Ontvanger 2.4 gHz in boot

Dag allen, naast RC auto's (zie onderschrift) heb ik sinds kort ook een RC boot, namelijk de Colorikits P59 politieboot. Deze is reeds gebouwd en varend echter geleverd zonder ontvanger. Nu gebruik ik een pistoolzender van Spektrum, de DX3R en die werkt op 2.4 gHz. Nu wil ik een ontvanger gebruiken in de boot van 2.4 gHz welke ik dus kan pairen met de DX3R zodat ik geen extra stickzender nodig ben.

En nu de vraag; maakt het uit welke ontvanger 2.4 gHz ik gebruik? Mag en kan ik een auto-ontvanger in een boot gebruiken? Kan bv een Carson of Modelcraft (Conrad) zonder meer gebruikt worden?

Het aantal benodigde kanalen is minimaal twee, 1x vooruit/achteruit en 1x roer links/rechts. Meer kanalen zijn wel gewenst tbv eventuele aanstuurbare accesoires. Weet nog niet wat wel/niet mogelijk is mbt kanalen in de DX3R maar dat staat nu even buiten bovenstaande vragen.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/275246/Ontvanger-Reflex-Pro-24-GHz/1207040&ref=list

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/209155/3-kanaals-ontvanger-24-GHz-GT2-207300/1207040&ref=list

Dx3 is 3 kanaals, daar houdt het op. Je kan geen ontvangers van andere merken gebruiken in combinatie met je Spektrum zender. Verder hoeft het geen probleem te zijn een auto-ontvanger in een boot te zetten.

Bedoel je dat het niet kan om een Spektrum zender te koppelen en te gebruiken met een ander merk ontvanger en dus een Spektrum ontvanger zal moeten aanschaffen?

Alle fabrikanten van 2.4 GHz apparatuur gebruiken hun eigen technieken. Daarom werkt een b.v. een Futaba 2.4 GHz ontvanger niet op een Spectrum zender.

Nu zijn er wel Chinese fabrikanten die "namaak" ontvangers aanbieden die werken op de zender van een bepaalt merk. Veel kan ik daar niet over zeggen omdat ik uitsluitend originele ontvangers gebruik.

Ok, bedankt heren voor de uitleg. Conclusie is dus dat ik een Spektrum ontvanger nodig zal zijn, ik laat de bami-ontvangers links liggen.

Mochten anderen nog wat te melden hebben dan graag natuurlijk ;)

Bedoel je dat het niet kan om een Spektrum zender te koppelen en te gebruiken met een ander merk ontvanger en dus een Spektrum ontvanger zal moeten aanschaffen?

Precies. Behalve kloon-ontvangers, zullen alleen originele werken met je Spektrum zender. De tijden van vroeger, dan je met zender merk x alles van merk y kon besturen, als het maar op dezelfde frequentieband en kanaal zat (even AM, FM en PCM buiten beschouwing gelaten), zijn voorbij. Ze proberen je nu allemaal lekker vast te binden aan hun eigen systeem.

Thanx, kreeg via mail net diezelfde link door,,,,,,toevallig. Mooie prijs ook en de reviews liegen er niet om.

Nooit besteld bij Hobbyking, zals eens kijken hoe dat werkt en wat de kosten worden.
Heb ook een y-kabeltje nodig om beide vaarregelaars aan te sluiten op de ontvanger, maar kan die op Hobbyking nergens vinden, weet iemand waar die op HK te vinden is toevallig?

En nu de vraag; maakt het uit welke ontvanger 2.4 gHz ik gebruik? Mag en kan ik een auto-ontvanger in een boot gebruiken?

Wat is in vredesnaam een "auto-ontvanger" ?? Een ontvanger die uit een modelauto komt, toevallig? Dat is gewoon een " ontvanger". Kun je in auto's, vliegtuigen, schepen of barbie's zetten hoor...

Heb ook een y-kabeltje nodig om beide vaarregelaars aan te sluiten op de ontvanger, maar kan die op Hobbyking nergens vinden, weet iemand waar die op HK te vinden is toevallig?

Als je 2 regelaars in het model hebt liggen zou ik daar zeker geen Y-kabel opzetten.
Twee regelaars maken dit model namelijk nog wendbaarder dan het normaal al is.
Bovendien: als je de aanbevolen motoren er in hebt liggen en vol gas geeft, lusten die motoren nogal wat ampere's... Wellicht dat er juist daarom twee regelaars in liggen.
Advies: beide regelaars apart aansturen.
Met een pistoolzender wat moielijk, maar ik zou voor dit model dan ook een aparte zender (bijvoorbeeld een Robbe F14) aanschaffen. Hoeft 2e hands niet zo duur te zijn. Voordeel van deze zender is dan ook nog dat je 'm in de toekomst kan uitbreiden met " toeters een bellen" . Altijd leuk om sirene, zwaailicht, navigatieverlichting en ander spul op die boot te hebben.

En een Y-kabeltje ga je toch niet kopen... :confused:
Dat soldeer je zelf toch even?

Wat is in vredesnaam een "auto-ontvanger" ?? Een ontvanger die uit een modelauto komt, toevallig? Dat is gewoon een " ontvanger". Kun je in auto's, vliegtuigen, schepen of barbie's zetten hoor...

Als je 2 regelaars in het model hebt liggen zou ik daar zeker geen Y-kabel opzetten.
Twee regelaars maken dit model namelijk nog wendbaarder dan het normaal al is.
Bovendien: als je de aanbevolen motoren er in hebt liggen en vol gas geeft, lusten die motoren nogal wat ampere's... Wellicht dat er juist daarom twee regelaars in liggen.
Advies: beide regelaars apart aansturen.
Met een pistoolzender wat moielijk, maar ik zou voor dit model dan ook een aparte zender (bijvoorbeeld een Robbe F14) aanschaffen. Hoeft 2e hands niet zo duur te zijn. Voordeel van deze zender is dan ook nog dat je 'm in de toekomst kan uitbreiden met " toeters een bellen" . Altijd leuk om sirene, zwaailicht, navigatieverlichting en ander spul op die boot te hebben.

En een Y-kabeltje ga je toch niet kopen... :confused:
Dat soldeer je zelf toch even?

:confused:

op de afzeikstand vandaag Roel?

@Roel, mocht het je interesseren, het is een Colorikits P57,,,,,,,van iemand van MBF overigens. Boot is jouw wel bekend denk ik ;)

Modelbouw is tegenwoordig modelkoop!

Haha vaak wel maar geloof mij, ik knutsel nogal wat in elkaar voor de auto's hoor. Diegenen die mij kennen weten dat en kunnen dat beamen. Een stukje huisvlijt ben ik niet vies van. Maar soms is iets kant en klaar bestellen net zo makkelijk, zeker als zo'n kabeltje een paar euro kost ;)

Al heb ik de spullen en gereedschappen hier liggen om er een te maken :rolling:

@Roel: Ik heb laatst gelezen dat Spektrum het zo bont maakt dat hun "ground" receivers niet kunnen binden met bijv. een DX6. Mogelijk is dit omdat het bereik van hun ground spul af en toe slecht is, en dan willen ze niet dat je ermee gaat vliegen.

Even een update ;)

Vandaag bij Muco modelbouw in Amsterdam (kwam er toevallig er langs vanuit Zwolle....) een zenderset opgehaald en wel deze;

dsc9172j.jpg

dsc9173v.jpg

dsc9174n.jpg

Voelt stevig en compact aan, ligt ook lekkker in de hand. Zat eerst aan een goedkopere set te denken maar las wat reviews dat het bamiballenplastic is. Moet wel wat jaartjes meekunnen zeg maar.

Voorzien van accupack, netlader, laadbus en een 5-kanaals ontvanger.

Mooi setje Eric. Zou wel overwegen de vaarregelaars appart aan te sturen, maar misschien niet zo makkelijk voor Bas. Ik heb nu de rechtermotor en roer op rechts en linkermotor en boegschroef op links.

Hai Stefan, nu gaan idd beide regelaars seperaat naar de ontvanger met deze set.

Is een leuke set voor Bas zo, niet te duur en praktisch met de lader en 5 kanalen.

:confused:

op de afzeikstand vandaag Roel?
Hoezo?
Ik vraag me alleen in alle rust af wat een "auto-ontvanger" is...:confused:
En de rest van mijn verhaal is weinig " afzeikerig" dacht ik.
Inclusief de opmerking dat je een V-kabeltje toch zelf kunt solderen?

Als je me in de "afzeikstand" bezig wilt zien, raad ik je aan het draadje "De Berg is van ons" van voor tot achter door te lezen...;)

Back