat de druk ter hoogte van de aanzuig min of meer absoluut constant blijft.

Ik heb dat ooit wel eens in een RC vliegtuig toegepast, maar kon absoluut geen verschil ontdekken met een normale tankdruk aansluiting, maar in lijnbesturing schijnt het wél merkbaar beter at te stellen te zijn.

Dat heeft echter qua werking niets, maar dan ook helemaal niets aan overeenkomst met de ontluchting van een benzine motor, waar je geen tankdruk, maar wel een brandstofpomp met drukregelaar hebt....

Groet, Bert

Bij het tanken gebruik ik twee slangen: een vulslang om door te pompen, en een retourslang die de ontluchting van voorraadtank en modeltank verbindt: op die manier is het tanken reukvrij en lekvrij: ik kan het model bij wijze van spreken op de keukentafel tanken en leegpompen zonder stank in huis, en tóch Euro 95 gebruiken, terwijl de tank onzichtbaar ergens in het model zit (kan dus niet zien hoe vol hij is).

Groet, Bert

:hammer::hammer::hammer: Voor het geld van de brandstof die ik in de loop van de tijd via de overloop op het veld heb gelegd, had ik een mooie Moki ster of turbine kunnen kopen (bijna dan)

Suf eigenlijk dat het koppelen van de overloop aan de retour van de voorraadtank (startkist) zo weinig gedaan wordt dat ik het in 34 jaar nog nooit in de praktijk gezien heb, of over heb nagedacht.

Back