Ontmoetingsdag Historische Scheepsmodelbouw 2020

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door janzwart, 15 dec 2019.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Modelbouwersdag 2020

    Zoals jullie wel hebben begrepen zal de modelbouwersdag op 3 mei in Batavialand zeer waarschijnlijk niet doorgaat. De NVM modelbouwersdagen zullen wel in Houten plaats gaan vinden.
    Ik ben in Houten aanwezig geweest, als bezoeker, en ik zou daar absoluut niet met modellen gaan staan. Voornamelijk vanwege de massaliteit en onpersoonlijkheid.

    Met een zekere weemoed denk ik terug aan onze bijeenkomsten in Duizel. Voor degene die dit niet hebben meegemaakt, dat was in een zaal van een horeca gelegenheid. Er waren een twintigtal tafels opgesteld waar men de gereed zijnde modellen en de modellen in aanbouw kon laten zien aan mede modelbouwers. S'Middags was bezoek van buiten welkom.
    Dus volop gelegenheid voor onderlinge contacten.

    Graag zou ik willen weten hoe jullie denken over deze zaak.

    Een aantal vragen:
    Wat heeft je voorkeur, een bijeenkomst in grote zaal (jaarbeursachtig zoals Houten) of kleine zaal (van een horecagelegenheid) ?
    Tonen van gereed zijnde modellen of ook in aanbouw zijnde modellen?
    Bijeenkomst van alleen modelbouwers of ook (deels) extern publiek toelaten?
    Als we zelf iets zouden organiseren wat zou je maximale eigen financiële bijdrage kunnen zijn ?
    Welk deel van het land heeft de voorkeur? (Ja natuurlijk je eigen woonplaats) Maar als je iets wil voor iedereen dan is het midden van het land het beste. Je kan ook het ene jaar in het noorden iets doen en het andere jaar in het zuiden. Heeft dat de voorkeur?
    Zou je zelf komen in het noorden / midden / zuiden van Nederland?

    Als je bereid bent iets te helpen organiseren kan je dat ook laten weten.

    Ik heb even contact gehad met Ron van Leeuwen (NVM). Van die kant is geen tegenwerking te verwachten, wellicht eerder een beperkte medewerking.

    Laat horen wat je hiervan vind.
     
    cees050, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Ik ben in Duizel als bezoeker geweest. Dit jaar op de Bataviawerf geweest. Houten heb ik overgeslagen, dat paste niet in mijn agenda. Vorig jaar echter de NVM modelbouwbeurs bezocht. Op Bataviawerf stonden we in nogal een donkere ruimte. Vorig jaar NVM was ook erg donker.
    Duizel vond ik leuk en aangenaam. Locatie Duizel was prima te doen, echter Lelystad en Houten ook.
    Financiële bijdrage is een beetje moeilijk. Indien entree gevraagd wordt dan geen. Anders b.v euro 25 geen probleem
     
    Hans Groenenberg en janzwart vinden dit leuk.
  3. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo Jan,

    Alhoewel ik niet ruim zit in mijn vrije tijd en het dus altijd de vraag blijft of ik überhaupt zou kunnen, lijkt het me leuk om in een bescheiden zaaltje mede-bouwers te ontmoeten, met complete en in aanbouw zijnde modellen. Voor mij zou ergens in het midden van het land het meest praktisch zijn.
     
    Hans Groenenberg, TIMBERWOLF en janzwart vinden dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Duizel was ook niet zo'n grote zaal. Er moet toch zeker ergens wat te vinden zijn.
    Ik zie het wel zitten.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zie het ook wel zitten inderdaad. Voor mij hoeft het niet zozeer voor bezoekers. Maar alle modellen in aanbouw, voltooid of gesneuveld... Alles mag getoond worden lijkt me.
    Bij voldoende deelnemers hoeven de kosten dan ook niet hoog te zijn denk ik. In het midden van het land is te doen voor mij maar voor een ontmoeting vind ik een 1.5 uur rijden wel te doen? Maar ja ik rij behoorlijke afstanden voor mijn werk dus maal ik hier niet om.Als we communiceren onderling is er met elkaar mee te rijden ... behalve die Piet.. die moet zonodig in Hulst gaan wonen..
    Ik haal je wel op hoor Piet. Koos die brengt je wel thuis....... denk ik..
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
    pietsan en janzwart vinden dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Jan, ik vind het een heel leuk initiatief van je :thumbsup:

    En het antwoord op je vragen:

    Wat heeft je voorkeur, een bijeenkomst in grote zaal (jaarbeursachtig zoals Houten) of kleine zaal (van een horecagelegenheid) ?Kleine zaal
    Tonen van gereed zijnde modellen of ook in aanbouw zijnde modellen? Beiden ….
    Bijeenkomst van alleen modelbouwers of ook (deels) extern publiek toelaten? Mag van mij allebei, met publiek kan uiteraard interessanter zijn
    Als we zelf iets zouden organiseren wat zou je maximale eigen financiële bijdrage kunnen zijn ? Als iedereen voor zijn / haar eigen kosten opdraait dan denk ik dat dit wel meevalt, en indien je met bezoekers werkt zou je een geringe entree kunnen vragen (2 tot 4 euro of zoiets) om bij te dragen in deze kosten. Qua zaalhuur zal het best wel meevallen denk ik (in onze omgeving zijn gratis zaaltjes best wel te vinden)
    Welk deel van het land heeft de voorkeur? (Ja natuurlijk je eigen woonplaats) Maar als je iets wil voor iedereen dan is het midden van het land het beste. Je kan ook het ene jaar in het noorden iets doen en het andere jaar in het zuiden. Heeft dat de voorkeur? Roulerend noorden / midden / zuiden zou natuurlijk ideaal zijn
    Zou je zelf komen in het noorden / midden / zuiden van Nederland? In het midden en zuiden zal geen probleem opleveren

    De voorkeur gaat wel uit naar een Zaterdag...….

    Dus we gaan dit zeker in de gaten houden en volgen,
    Succes verder
     
    TIMBERWOLF en janzwart vinden dit leuk.
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Het lijkt erop dat er wel belangstelling voor bestaat.
    Ik ga er meer werk van maken.
    Als locatie denk ik aan Hotel Flora te Hillegom. Ik ben hier bekend en ken de zaal.
    Zie: https://hotelvillaflora.nl/feestzaal-huren/
    Hillegom ligt ongeveer qua hoogte in het midden van Nederland, alleen wel aan de kust.

    Ter orientatie:
    Afstand tussen Hillegom en:
    Antwerpen: 163 km en 2:00 uur
    Assen: 208 km en 2:13 uur
    Hoorn: 70 km en 0:53 uur
    Leeuwarden: 166 km en 1:48 uur
    Venlo: 209 km en 2:09 uur
    Groningen: 211 km en 2:10 uur
    Eindhoven: 148 km en 1:36 uur
    Hulst: 179 km en 2:01 uur

    Kortom heel Nederland (incl Antwerpen) ligt grofweg binnen 200 km en 2uur rijden van Hillegom.
    Een volgende keer kunnen we dan iets in het Noorden organiseren. (Assen?) ten koste van de zuiderlingen en daarna in het zuiden (Duizel?) ten koste van de Noorderlingen. We zullen eerst zien hoe dit afloopt.

    Ik heb verder contact gehad met Ron van Leeuwen (NVM) en de NVM wil onze bijeenkomst sponsoren zodat de kosten voor de deelnemers minimaal en wellicht helemaal nul zijn. Toegang vragen aan bezoekers zal dan ook niet nodig zijn, en hopelijk is de belangstelling dan groot.

    Globaal heb ik het volgende dag programma in gedachten:
    9:00 – 10:00 Verzamelen en modellen opstellen.
    10:30 – 12:00 Presentatie. (Uitsluitend aan deelnemers, géén bezoek)
    • Graag wil ik elke deelnemer een paar minuten de tijd geven om aan alle andere deelnemers iets over zichzelf of zijn model(len) te vertellen. Waarom heb je dit model gemaakt? Pakket of scratch? Welke problemen heb je ondervonden? Welke problemen wil je graag hier bespreken met anderen? Etc.
    12:00 – 13:00 lunch. Er wordt gezorgd voor broodjes en een kop soep. Drankjes op eigen rekening.
    13:00 – 16:00 Zaal open voor extern bezoek.
    16:00 – 17:00 Inpakken en wegwezen.

    Als datum denk ik aan zaterdag 16 of 23 mei 2020. Dat is net na de bloemen gekte hier in de bloembollenstreek. Later (januari) zal ik dat definitief melden en dan ook een inschrijfprocedure instellen.

    Elke reactie op voorgaande is welkom.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2019
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Het is geweldig Jan, op mij kun je rekenen zeker als bezoeker, maar ik denk dat er nog wel ergens een bootje staat of in aanbouw is om mee te nemen....
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben er helaas niet bij, rede is dat ik zulke lange reistijden niet kan maken. Maar geloof me, ik baal.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Stephan, Wellicht zitten we in 2021 in Duizel. Dat is 56 km. Geen belofte, maar we proberen zowel aan het noorden als aan het zuiden te denken. Of in t voorjaar in het noorden en in het najaar in het zuiden. Afstanden blijven problemen geven.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    14 of 21 mei 2020?????
    14 mei 2020 is volgens mij een donderdag en de 21 ste natuurlijk ook en dat is hemelvaartsdag.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Sorry, Is gecorrigeerd.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Duizel is voor mij ook net te doen, is maar een goed uurtje rijden:)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja Duizel kan ik ook, is niet zo ver. Hoop dat ik dan mijn Galjoen en misschien de Willem kan laten zien ;)
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Jan, prima initiatief, ik ben daar ook graag bij aanwezig.
    Alle vormen vind ik goed, het gaat mij er om met de andere bouwers contact te hebben over onze hobby en de modellen te zien.
    Zelf woon ik in Hoorn nh, maar heb geen probleem met afstanden rijden.



    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    janzwart vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ik hou de 16e en de 23e alvast vrij in de agenda Jan, en wat betreft hier het zuiden ergens in 2021 komt dat goed uit ga dat voorjaar met pensioen, ;);)dus dan heb ik best wel wat tijd over om hier in de buurt (Duizel is ook niet ver) wat te regelen :)
    Succes verder met de voorbereidingen
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2019
    janzwart vindt dit leuk.
  17. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    Mooi idee, zal de data alvast blokken
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    Ik ben er helaas niet bij, rede is dat ik zulke lange reistijden niet kan maken. Maar geloof me, ik baal.
    Een uurtje rijden is nog wel te doen
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Als het aan mij ligt organiseren we ook eens zo'n bijeenkomst in het hoge Noorden. Dus heb geduld.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Nog even het laatste nieuws.
    Van het bestuur van de NVM heb ik het definitieve akkoord gekregen dat zij de bijeenkomst zullen sponsoren en zo nodig ondersteunen met hun middelen. Er komt ook een aankondiging in “De Modelbouwer” en eventuele verdere promotie van naamsbekendheid.

    Zij willen wel, uiteraard, graag dat er iets tegenover staat. De bijeenkomst zal daarom bekend worden gemaakt als een NVM-bijeenkomst. Ook zal de NVM op de bijeenkomst zelf aanwezig zijn met een of twee tafels met hun spullen.

    Het geheel blijft echter onder mijn regie, ondersteund door de NVM.

    Voor de deelnemers betekent dit dat deelname geheel gratis zal zijn, incl. een eenvoudige lunch.
    Hou dit topic in de gaten, want in januari komt hier een link om uw inschrijving kenbaar te maken.
    Bedenk ondertussen wat u mee wilt nemen. Gereed zijnde modellen, maar vooral in aanbouw zijnde modellen, die meer gespreksstof opleveren, zijn welkom.
    Als criterium wordt hetzelfde criterium gehanteerd als deelname op het forum:
    “Historische ZEILschepen van vóór 1900”

    U hoort nog van ons.
     
    Pingu57, pietsan, Hoosterw en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina