ontvanger accu met 5 cellen (sub c?) goed of niet goed

Ik heb voor mijn 1 meter boot een ontvangwer accu met 5 cellen (3700mAh) gekocht maar ben nog een beetje huiverig om deze aan te sluiten.

6 volt op de ontvanger en de servo is natuurlijk meer als 4,8 volt.

Ik gebruik wel een Hitec winch, maar dan nog, wat is wijsheid ?

John, 5 opgeladen cellen geven meer dan 6V. Zet er maar eens een multimeter op als ze net opgeladen zijn.
De MM-zeilers doen het wél, zelfs met micro ontvangers en - servo's, maar persoonlijk ben ik er ook wat huiverig voor.
Misschien opladen en dan de 'piek' eraf halen door eerst een lampje erop aan te sluiten?

nog nooit problemen mee gehad, gebruik 6 volt voor alles waar ik mee vaar of rij. Nadat je ze van de lader af hebt gehaald even laten liggen, en dan gewoon gebruiken in je boot.

hoi john

ik heb zelf op mijn 1 mtr ook een hitec winch en twee standaard servo's aangesloten op een
robbe FP-R118F ontvanger (zit bij de f-14/15)
gaat prima met 5 cellen , als je er dan een keer 4 in hebt gaat de winch zo traag :cry:

ps als je bec op je ontvanger hebt krijgen de servo's zowiezo geen 6 volt

groeten johan

johan k zei:
hoi john

ik heb zelf op mijn 1 mtr ook een hitec winch en twee standaard servo's aangesloten op een
robbe FP-R118F ontvanger (zit bij de f-14/15)
gaat prima met 5 cellen , als je er dan een keer 4 in hebt gaat de winch zo traag :cry:

ps als je bec op je ontvanger hebt krijgen de servo's zowiezo geen 6 volt

groeten johan

Als het laatste het geval is heeft het weinig zin om 5 cellen te gebruiken.

Over het algemeen kan een winch wel 6 volt hebben maar is het af te raden voor standaard servo's

Pendelaar

Ik gebruik ook 5 cellen, tot nu toe probleemloos. De laatste keer varen was echter één van mn servo's een beetje "bibberig". Ik weet niet of dat ermee te maken had. Later deed ie op 4 cellen hetzelfde.
Met mn andere ontvanger (en weer 5 cellen) deed ie het wel weer goed.
Het kan dus zijn dat mn ontvanger het minder prettig heeft gevonden. Dan kan je overwegen om de ontvanger te voeden via een diode, dan haal je in ieder geval 0,5 tot 0,7 volt ervan af (afhankelijk van diode) terwijl dje servo's nog steeds een hoog koppel leveren.

GJ_ zei:
Ik gebruik ook 5 cellen, tot nu toe probleemloos. De laatste keer varen was echter één van mn servo's een beetje "bibberig". Ik weet niet of dat ermee te maken had. Later deed ie op 4 cellen hetzelfde.
Met mn andere ontvanger (en weer 5 cellen) deed ie het wel weer goed.
Het kan dus zijn dat mn ontvanger het minder prettig heeft gevonden. Dan kan je overwegen om de ontvanger te voeden via een diode, dan haal je in ieder geval 0,5 tot 0,7 volt ervan af (afhankelijk van diode) terwijl dje servo's nog steeds een hoog koppel leveren.

Via 1 of 2 diodes, dat is op zich nog een idee, gewoon een standaard 1N0004 of zo iets ?

Ik werk met graupner standaard servo`s en kleine ontvanger, iemand ervaring met graupner apparatuur op 6 volt ?

By the way,

de 1 meter is bijna vaarklaar. (eindelijk)

romp is gespoten, bovendek is binnenkort aan de beurt.
eerste de schootvoering nog maken.

Ik denk dat ik het maar eens ga proberen met de 6 volt akku, eerst goed laden en dan een nachtje laten liggen.

Volgens mij hebben zowat alle gangbare servo's en ontvangers een werkspanning van 4,5 - 6,0V

Als je even naar de RC auto's kijkt, alle big scales rijden met 5-cellen op hun ontvanger/servo's, alsook de meeste 1/8 buggy's en alle Serpents

Zelf rijd ik in mijn 1/8 protech buggy ook met 5 cellen, omdat de extra kracht voor je stuurservo wel lekker is. Ik heb hier nooit problemen mee gehad.

Ik ben het ergens wel met Dazzler eens:

als je normale zink-kool batterijen neemt, deze zijn 1,5 volt, 4x stuks in een standaard batterijen houder en de hele zaak loopt op 6 volt.

Met een zender is dit nog erger:
8x1,2 volt = 9,6 volt
8x1,5 volt = 12 volt.

en er zullen genoeg mensen (beginners en gevorderden) die normale batterijen gebruiken i.p.v. oplaadbare.

Dus 6 volt mag geen probleem zijn lijkt mij.

Ik zeil al jaren met 6 volt heb zelfs met 7.2 volt gevaren het is wel mogelijk
De stroom eerst naar de winch en dan naar de ontvanger als het goed is dan komt er uit de winch 4.8 voor de servo en de ontvanger.

Zo zeilen al jaren de zeilers in de M klasse ik zeil met multiplex ontvanger en WW winch uit Engeland

Tom

Tom.Koornhof zei:
Ik zeil al jaren met 6 volt heb zelfs met 7.2 volt gevaren het is wel mogelijk
De stroom eerst naar de winch en dan naar de ontvanger als het goed is dan komt er uit de winch 4.8 voor de servo en de ontvanger.

Zo zeilen al jaren de zeilers in de M klasse ik zeil met multiplex ontvanger en WW winch uit Engeland

Tom

Mijn Winch krijgt de spanning gewoon vanaf de ontvanger net als een servo, dus ik begrijp niet helemaal wat erwordt bedoelt met " De stroom eerst naar de winch en dan naar de ontvanger als het goed" .

Maar mij lijkt het ook dat de meeste apparatuur is gemaakt op 4,8 - 6 volt

gewoon, accu op de winch aansluiten en die regelt de spanning verder voor de ontvanger en stuurservo
doet mijn Boot ook met rmd winch
gaat nochsteeds goed

Je moet wel verschil maken tussen een becontvanger en zonder bec.

Het bec systeem is een soort spanningsregelaar kan alleen niet zo veel stroom leveren en wordt dan ook uitgeschakeld bij meerdere servo's.
Elke servo die meer dan 6 Volt toegevoegd krijgt kan daar slecht tegen goedkope en duurdere servo's.
Als je een accu pakket van 5 cellen geladen hebt zit je boven die 6 Volt en krijgt je servo een opdonder met als resultaat dat een het vanzelf begeeft.

Corrien die hier ook op het forum zit, heeft er een goede handel aan, nu wordt een goedkope servo niet opgestuurd voor reparatie, maar de duurdere wel.

Je kan als zeiler beter een sterkere servo kopen en gewoon op 4 cellen opgeladen 5.6 volt varen.

5 cellen is 6V. Op alle servo's die ik hier heb staat dat ze daar tegen moeten kunnen dus ik zie het probleem niet zo.

Back