Ontvanger acccu met 5 cellen

• Topicstarter Topicstarter G-J Bevers
  • Startdatum Startdatum
G

G-J Bevers

Guest
Wie heeft er, goede of slechte, ervaringen met een 5 cel ontvanger accu? Wat zouden de voor- en nadelen kunnen zijn?

voordeel is dat je servo's sneller zijn, nadeel is het extra gewicht (het licht er natuurlijk aan in wat voor een kist)

ook een voordeel is als er een cel kapot gaat geleid hij meenstal nog wel
spanning. en heb je er nog 4 over .
groeten wiebe

Pas op wat je hier beweert Wiebe! Een kapotte cel kan ook onderbroken zijn en dan maakt het helemaal niets uit, de ontvanger krijgt geen energie meer en het is einde vliegtuig :(.
De enige voordelen die ik ken zijn, snellere en sterkere servo's en een iets mindere gevoeligheid van de ontvanger voor storingen.
De nadelen zijn, extra gewicht een extra cel die kapot kan gaan en niet alle servo's en ontvangers kunen er tegen, vooral de oudere en de mini uitvoeringen kunnen er problemen mee hebben. Ook worden de motoren in de servo's warmer omdat ze meer energie voor hun kiezen krijgen.
Over het algemeen is het voor de "gewone" modelvlieger niet nodig om 5 cellen te gebruiken voor de ontvanger accu. De de nadelen zijn iets groter dan de voordelen vind ik dus doe ik het zelf niet.

hoi Ernst Grundmann
als je het leest dan staat erbij meenstal wel.
ik beweerde niet ,altijd.
maar ik ben het wel eens met je opvatting,
minder is vaak beter kan er ook minder stuk
maar ook hier weer niet altijd.
met vriendelijke groet wiebe

Heren,

kijk eens op www.delemarre.cistron.nl over boordspanning, meten en vijf cellen. Ik vlieg bijna altijd met vijf cellen voor de ontvanger en een goede (zelfbouw) regelaar die je ook de site kunt terug vinden......
Ik vond overigens de resultaten van de metingen in een simpel vliegtuigje verbazend.

Hans Delemarre

hans, zou de door jouw verzonnen regelaar niet een goede optie zijn voor mijn heli ?
als ik het goed begrijp gaat bij een evt storing in mijn schakelaar nog steeds stroom naar de regelaar toe.

Gerard,

Volgens mij wel. Jan en Danny van Vliet vinden hem goed genoeg om te gebruiken in hun wedstrijdvliegtuigen want de regelaars daarvoor heb ik ook gemaakt. Ze hadden een probleem met digitale servos die een hogere spanning dan vijf volt niet goed "wegzetten" (de electronica kan er wel tegen maar is er niet voor afgeregeld waardoor de servos uitermate onrustig worden) terwijl Duralite accus werden gebruikt waarvan de oorspronkelijke regelaar bijna 6 volt leverde.
Ik heb deze regelaar overigens niet zelf bedacht want hij komt uit een application note van Micrel welke ik vond toen ik zocht naar low drop regulators. Het blijkt dezelfde regelaar te zijn die gebruikt wordt in de amerikaanse Jacio schakeling die veel gebruikt wordt in het wedstrijd circuit.
Waar je overigens op moet letten is de dissipatie (warmteontwikkeling) zodat je hem niet helemaal moet inpakken in je heli. Ik gebruik nu een aantal van deze regelaars en heb nooit meer een boordspanning gemeten die niet precies vijf volt was tijdens het vliegen.
Voor wedstrijdvliegers is het voordeel dat de servo eigenschappen niet veranderen als de top van de acculading af is. Persoonlijk vind ik vliegen met vijf cellen zonder regelaar weggegooide moeite en geld omdat een hoger voltage ook een hogere stroom betekent en de accu dus beduidend sneller leeg is. Bovendien is de meeste servo electronica niet gemaakt voor dit hoge voltage en krijg je last van overshoot en heen en weer slingerende servos waarvan de motortjes erg warm worden. De krachttoename is overigens maar erg relatief als je dat meet....
Ik denk dat het voordeel zit in feit dat de uitvallende schakelaar geen crash meer geeft en dat spannings dips veel meer voorkomen dan je denkt als je dat werkelijk meet, verleden tijd zijn.
De regelaar van Micrel is overigens niet erg goedkoop! De laatste keer dat ik er een aantal kocht betaalde ik Fl32.50 ex BTW perstuk! Bedenk ook dat de maximum stroom voor de door mij gebruikte versie 5000 ma is. Voor gewone vliegtuigen is dit meer dan voldoende maar ik heb geen enkele ervaring met helis. Je zou eens moeten meten met een ontlader hoeveel er nog aan stroom in je accu zit (vier cellen) na een middagje vliegen en hoe lang je dan gevlogen hebt. Je kan berekenen wat het gemiddelde stroom verbruik is per tijd en dan kan je de dissipatie ook berekenen en zien waar je marge ligt. Er is ook een 7500 ma versie van deze regelaar.
als je meer informatie wil hoor ik dat wel,
Groeten en prettige paasdagen, Hans Delemarre

P.S.

wat betreft de failure mode van Nikkel cadmium accu's: volgens alle specificaties die ik erover kan vinden is dit een laagohmige kortsluiting, dus wat Wiebe beweert over een eventueel resterende vier cellen accu als er een cel stuk gaat in een vijfcellen accu is wel dicht bij de waarhied. Voor nikkelmetaal hybride accus weet ik het niet en voor duralite accus van het oude type weet ik dat het meestal een open verbinding is en dat daarbij dus de gehele spanning wegvalt.
De enige manier om een nicad echt stuk te maken met een open failure mode is om ze te zappen. De puntlassen kunnen dan makkelijk doorbranden......

Hans Delemarre

nu over nikkelmetaal hybride accus ik heb er op mijn werk 2 van een accuboor kapot gehad en dan is er 1 cel kapot en die gelijd niet meer dan,
er zaten panasonics in 2000mah 4/5 cub c
groeten wiebe

Leuk verhaaltje van de Hans Delemarre maar het gaat mij te ver om 5 cellen te gebruiken en dat dan weer terug te brengen naar 5V doormiddel van een regelaar. Het "teveel" aan spanning wordt door de regelaar omgezet in warmte en dat is puur verlies! Hoe groter de stroom die de servo's gebruiken is hoe hoger die verliezen zijn. :(
Hij schrijft het zelf al in zijn stukje dat het spanningsverlies ontstaat door de kabeltjes, de stekkers en de schakelaar. De schakelaar heeft hij vervangen door een regelaar die hij met een schakelaar aan en uit zet. Hierdoor loopt de stroom van de servo's niet meer door de schakelaar. Dit zal de verliezen die in de schakelaar optreden verhelpen maar het lost het probleem niet volledig op. Ook als je deze regelaar gebruikt maar nog steeds met dunne draden en vuile stekkertjes blijft werken dan zal je nog steeds spanningsverlies hebben :( . Deze verliezen zijn groter dan die in de schakelaar ontstaan. Je zult vooral DIKKERE kabeltjes, schone servostekkertjes en een schone schakelaar moeten gebruiken.

Overigens heb ik m'n bedenkingen bij de effecten die deze spannings verliezen zouden hebben. Wat vergeten wordt is dat in de ontvanger al een spanningsregelaar is ingebouwd. Die regelaar zit zelfs al in de eerste Microprop ontvanger die ik in 1973 of 1974 gekocht heb! De ontwerpers van modelbesturingssystemen weten heel goed dat een deel van de ontvanger erg gevoelig is voor variaties van de voedingsspanning. Om storingen die hierdoor worden veroorzaakt te voorkomen zorgt de spanningsregelaar ervoor dat het storings gevoelige deel van de ontvanger op 3,3V werkt. Ook de microprocessor in de Futaba PCM ontvangers werkt op 3,3V. Dit is ruim beneden de door Hans Delemarre gemeten minimum spanning van 4,4V dus zal de microprocessor niets van deze spannings variaties merken.
Of ook de Multiplex PCM ontvangers een dergelijke ingebouwde spanningsregelaar hebben kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Ik heb nooit een Multiplex PCM ontvanger open gehad en beken, maar ik kan me niet voorstellen dat daar geen spanningsregelaar in zou zitten.

Enige invoed op de servo's heeft het wel maar dat is minimaal. Hans Dellemarre schrijft zelf dat als je de 5 cellen rechtstreeks op de ontvanger, en dus ook de servo's, aansluit dat de servo's ook maar weinig extra kracht en snelheid hebben. Omgekeerd geldt dit ook voor een iets lagere spanning, het verlies aan kracht en snelheid is ook maar gering. Misschien dat de wedstrijdvliegers er iets van merken maar wij "gewone" vliegers zullen er nauwelijks iets van merken.

Al met al ben ik er geen voorstander van om met 5 cellen te gaan werken en zeker niet van het gebruik van een spanningsregelaar tussen de accu en de ontvanger. Al die extra elektronica kan ook kapot gaan met alle gevolgen van dien. :cry:
We moeten er voor zorgen dat de weerstand tussen de accu en de ontvanger zo klein mogelijk is. Dit kunnen we doen door de stekkers en de schakelaar netjes schoon te maken en te houden. Zo moeten we de ontvanger en servo's niet al halverwege de bouw van het model al definitief inbouwen. Er kan dan b.v. lijm en schuurstof in en op komen. Het is gebeurt dat ik een onvanger in handen kreeg waar allerlei lijmresten op zaten en die duidelijk in het model heeft gezeten toen het gespoten is. De verfsporen zaten zelfs nog op de pennen waar de servostekkertjes op moeten komen. :evil:
Gebruik je veel servo's, of servo's die veel stroom gebruiken, zorg dan voor dikkere draden van de accu naar de schakelaar en van de schakelaar naar de ontvanger. Bij grotere stromen heb je hier veel minder spanningsverlies over. Natuurlijk moet je een goede schakelaar gebruiken die ook zo min mogelijk weerstand dus spanningsverlies heeft. Je kan natuurlijk ook met twee accu's gaan werken. De servo's krijgen dan hun eigen (zware) accu zodat de ontvanger, door zijn eigen accu, vrij blijft van mogelijke stoor invloeden afkomstig van de servo's.

Vuile stekkers en contacten in de ontvanger evenals een vuile schakelaar leveren extra weerstand en dus spanningsverliezen op. Daarom moeten we de aan/uit schakelaar goed shoon houden, er mag dus geen vettigheid, vuil en andere troep in komen. Houdt de servo stekkertjes en connector pennetjes van de ontvanger ook goed schoon.
Het is een goede gewoonte om zo af en toe (b.v. in de winter periode) alles eens na te kijken en indien nodig schoon te maken. Dat kan je doen door alles een poosje in schone alcohol (98%) te laten weken. Zelf neem ik een klein bakje waar ik een laagje alcohol in zet. De ontvanger haal ik uit het plastic huisje en zet ik met de servo aansluitingen naar beneden in dat bakje. Eventueel vul ik de alcohol bij tot de servo aansluitingen helemaal onder de alcohol staan. Wees niet bang als de elektronica ook in de alcohol komt, dat kan er tegen. De servo snoertjes hang ik met de stekkertjes ook in dat bakje. De schakelaar haal ik uit het plastic huisje en leg ik helemaal in het bakje.
Na een nachtje weken goed met schone (nieuwe) alcohol uitspoelen en zo veel mogelijk alle alcohol eruit schudden. Daarna op een warme plek b.v. boven de verwarming of in de zon heel goed laten drogen tot zeker weten alle alcohol verdampt is. Je kan een haarfohn gebruiken maar pas op dat je het niet te heet stookt (niet boven de 40oC)!
Schrik niet als er kleine witte plekjes op de print van de ontvanger zichtbaar worden dat komt door de alcohol. Het kan geen kwaad! Als je het weg wilt hebben dan kan je het meeste weg poetsen met een droge stugge kwast of een oude tandenborstel.
Deze manier van schoonmaken heeft één klein nadeel, na verloop van tijd wordt de isolatie van de servosnoertjes stugger omdat de weekmaker door de alcohol uit het plastic wordt gespoeld. :( Dit gebeurt overigens ook door het UV licht van de zon. Als de isolatie zo stug wordt dat het breekt als je het snoertje buigt zal je dat snoertje moeten vervangen, eigenlijk al iets eerder. Dit is echter pas na heel wat jaren nodig, de kans is groot dat je het snoertje al eerder moet vervangen omdat het stekkertje slecht kontakt begint te maken!

Als je er voor zorgt dat alles schoon blijft en dat er nooit vettigheid bij de ontvanger kan komen dan is dit schoonmaken maar heel af en toe nodig. Het zal je verbazen dat er toch vettigheid in de stekkertjes terecht komt, ook al heb je geen idee waar dat vandaan kan komen.
De schakelaar moet je wel met enige regelmaat schoonmaken. Het is een mechanisch onderdeel dat ook aan slijtage onderhevig is. Door hem schoon te houden kan je er een hele tijd plezier van hebben maar toch zal je hem op een gegeven moment moeten vervangen om storingen of zelfs het uitvallen van je hele besturing te voorkomen. Wanneer vervangen :?: Tja, dat is lastig te zeggen maar als je de schakelaar veel gebruikt zou ik hem na een jaar of drie vervangen. Zelf heb ik schakelaars die na 10 jaar nog steeds prima werken en nog NOOIT storingen hebben veroorzaakt. Van één van mijn modellen heb ik de schakelaar nog niet zo lang geleden vervangen omdat die te veel slijtage vertoonde en voordat dit problemen zou gaan veroorzaken is hij de vuilnisbak in gegaan. 8)

Nog even iets anders; Is je model in het water terecht gekomen zorg er dan zo snel mogelijk voor dat je de ontvangerschakelaar uit zet. ZET HEM NIET MEER AAN voordat de boel weer goed droog is. Dit omdat water elektrisch geleidend is en kortsluiting kan veroorzaken in de ontvanger en servo's. Als er alleen maar schoon water in is gekomen dan kan je volstaan met het openmaken van de schakelaar, de servo's en de ontvanger. Daarna zo veel mogelijk al het water eruit schudden en alles op een warme plek laten drogen. Ook hier kan je de haarfohn gebruiken maar maak het niet te warm!
Is er ook modder of andere vuiligheid in gekomen of als je het niet zeker weet dan kan je het beste alles, zoals hierboven beschreven, in schone alcohol uitspoelen.
O ja, ik bedoel hier ethylalcohol (ethanol) en geen methylalcohol (methanol). Dit kan je als schoonmaak alcohol bij de drogist of apotheek kopen. Vraag wel naar minstens 95% zuiver anders zit er te veel water in.

Dan nog even over het verschil tussen Nikkel-Cadmium en Nikkel- MetaalHydride (niet Nikkel Metaalhybride!) accu's. Beide accu's kunnen onderbroken of kortgesloten raken. De ervaring tot nu toe leert dat NiCad vaker kortsluiten als ze kapot gaan en dat NiMH vaker onderbreken. Het is echter NOOIT van te voren te zeggen wat er zal gebeuren. Dus vertouwen op het kortsluiten van een defecte cel doe ik in ieder geval niet!

Nogmaals, ik denk dat het gebruik van 5 cellen voor een ontvanger accu onnodig is en een vals gevoel van zekerheid geeft. Ook het vervangen van de schakelaar door een regelaar die je aan- en uitschakeld geeft geen extra veiligheid. Naar mijn idee zelfs (een kleine) extra onzekerheid :( . De regelaar is een elektronisch onderdeel en die kan ook kapot gaan. Deze regelaar zet een deel van de accuspanning om in warmte. De Hans Dellemare waarschuwt terecht dat de regelaar die warmte wel goed kwijt moet kunnen. Wordt hij te warm dan schakelt de regelaar UIT!!!!!!! Dat is toch ook niet de bedoeling!

Ernst,

Geheel mee eens en zeker wat betreft onderhoud en schoonmaken van alles wat connectie maakt in onze modellen. Ik doe dit zelf ook als ik iets van vet of olie op mijn electronika krijg of zie (meen te zien). Na solderen maak ik overigens mijn printen ook schoon met alcohol, dan zien ze er netjes uit.
Mijn reden voor het experimenteren met vijf cellen was de observatie (en daarop volgende METING) dat de MPX PCM ontvangers gevoelig zijn voor spannings dips. Er zijn twee soorten MPX PCM ontvangers geweest en de oudste zijn het meestgevoelig omdat die processor draait op een gehalveerde dubbele voedings spanning. Dat mag complex klinken maar was destijds de methode om een stabiele processor spanning te krijgen waar deze processors nog niet op 3.3 volt werkten.
Sedert het gebruik van de regelaar geen probleem meer mee gehad. Je merkt dat overigens aan een kortdurende lock-out die bij MPX PCM opvalt doordat de frame rate maar 17 Hz is. (GEMETEN) De output naar de servos wordt weer opgewerkt naar 40 Hz overigens. (Bij Fut veel sneller)
Het probleem zit tegenwoordig niet zozeer meer in de ontvangers maar in de effecten van wisselende spanningen op de servos. Te veel betekent instabiliteit. Jan van Vliet verspeelde daardoor bij de WK in Corck bijna een vliegtuig. Sedert gebruik van een regelaar op 5 volt heeft hij dat niet meer gezien. Zijn spanningsbron is overigens op dat moment een 6 volts accu die gewoonlijk meer afgeeft (ook onder belasting) nl Duralites. Nu worden binnenkort li-ion accus geprobeerd en die hebben 7.4 volt output. Dat is niet gezond voor de huidige digitale servos en moet geregeld worden. Gewichtsgronden zij de reden voor deze accu keuzes.
Je hebt overigens gelijk dat voor ons gewone vliegers de vier/vijfcellen kwestie van relatief belang is. Wat ik daarover nog wil zeggen is dat ik dat geknutsel en gemeet gewoon leuk vind en dat de wetenschap een stabiele spanning te hebben ook als er wat meer gevraagd wordt op prijs gesteld wordt. Ik gebruik ALTIJD dikke snoeren aan accus en regelaars/schakelaars en soms zelfs zo uitgevoerd dat twee kabels de spanning naar de ontvanger brengen en het signaal voor de ailleronservos weer uit de ontvanger brengen. Wat mij soms opbrak waren dus spanningsdips die tot vrij laag kwamen. Lager dan ik verwachtte.
Ik heb overigens nog nooit een dergelijke regelaar zien sneuvelen......(en dat gaat nu natuurlijk gebeuren als ik je dit mail)
Als laatste bij al je GOEDE adviezen over onderhoud en gebruik van electronika wil ik nog opmerken dat het vermogen van accus om snel veel energie te leveren ook van belang is naar mijn oordeel en dat ik dus bijna altijd Nicads gebruik met een lage inwendige weerstand. Eigenlijk dus dezelfde die ik ook gebruik om de vliegaccus te bouwen voor mijn electrozwevers.
Het verlies / de dissipatie in de regelaar is zo laag dat deze niet warm wordt in mijn vliegtuigen....je verbruikt ook maar heel weinig energie met vliegen.

Ik waardeer je uitgebreide reactie zeer! MVrGr Hans Delemarre

We zijn het eens Hans :!: Eerlijk gezegd houd ik ook van "knutselen" en heb ik in de loop van de tijd van alles en nog wat in elkaar gezet met wisselend succes 8) . Een paar ideeen zijn destijds zelfs in het blad Hobby Bulltin gepubliceerd geweest. Ik heb nog steeds een stukje liggen dat bijna klaar is over een heel handig meetapparaatje voor de modelbouwer. Door het verdwijnen van HB :twisted: heb ik het niet afgemaakt. Het ziet er naar uit dat ik binnen niet al te lange tijd veel vrije tijd zal hebben (het bedrijf waar ik werk heeft uitstel van betaling aangevraagd en wij werken nu nog maar halve dagen) dus wie weet dat ik er dan nog eens aan denk.

Nu ik dit zo schrijf, misschien is het wel iets om op het forum te zetten? Misschien een beetje :offtopic: maar is hier interesse voor :?:
Als dat zo is dan kunnen we hier misschien een apparte draad voor opzetten.

Ernst,

Als je gedachte was mij nieuwsgierig te maken dan is dat voortreffelijk gelukt!
Vertel eens iets meer als je dat wil en kan zonder het geheim te verklappen...Overigens wil RCM&E uit Engeland nog altijd artikelen hebben voor publicatie en ze betalen ook nog...een idee?

Hans Delemarre

P.S. een (sub)onderdeel voor het forum: electronische ideen? Ik denk zelf al een poos na over een flight data recorder (PIC met Eeprom geheugen) die de servo pulsen vastlegt zoals deze door de ontvanger naar de servs zijn gestuurd zodat je weet wat je gedaan hebt als eens wat gebeurt..

Hans,

Het is een digitale meter die je tussen de accu en de ontvanger of tussen de ontvanger en een servo kunt zetten. Op die meter kan je dan aflezen welke spanning er van de accu komt of naar de servo gaat. Als je de meter omschakeld meet je de stroom. In het eerste geval van je hele besturing, ontvanger en alle servo's. In het tweede geval de stroom die die ene servo nodig heeft.
Ik heb dit gemaakt om zwaar lopende servo's op te kunnen sporen in m'n heli. Ik had problemen met de aansturing van de tuimelschijf. Er liep iets zwaar maar ik kon niet vinden wat en waarom. Met dit meterje had ik het snel gevonden alleen duurde het oplossen wat langer maar dat kwam door het gebrek aan ervaring.
Als ik de boel uitelkaar heb gehad voor groot onderhoud gebruik ik het nog steeds om alles weer goed en snel af te kunnen stellen.

Back