Ontvangbereik te klein

• Topicstarter Topicstarter Jan Heynen
  • Startdatum Startdatum
J

Jan Heynen

Guest
Ik heb problemen met het ontvangbereik van mijn Futaba R147 F ontvanger. Zo gauw als mijn zwever laag bij de grond komt (< 2 m)op een afstand van meer dan 50 m , reageert er niets meer. Deze problemen zijn opgetreden na een crash. Met een andere ontvanger (Simprop scan) heb ik deze problemen niet. Mijn frequentie is 35.290 MHz.
Kan het zijn dat de ontvanger opnieuw moet afgeregeld worden op dit kanaal ?
Is het afregelen een ingewikkelde prodedure ? Bestaat er goede lektuur ivm afregelen van zender en ontvangers ? (Ik van de club "Als het toch al kapot is, kan je het maar beter eerst slopen alvorens het weg te gooien. Weet je tenminste hoe de binnenkant eruit ziet..."

Heb je je kristal vervangen?

Na iedere crash (niet een onzachte landing) kristal vervangen, ook al lijkt alles op het eerste gezicht normaal. Beter een kristal van 10 Euro in de vuilbak gooien dan een mooi vliegtuig in het decor.

Je ontvanger moet niet afgeregeld worden op dat kanaal. Daar dient het kristal voor.
Stevo

Ik denk niet dat er iets met het kristal is.
De ontvanger lijkt eerder in aanmerking te komen voor de service-dienst.
(Corrien moet ook leven :wink: )

Groetjes, Erwin

Uiteraard is het te verwachten, dat er een defekt aan de ontvanger is ontstaan. De meest kwetsbare onderdelen zijn het kristal en het keramisch filter. Wissel dus eerst het kristal, lees deze faq en als dit ook niet helpt zijn er 2 mogelijkheden: weggooien of laten repareren.

@Stevo,
Erwin is ten gevolge van deze posting natuurlijk niet meer alleen een vriend van het modelbouwforum...

Back