Ontvanger accu laden

Hoi,

Ik heb een ontvanger accu van 4.8 volt en 2300 mAh.

En ik heb een goedkope lader van het merk BMI die volgens de sticker de volgende output heeft:
4.8v VDC100mA.

Nu vraag ik me af hoelang ik de accu moet laden voordat hij vol is.

Zit er op een lader standaard een beveiliging voor het "overladen"?

Daar staat toch al veel over geschreven over hoe lang je moet opladen?!

Een heel bekend en simpel regeltje zegt me dat je cap accu/100ma(de jouwe) x 1.4 voor eventuele verliezen..en nee er zit niet op elke lader een delta peak oid. Ik heb bijvoorbeeld een Protech 4 in 1 multilader daar zit geen autom. afslag in.

Maar goed als je met 10% van de laadstroom (10 van 2300 is 230 en jij laadt met 100ma) laadt kan je in principe overlladen zegmaar dat is niet zo erg het luistert iig niet zo kritisch als met snelladen.

Zoals snowmansion al schreef laad je een accu op met 1/10 van de capaciteit gedurende 10 uur. Inderdaad om de verliezen op te vangen moet je langer laden en de vuistregel is 40% langer dus 14 uur.
Er is echter één probleem en dat is dat je dat alleen maar kan doen als je accu echt leeg is. Dat zal in de praktijk zo goed als nooit voorkomen dus als je dan toch 14 uur gaat laden dan zal je de accu zeker overladen. Omdat je met een behoorlijk kleine stroom laad zal dat meestal niet zo heel erg zijn en zal je de accu niet al te erg "mishandelen".
De lader die jij hebt levert echter nog minder stroom zodat je nog langer moet laden. De lader levert 100mA en de capaciteit is 2300mAh. Dat houdt in dat je dus 23 uur moet laden. Om de verliezen op te vangen zal je dat nog met 1,4 moet vermenigvuldigen zodat je dan op ruim 32 uur uit komt. Dat is toch wel heel erg lang!
Misschien is het daarom toch beter om eens uit te kijken naar een "echte" lader. Eentje die met een hogere stroom laadt. Die de zaken netjes de zaak in de gaten houdt en het laden stopt als de accu vol is. Uiteindelijk zal die aankoop je alleen plezier opleveren.
Succes.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bedankt voor jullie antwoord, ik had zelf ook al zon vermoeden dat ik erg lang zou moeten laden met deze lader. Ik zal mij eens gaan verdiepen in een betere lader, de modelbouwinkel waar ik deze lader en accu heb aangeschaft vertelde me dat ie in 12 uur vol zou zijn.

Ik weet niet of je electro of brandstof rijd. Gezien je 4.8 volt denk ik aan zo'n batterijbakje en aan brandstof. Je hoeft niet per se snel te laden, maar iets sneller zou wel prettig zijn.

Een Ultramat 15 kan voor jou mooi zijn, dat is een veelzijdige lader. Maar het ligt er aan hoe jij je auto gebruikt. Als je niet veel rijdt en/of geen wedstrijden rijd waar je soms je auto snel wil volpompen kan je ook bijvoorbeeld kijken naar een Mega Peak 4500 ook een lader met afslag en die een stuk sneller laadt, maar niet zo erg veelzijdig als een ultramat, maar als je dat niet hoeft (en ook niet in de toekomst) dan kan dat een mooie zijn.

Laatst bewerkt:
Ik rij op brandstof, maar ik ben wel bezig met een crackerbox speedboot welke op electro gaat varen, dan is een wat veelzijdigere lader wel wenselijk.

Back