Ontsteking NGH FS 38cc

Goedendag.
Weet iemand hoeveel graden voorontsteking deze motor moet hebben. De fabriek heeft hem ingesteld op 48graden.. Is teveel en daardoor moeilijk starten. Ik kan de sensor nog wel verstellen en kom dan uit op 38 graden. Weet dus niet of dit het juiste aantal graden voorontsteking is.
Timo

Benzinemotor.... ga uit van 28 graden voor top.
Raar dat die op 48 graden staat.... heb je dat gemeten aan de daadwerkelijke vonk, of aan het midden van de magneet t.o.v. de sensor? In geval van het laatste, dan kan het goed zijn dat hij toch gewoon op 28 graden voor top ontsteekt (de bougie vonkt namelijk als de magneet alweer vrijwel geheel onder de sensor door gepasseerd is). En in dat geval ligt het moeilijke starten niet aan je ontstekingstijdstip.

Kan me slecht voorstellen dat van alle motoren die volgens de verhalen zo uit de doos goed lopen, de jouwe opeens 20 graden verkeerd staat.... Is in de moderne tijd van CNC gestuurde fabricage tamelijk onwaarschijnlijk....

Bedankt voor het antwoord. De sensor stond teveel naar rechts gemonteerd. Nu de sensor naar links verplaats en kwam nu uit op 30 graden. Vlgs de tekening moet dit juist zijn. Vanmiddag gestart en motor loopt nu een stuk heel beter zonder backfire of terugslag. Met een 18x8 Menz haalt hij ruim 6900 rpm.
Timo
234810-28ff88ff28d07caa417689781ab9595f.jpg

Plaatje is erg slecht te zien.
30 graden is op zich geen probleem, maar ietsjes aan de vette kant houden is dan aan te bevelen....

Tsja... dat zal wel ongeveer kloppen, denk ik....

Back