ontvanger accu heli.

Het voorstel een safety diode langs iedere cel te solderen van plus naar min is een idee dat al in jaren 60 gebruikt werd om accu packs veilig te maken. Ik heb een dergelijke accu een seizoen gebruikt met een Proline zender en ontvanger (ja, zo'n heerlijke single stick zender van professioneel fabrikaat die destijds 1000 USD koste....) Ik merkte pas dat er een cel dood was toen ik het pakket eens doormat.....
Kortom, die diodes is een heel goed idee! Er werden 1N4148 diodes voor gebruikt.

Hans Delemarre

Met de huidige servo's zou ik de 1N4148 niet meer gebruiken. De maximale stroom die deze diodes kunnen hebben is ongeveer 250mA en dat is veel te laag. Shottky diodes zijn hier beter op hun plaats. Deze hebben bovendien het voordeel dat ze een veel lagere drempelspanning hebben. Nadeel is dat ze behoorlijk duurder zijn dan "gewone" diodes.
Een goede kandidaat is de MBR745. Deze diode kan 7,5Amp en 45V verwerken. Hij kost ongeveer €1 per stuk.

Nou, voor 4 x 1 euri kun je toch geen heli laten crashen? :wink:

Groetjes, Erwin

Dat is natuurlijk waar Erwin, je onderschrif zegt het al. Ik zeg dit omdat de meeste mensen aan centen denken als je het over de prijs van een diode hebt. Overigens maak ik me niet zo veel zorgen over het kapot gaan van NiMh cellen. Ik heb een "oude" digitale camera met 4 NiMh cellen. Deze zijn nu een jaar of 4 oud en vele malen opgeladen en ontladen. De capaciteid is ondertussen wat lager geworden maar ze werken nog steeds prima en betrouwbaar.

Nee sorry.
Verkeerde emoticon moet: :wink: zijn ipv :roll: . (gelijk aanpassen).
Ik maak mij ook niet druk over het defect raken van de cellen.
Natuurlijk het kan. Maar er zijn zat onderdelen die waarschijnlijk veel eerder defect raken.
Zelf zal ik, denk ik, niet eens die diode er bij zetten (tenzij ik er aan denk als ik weer eens wat onderdelen moet bestellen).
Het was meer een oplossing voor een mogelijk probleem. :)

Groetjes, Erwin

Ik heb ook lipo cellen. 6xEtec 700 met regelaar. Goed voor 7 vluchten met all digital servos

NiMH hebben hoge interne weerstand, daardoor zakt de spanning te ver als je even veel stroom nodig hebt.
NiCd zijn te groot en zwaar. Ik had een 1700 pack op mijn tank liggen ter balans. Maar een korte berekening leert inderdaad dat die na 3 vluchten op zijn. [overigens, niet totaal leeg maar ongeveer half leeg, maar dat is ver genoeg om de spanning bij piekstromen te ver te laten zakken, zodat de gyro gaat zwabberen etc]

Back