Ontstoren speed 400 in EasyStar

• Topicstarter Topicstarter Henk-Jan
  • Startdatum Startdatum
H

Henk-Jan

Guest
Hallo iedereen, ik heb het forum flink doorzocht maar ik kon eigenlijk geen antwoord vinden op mijn vraag dus vandaar dat ik hem hier maar neerzet.
:oops:

Ik vlieg met een EasyStar met een speed 400 permax. Nu heb ik af en toe nog wel 's last van storingen in het veld. Kunnen jullie me zo vertellen of die motor standaard al condensatoren bevat?

Ik heb de EasyStar al een behoorlijke tijd dus de motor zit mooi in het vliegtuig gelijmd, kan ik de condensatoren anders nog op een andere plek als rechtstreeks op de motor solderen?

En wat voor condensatoren horen er op de Speed 400 Permax?

Mijn excuses voor de vele vragen tegelijk, :roll: maar ik vind het gewoon een perfect ding en wil eigenlijk wel graag van die storingen af.

@ Henk Jan

Half jaartje geleden samen met iemand een easy star gebouwd,en volgens mmij had het motortje geen condensators.

Als je de motor er in hebt gelijmt,en je wilt toch condensators op je 400 hebben. Zal hij er toch echt uitmoeten :(

Welke er op het motortje horen weet ik eigenlijk niet.

Groeten IJsbrand

Hallo IJsbrand, hartstikke bedankt! Dan ben ik alvast een stap verder. Misschien dat iemand anders zo nog weet welke condensatoren erop moeten.

Maakt eigenlijk nog niet zo heel veel uit of de motor eruit moet :D
Dat valt vast wel weer mooi op te lossen.

Hartstikke bedankt, dit ga ik proberen! Ik las ergens anders dat je eventueel de motor beter met dubbelzijdig tape vast kan zetten. Stel dat ik er dan ooit een andere motor in wil zetten hoeft hij niet helemaal onder het mes.
:D :D Super bedankt!

Ik dacht dat de motor die bij je easystar geleverd wordt wel reeds ontstoord was. Die condensatoren zouden aan de binnenkant zitten.
Het staat trouwens in de handleiding van de easystar: The enclosed motor is already fitted with an interference suppressor... Of in 't duits: Der beiliegende Antriebsmotor ist vorenstört..
Het kan natuurlijk nooit kwaad om 'm nog eens extra te ontstoren. :wink:

De Speed 400's hebben standaard twee condensatortjes ingebouwd .... echter deze zijn bedoeld om storingen bij "normale" belastingen te onderdrukken .... motortjes zijn ontworpen voor 2-3A (waarbij ze "eeuwig" meegaan) en niet voor 7-12A (waardoor ze maar een paar uur leven=looptijd) .... door deze hoge stromen zal de vonkvorming ook heftiger zijn op de borstel, en schieten de ingebouwde condensatoren tekort, oplossing condensatortjes "bijplaatsen"..
  • Standaard recept[list:b19c734e0c]tussen de + en - aansluiting op de motor een 100nF keramische condensator
    bij zowel de + als de - een 47nF condensator tussen de pool en de massa=huisje solderen...
    (draden zo kort mogelijk houden !!!)
[/list:u:b19c734e0c]

Bedankt iedereen, ik kan verder!
Toch wel erg handig zo'n forum als dit, als je het al niet kan vinden kun je alsnog eigenlijk altijd wel de antwoorden krijgen :)

Even voortbordurend op dit oude draadje.

Ik begrijp dat ik Keramische condensatoren van 47 en 100nF moet hebben.
Ik heb op conrad gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer?
want er zijn verschillende soorten keramische condensatoren.
welke zijn geschikt voor de genoemde speed 400.

tweede vraag, is de nominale spanning ook van belang?

Back