ontploffende NiMh accu

Vandaag op het vliegveld om mijn electro zwevertje uit te laten.

Wat ik meemaakte tart werkelijk elke verbeelding....
Een ouder clublid zou wel even zijn 6-cellen NiMh opladen voor in zijn EASYSTAR.......

Opeens hoorden we een harde knal. Bleek onder de motorkap vandaan te komen.
Waar is de lader? Dat was volgens de eigenaar niet nodig. Het accupakket was zo, zonder lader op de accu aangesloten......de + pool losgehaald nog 3 knallen.
Nog nooit zoiets meegemaakt. Een gevaar voor jezelf en voor je omgeving.......

Verder nog een paar uur heerlijk gevlogen.:cool:

Groeten,
JH

Het zonder "lader" laden werd 20 jaar geleden heel veel gedaan. Toen gebruikte je weerstand kabels om de stroom te beperken. Werkte vrij goed nadeel was wel dat je zelf de laadtijd in de gaten moest houden en ook het aansluiten van een volle accu was altijd reden voor "plezier". Geloof dat we het met de huidige laders en accu's het nog niet zo slecht hebben :)

OOPS, laden zonder lader en rechtstreeks op de accu?
Dat is vragen om ontploffingen, man hoe kan iemand zo dom doen? 8O
Zoals Huibert al schrijft wij deden dat "vroeger" ook wel maar dan hadden we er altijd een weerstand van 5 Ohm 20Watt tussen zitten. Er stond dan een kookwekkertje naast en als dat afliep was de accu vol. Werkte op zich prima maar als je de zaak vergat of je hoorde het kookwekkertje niet dan kon het goed fout gaan. Er zijn toen ook bij ons best wel de nodige accu's mee naar de knoppen geholpen. Maar echte ontploffingen? Nee dat niet.
Nee dan hebben we het nu inderdaad helemaal nog zo slecht niet. ;)

Laatst bewerkt:
goh die nimh cellen waren toch zo veel veiliger dan de lipos ;)....

elke accu zegt boem bij de juiste omstandigheden

de juiste omstandigheden om een accu op te blazen ;)

niet de juiste omstandigheden om deze te gebruiken ;).

maar dat wist je al. ;)

Over ontploffende accu"s, een steeksleutel over een nieuwe auto accu werkt ook uitstekend :). Ontploffen is echt geen voorrecht van de moderne lipo's.

Cheeta, ik bedoel juist dat die opmerking een mooie vonst is. Ik heb er smakelijk om moeten lachen maar helaas zijn er geen smilies die heel hard lachen.

Over ontploffende accu"s, een steeksleutel over een nieuwe auto accu werkt ook uitstekend :)

Pas een nieuwe auto-accu gekocht, als je weet wat die krengen (van een goed merk) kosten, dan probeer je dat niet hoor:mrgreen:

Back