ontvanger accu heli.

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
ik ben op zoek naar een gechikt ontvanger pac voor mijn nieuwe heli.
mijn eerste keuze zou zijn geweest een 2400 mah sanyo subc pakketje maar daarme zal de heli behoorlijk neuszwaar worden.
een 1700 mah pakket is denk ik net iets te licht to do de job, ik wil niet na iedere 3 vluchten moeten laden.
is daar iets tussenin? aan gewicht en capaciteit ?
is nimh een optie? veel mensen zeggen dat je met nimh wel het gewicht bespaard maar dan weer inlevert op snelheid.
ik heb alles digitale servos 9252, 9253 op de staart en 9001 op de govenor, dus stroomverbuik zal aan de hoge kant zijn en constante spanning moet gewaarborgd zijn.

graag jullie meningen

grtz

gerard.

Gerard,
Is 1700mAH te weinig om meer dan 3 vluchten te maken?
Een vlucht met je heli duurt 15 tot 20 minuten schat ik, samen dus maximaal 1 uur. Dat zou dus betekenen dat je besturing constant ongeveer 1.5Amp uit je accu trekt. Ik denk dat je je vergist, zoveel stroom trekt de besturing volgens mij niet uit de accu.
Met mijn heli (geen digitale servo's) heb ik ooit eens metingen gedaan door een energie meter in serie met de accu te zetten. Ik kwam aan een gebruik van ongveer 130mAH voor een vlucht van ongveer 25 minuten. Laten die digitale servo's samen misschien 200mHA in 20 minuten gebruiken. Dat betekent dat je toch iets van 8 vluchten van 20 minuten kanmaken. Dat is 2 uur en 40 minuten! Ruim voldoende voor een vliegmiddag dacht ik.
Succes!

hoi ernst,

de vele helivliegers op runryder komen met dezelfde setup als ik er op heb op een gemiddeld stroomopname van 380 mah per 10 min vlucht.
dan verandert het plaatje nogal.
mijn collega vlieger vliegt hard 3d met geen digitale maar 9202 servos en dezelfde gyro combi en die pakt 200 mah per vlucht van 10 min.

Zoveel stroom? Dat had ik nooit gedacht! Ik denk dat ik voorlopig nog niet aan digitale servo's ga beginnen! Ze zijn me overigens nog veel te duur ook.

De 2100 penlites van sanyo kunnen vrij veel stroom leveren, wel tot 20 ampere piek en een 10 constant, een paar jongens op de mva vliegen er al geloof ik mee en hebben hier goede resultaten mee........Peet.........8)

penlites in een heli ?
is wel unusual.
graag wil ik hier de meningen van andere bij.
iemand bekend met de sanyo penlites ? heb je een type voor me peet ?
het zou in een klap ook mijn neusgewicht probleem tackelen.

Ik vlieg met die penlites van 2100.
Loste mijn probleem met het zwaartepunt in de Raptor 60 op.
Dit pack weegt 140 gram lichter dan een subc pack, dus dat merk je goed.
Ik ben wel voorzichtiger geworden met te lang doorvliegen met dit pack,
als ik na 4 vluchten ga ontladen heb ik nog iets van 1100 over.
Servo's zijn alle digitaal behalve gas (3001).

Wat bedoel je met inleveren op snelheid Gerard ?
De snelheid van de heli of de servo's ?
Ik merk bij beide geen verschil.
De 2100 cellen hebben een weerstand die laag genoeg is om digitale servo's genoeg stroom te kunnen leveren, ik zou er echter geen zware electromotor aanhangen, dat kunnen ze niet hebben.

Roak

ik bedoel inleveren op snelheid van de servos.
zijn de 2100 sanyos nimh ?
denk dat de enigste oplossing is om op safe te spelen om na een vlucht of 4 op het veld bij te laden.
ik denk dat ik de sanyos ga proberen, in ieder geval lost dat mijn zwaartepunt probleem op.

welk type cellen zijn dat ?

zijn idd NiMh.

Mijn Robbe Powerpeak slaat keurig af na plm. 2100 mAh.
De cellen zijn dan redelijk warm, maar niet heet, ik gok dat ze 50 graden worden.
Ik heb een stekkerladertje met NiMh cellen voor mijn dig. camera en die celletjes worden na een dag laden net zo warm, dus dat lijkt mij redelijk normaal.

Roak

Is nimh niet een beetje eng voor vliegen. De ontlaad curve is stoom leveren tot het einde en dan ineens op. Dus je merkt niet dat de servo's lui worden en een bat monitor kan ook geen goede indicatie geven.

gr Remco

Ha Gerard,

In mijn NT vlieg ik met 1700 Sanyo Penlite. code is iets in de trent van KR1700???. Anders kijk ff op www.henseleit-helicopters.com.

Als ik het me goed herinner zit er naar 4 vluchten nog zo'n 600-700 milli's in. Servo's zijn allemaal digitaal, behalve gas en voor de tuimelschuif van 9.5kg's 9151.

Dit pack is lichter dan een CP1300 pack dat ik in een andere heli gebruik.

Groetjes,

Rick

dutchhelipilot zei:
Is nimh niet een beetje eng voor vliegen. De ontlaad curve is stoom leveren tot het einde en dan ineens op. Dus je merkt niet dat de servo's lui worden en een bat monitor kan ook geen goede indicatie geven.

gr Remco
hoi remco, wat jij opnoemt is de ontlaad curve van nicd, niet van nimh, die verliezen geleidelijk aan, nicd valt ineens af.

ben ik niet met je eens ik heb een autotje voor de fun (samen met mijn zoontje rijden) maar met een nicad pack kun je blijven rijden tot hij zogoed als stil staat en met nimh staat hij ineens zo goed als stil

gr Remco

Een ontlaadcurve van een NiCd is waarschijnlijk wat platter maar tegenwoordig zit er niet zoveel verschil meer tussen de NiCd en NiMh cellen. Gewoon je cellen goed matchen! Dan valt de spanning bij beide types snel weg :D

Gr,

Paul

Wat Paul zegt klopt wel, er zit tegenwoordig niet zo erg veel verschil meer tussen de ontlaad curve van NiCad en NiMH cellen. Toch vallen de NiMH cellen aan het einde van hun lading sneller weg dan NiCad's. Als je dat in tijd wilt uitdrukken is dat niet lang. Als voorbeeld: stel je merkt dat Nicad accu leeg raakt omdat de servo's traag worden. Dan heb je bijvoorbeeld nog 2 minuten om je model aan de grond te zetten. In dat zelfde geval zou je met een NiMH accu nog 1 tot maximaal 1,5 minuten hebben. Let op de tijden zijn uit mijn duim gezogen en hangen heel sterk van de soort cellen en de belasting af.
Overigens vinden beide cellen het niet echt leuk als ze helemaal tot 0V worden ontladen. Hierover is al heel uitgebreid gediscussieerd hier op het forum.

wat zijn de voordelen van Nimh ??, momenteel gebruik ik nicads, maar m'n ontvanger packs zijn binnenkort aan vervanging toe.

Ik heb in andere threads alleen maar nadelen gelezen, (dat ze als een cel kapot is niet meer geleiden enzo).

Mijn ontvanger packs zijn nu van die sub-c cellen en ik zit eraan te denken om van die penlite formaat cellen te gaan gebruiken. klopt het dat dit in gewicht scheelt ?? en die sanyo 1700 dingen (daar kan ik genoeg servo's aan hangen ?)

Bedankt,
Cor

zoals al gezegd, nimh is lichter bij dezelfde of grotere capaciteit.
ook ik gebruik het niet door de horrorverhalen van celen die open sluiten.
dat verhaal ging zeker in het begin van nimh rond, of dat nog actueel is weet ik eigenlijk niet.

Als dat risico er (nog steeds) is, dan lijkt mij de oplossing hiervoor niet moeilijk.
Gewoon langs elke Cel een diode solderen.
Anode aan de - / Kathode aan de +.
Valt de Cel er tussen uit dan verbind de diode door (met een extra verlies van 0,4V).

Groetjes, Erwin

Hmmmmm :? , 0,4x4=1,6 4,8-1,6=3,2 volgens mij werkt het nog steeds niet :roll:

Waarom geen lipo pakket? 2s2p 2000 mAh cellen ;) Mooie regelaar ertussen voor de stabiele 5V, 6A ofzo ;)

Back