Leuk verhaaltje van de Hans Delemarre maar het gaat mij te ver om 5 cellen te gebruiken en dat dan weer terug te brengen naar 5V doormiddel van een regelaar. Het "teveel" aan spanning wordt door de regelaar omgezet in warmte en dat is puur verlies! Hoe groter de stroom die de servo's gebruiken is hoe hoger die verliezen zijn.
Hij schrijft het zelf al in zijn stukje dat het spanningsverlies ontstaat door de kabeltjes, de stekkers en de schakelaar. De schakelaar heeft hij vervangen door een regelaar die hij met een schakelaar aan en uit zet. Hierdoor loopt de stroom van de servo's niet meer door de schakelaar. Dit zal de verliezen die in de schakelaar optreden verhelpen maar het lost het probleem niet volledig op. Ook als je deze regelaar gebruikt maar nog steeds met dunne draden en vuile stekkertjes blijft werken dan zal je nog steeds spanningsverlies hebben

. Deze verliezen zijn groter dan die in de schakelaar ontstaan. Je zult vooral DIKKERE kabeltjes, schone servostekkertjes en een schone schakelaar moeten gebruiken.
Overigens heb ik m'n bedenkingen bij de effecten die deze spannings verliezen zouden hebben. Wat vergeten wordt is dat in de ontvanger al een spanningsregelaar is ingebouwd. Die regelaar zit zelfs al in de eerste Microprop ontvanger die ik in 1973 of 1974 gekocht heb! De ontwerpers van modelbesturingssystemen weten heel goed dat een deel van de ontvanger erg gevoelig is voor variaties van de voedingsspanning. Om storingen die hierdoor worden veroorzaakt te voorkomen zorgt de spanningsregelaar ervoor dat het storings gevoelige deel van de ontvanger op 3,3V werkt. Ook de microprocessor in de Futaba PCM ontvangers werkt op 3,3V. Dit is ruim beneden de door Hans Delemarre gemeten minimum spanning van 4,4V dus zal de microprocessor niets van deze spannings variaties merken.
Of ook de Multiplex PCM ontvangers een dergelijke ingebouwde spanningsregelaar hebben kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Ik heb nooit een Multiplex PCM ontvanger open gehad en beken, maar ik kan me niet voorstellen dat daar geen spanningsregelaar in zou zitten.
Enige invoed op de servo's heeft het wel maar dat is minimaal. Hans Dellemarre schrijft zelf dat als je de 5 cellen rechtstreeks op de ontvanger, en dus ook de servo's, aansluit dat de servo's ook maar weinig extra kracht en snelheid hebben. Omgekeerd geldt dit ook voor een iets lagere spanning, het verlies aan kracht en snelheid is ook maar gering. Misschien dat de wedstrijdvliegers er iets van merken maar wij "gewone" vliegers zullen er nauwelijks iets van merken.
Al met al ben ik er geen voorstander van om met 5 cellen te gaan werken en zeker niet van het gebruik van een spanningsregelaar tussen de accu en de ontvanger. Al die extra elektronica kan ook kapot gaan met alle gevolgen van dien. :cry:
We moeten er voor zorgen dat de weerstand tussen de accu en de ontvanger zo klein mogelijk is. Dit kunnen we doen door de stekkers en de schakelaar netjes schoon te maken en te houden. Zo moeten we de ontvanger en servo's niet al halverwege de bouw van het model al definitief inbouwen. Er kan dan b.v. lijm en schuurstof in en op komen. Het is gebeurt dat ik een onvanger in handen kreeg waar allerlei lijmresten op zaten en die duidelijk in het model heeft gezeten toen het gespoten is. De verfsporen zaten zelfs nog op de pennen waar de servostekkertjes op moeten komen. :evil:
Gebruik je veel servo's, of servo's die veel stroom gebruiken, zorg dan voor dikkere draden van de accu naar de schakelaar en van de schakelaar naar de ontvanger. Bij grotere stromen heb je hier veel minder spanningsverlies over. Natuurlijk moet je een goede schakelaar gebruiken die ook zo min mogelijk weerstand dus spanningsverlies heeft. Je kan natuurlijk ook met twee accu's gaan werken. De servo's krijgen dan hun eigen (zware) accu zodat de ontvanger, door zijn eigen accu, vrij blijft van mogelijke stoor invloeden afkomstig van de servo's.
Vuile stekkers en contacten in de ontvanger evenals een vuile schakelaar leveren extra weerstand en dus spanningsverliezen op. Daarom moeten we de aan/uit schakelaar goed shoon houden, er mag dus geen vettigheid, vuil en andere troep in komen. Houdt de servo stekkertjes en connector pennetjes van de ontvanger ook goed schoon.
Het is een goede gewoonte om zo af en toe (b.v. in de winter periode) alles eens na te kijken en indien nodig schoon te maken. Dat kan je doen door alles een poosje in schone alcohol (98%) te laten weken. Zelf neem ik een klein bakje waar ik een laagje alcohol in zet. De ontvanger haal ik uit het plastic huisje en zet ik met de servo aansluitingen naar beneden in dat bakje. Eventueel vul ik de alcohol bij tot de servo aansluitingen helemaal onder de alcohol staan. Wees niet bang als de elektronica ook in de alcohol komt, dat kan er tegen. De servo snoertjes hang ik met de stekkertjes ook in dat bakje. De schakelaar haal ik uit het plastic huisje en leg ik helemaal in het bakje.
Na een nachtje weken goed met schone (nieuwe) alcohol uitspoelen en zo veel mogelijk alle alcohol eruit schudden. Daarna op een warme plek b.v. boven de verwarming of in de zon heel goed laten drogen tot zeker weten alle alcohol verdampt is. Je kan een haarfohn gebruiken maar pas op dat je het niet te heet stookt (niet boven de 40oC)!
Schrik niet als er kleine witte plekjes op de print van de ontvanger zichtbaar worden dat komt door de alcohol. Het kan geen kwaad! Als je het weg wilt hebben dan kan je het meeste weg poetsen met een droge stugge kwast of een oude tandenborstel.
Deze manier van schoonmaken heeft één klein nadeel, na verloop van tijd wordt de isolatie van de servosnoertjes stugger omdat de weekmaker door de alcohol uit het plastic wordt gespoeld.

Dit gebeurt overigens ook door het UV licht van de zon. Als de isolatie zo stug wordt dat het breekt als je het snoertje buigt zal je dat snoertje moeten vervangen, eigenlijk al iets eerder. Dit is echter pas na heel wat jaren nodig, de kans is groot dat je het snoertje al eerder moet vervangen omdat het stekkertje slecht kontakt begint te maken!
Als je er voor zorgt dat alles schoon blijft en dat er nooit vettigheid bij de ontvanger kan komen dan is dit schoonmaken maar heel af en toe nodig. Het zal je verbazen dat er toch vettigheid in de stekkertjes terecht komt, ook al heb je geen idee waar dat vandaan kan komen.
De schakelaar moet je wel met enige regelmaat schoonmaken. Het is een mechanisch onderdeel dat ook aan slijtage onderhevig is. Door hem schoon te houden kan je er een hele tijd plezier van hebben maar toch zal je hem op een gegeven moment moeten vervangen om storingen of zelfs het uitvallen van je hele besturing te voorkomen. Wanneer vervangen :?: Tja, dat is lastig te zeggen maar als je de schakelaar veel gebruikt zou ik hem na een jaar of drie vervangen. Zelf heb ik schakelaars die na 10 jaar nog steeds prima werken en nog NOOIT storingen hebben veroorzaakt. Van één van mijn modellen heb ik de schakelaar nog niet zo lang geleden vervangen omdat die te veel slijtage vertoonde en voordat dit problemen zou gaan veroorzaken is hij de vuilnisbak in gegaan. 8)
Nog even iets anders; Is je model in het water terecht gekomen zorg er dan zo snel mogelijk voor dat je de ontvangerschakelaar uit zet. ZET HEM NIET MEER AAN voordat de boel weer goed droog is. Dit omdat water elektrisch geleidend is en kortsluiting kan veroorzaken in de ontvanger en servo's. Als er alleen maar schoon water in is gekomen dan kan je volstaan met het openmaken van de schakelaar, de servo's en de ontvanger. Daarna zo veel mogelijk al het water eruit schudden en alles op een warme plek laten drogen. Ook hier kan je de haarfohn gebruiken maar maak het niet te warm!
Is er ook modder of andere vuiligheid in gekomen of als je het niet zeker weet dan kan je het beste alles, zoals hierboven beschreven, in schone alcohol uitspoelen.
O ja, ik bedoel hier ethylalcohol (ethanol) en geen methylalcohol (methanol). Dit kan je als schoonmaak alcohol bij de drogist of apotheek kopen. Vraag wel naar minstens 95% zuiver anders zit er te veel water in.
Dan nog even over het verschil tussen Nikkel-Cadmium en Nikkel- MetaalHydride (niet Nikkel Metaalhybride!) accu's. Beide accu's kunnen onderbroken of kortgesloten raken. De ervaring tot nu toe leert dat NiCad vaker kortsluiten als ze kapot gaan en dat NiMH vaker onderbreken. Het is echter NOOIT van te voren te zeggen wat er zal gebeuren. Dus vertouwen op het kortsluiten van een defecte cel doe ik in ieder geval niet!
Nogmaals, ik denk dat het gebruik van 5 cellen voor een ontvanger accu onnodig is en een vals gevoel van zekerheid geeft. Ook het vervangen van de schakelaar door een regelaar die je aan- en uitschakeld geeft geen extra veiligheid. Naar mijn idee zelfs (een kleine) extra onzekerheid

. De regelaar is een elektronisch onderdeel en die kan ook kapot gaan. Deze regelaar zet een deel van de accuspanning om in warmte. De Hans Dellemare waarschuwt terecht dat de regelaar die warmte wel goed kwijt moet kunnen. Wordt hij te warm dan schakelt de regelaar UIT!!!!!!! Dat is toch ook niet de bedoeling!