ontvanger accu vraag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door EdcopterX, 15 sep 2013.

  1. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    Voor mij is het lang geleden dat ik gevlogen heb.
    Ik begin weer met brandstof model.

    Mijn vraag is,
    Ik heb servo's van 6 Volt en een ontvanger van Spectrum AR6210 die
    3,5-9,6 Volt heeft/mag.
    Welke accu voor de ontvanger kan er op?????

    Gr Ed
     
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Welke servos heb je precies?

    je kan 5 cellen nicad / nimh of eneloop nemen 6v minimaal 2000mah.
    Bij zware digitale servos kan deze te kort komen.
    De meeste 6v servos werken ook op een 2s lifepo4 6.6v
    Je hebt een lader nodig die life ondersteund. Voordeel meer dan genoeg vermogen voor zware servos.
    Laatste optie is een 2s lipo met een bec. Je hebt dan wel een goede bec nodig
     
  3. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    Geloof het of niet, er zitten analoge Hitec sh 300 servo's in.
    Ik heb een Goede lipo/life NIMHi NICD lader.
    Wat is jou advies?

    Gr Ed
     
  4. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ik heb net voor mezelf ook deze keuze moeten maken.
    Ik heb 5x de savox sa1258tg en een fut3003 op gas.
    Vanwege het hoge stroom gebruik heb ik voor een 2s 3000 lifepo4 gekozen.
    Er is mij geadviseerd dat deze servos dat iets hogere voltage wel aankunnen.
    Lijkt me in jouw geval ook te kunnen.
    Deze accus kosten 18$ oid in het europese warehouse 6$ verzenden. Geen extra tax.
    Je moet zelf even kijken hoe groot (zou niet kleiner dan 2000 gaan) er past in je helie. (gaat in mijn geval om een vliegtuig)
     
  5. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Dacht zelf ook aan lipo accu maar moet er dan niet een aparte BEC op? (hoeveel amp)
    Kan natuurlijk ook Nimh, 4,8V 1000/1500mah er aan zetten, volgens mij moet dat ook kunnen.

    Gr Ed
     
  6. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Bij lipo heb je een bec nodig om de 8.4v terug te brengen naar 6v
    Lifepo of life is 6.6 v deze kan als de servos op 6v draaien direct.

    Edit:
    8amp bec is zat
     
  7. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Kijk, daar hebben we wat aan, bedankt voor je reactie.

    Gr Ed
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Let wel even op dat overvoltage. Je servo's zullen van die 6,6volt niet kapot gaan denk ik. Ze kunnen wel erg zenuwachtig en stubberig gaan reageren. Ik draai daarom alleen nog maar op 4,8 volt. Er zijn meer haken en ogen dan je denkt omtrent die ontvangerakku. Bij gebruik van LIx zou ik een limiter nemen die het voltage terugregelt.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    KISS, wat er niet in zit, kan ook niet kapot gaan, scheelt ook extra connectoren/verbindingen.
    Er is tientallen jaren met NiCd/NiMH accu's voor ontvanger gewerkt. Veeeeeel robuster dan LiPo e.d.
     
  10. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ron,
    In mijn kist heb ik 5x de savox sa1258tg zitten. Wat ik begrijp trekken deze 3A per servo.
    Dat is 15 A. Een 2A nihm pakket krijgt hiermee behoorlijk op zn kl*ten als ik me niet vergis. (zeker gezien de eneloop draadjes)
    Ik heb vanuit het kiss (keep it simple stupid) principe voor lifepo4 gekozen. Een 15 A bec is pittig vandaar dat lipo voor mij afviel.
    De iets hogere spanning zou moeten kunnen heb ik begrepen van mensen die deze servos al drie jaar zo gebruiken.

    Bij standaard servos zouden alle drie de opties moeten kunnen, zonder bec zou echter wel mijn voorkeur verdienen.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen probleem voor standaard NiMH, echter, Eneloop NiMH zou ik dan niet gebruiken (sowieso niet voor ontvanger).
     
  12. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    eneloop is niet geschikt.. gewoon niet doen. a123 lifepo. is the way to go
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Of neem gewone NIMH cellen. Er zijn er die wel deze hoge amparages kunnen leveren. Dat zijn niet de Eneloopjes. Het hangt dus af wat je er mee gaat doen. Ik vlieg al mijn brandstofkisten met gewone eneloopjes zonder enig probleem. Wel gebruik ik uitsluitend analoge servo's, ga je digitale servo's gebruiken gebruik dan gewone NIMH cellen met een hogere zelfontlading.

    een paar voorbeelden:

    Turnigy 2/3A 4.8V 1500mAh High Power Series NiMH Receiver Pack
     
  14. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    mee eens..

    lipo vind ik teveel gedoe met balanceren en uitbouwen van accu's
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Belangrijk in dit soort discussies is hoeveel energie wordt er nu gebruikt uit zo'n pakket? Afgelopen weekend gevlogen met mijn Fourstar 60. Deze gebruikt een 4 cells Enelooppakket als stroombron voor 5 tal analoge standaard servo's en een RC switch voor mijn on-board glow. Alles was volgeladen met een langzaamlader van Robbe met 140 ma constante laadstroom. Er zijn 5 vluchten van 10 minuten mee gemaakt en tussendoor heeft de boel ook gewoon aangestaan bij elkaar zo'n 2.5 uur. Er is normaal mee gevlogen gewoon normaal sturen loopje, rollen rugvlucht etc. Na de vliegmiddag het weer volgestopt met een pieklader met als maximum laadconstante 200 ma. Deze gaf aan na de melding vol dat er 234 ma geladen was en dat is inclusief verliezen van de lader. Dit geeft aan hoe weinig je eigenlijk verbruikt tijdens normaal vliegen. De on-board glow had 536 ma gebruikt inclusief verliezen (bij NICD is dat 1/10 van je celvermogen in dit geval een 2500 cel dus om en na nabij 250 ma wat afgetrokken kan worden van het gebruik.). Al met al vind ik het meevallen wat gebruikt wordt en zijn Eneloopjes voor mij prima. Al weet ik niet de stroompieken dat zou ook interessant zijn om te weten.
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met analoge servo's kun je gewoon Eneloopjes gebruiken hoor....

    Vroeger gebruikten we in nagenoeg alles onder de twee meter spanwijdte 500 mAh penlights, en die konden ook niet zo heel erg veel hebben vergeleken bij nu.

    Maar ja, toen had je geen moeilijke ontvangers die moesten herstarten na een dipje, en toen had je geen digitale stroomvretertjes.

    Het stroomverbruik in mAh is inderdaad niet zo hoog met analoogjes: als ik 6 lessen draai met mijn SkyFox (anderhalf uur vliegtijd, plus ongeveer een uur idle en ander loos stroomverbruik), en dan gaat er meestal ruim minder dan 1000 mAh terug in de ontvangeraccu (en ongeveer 800 mAh in de ontstekingsaccu).

    Groet, Bert
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.586
    Locatie:
    Rotterdam
    mijn trainer en mijn fourstar 40 gebruiken iets van 200 ma per vliegdag, een vluchtje of 6 tot 8.
    fourstar heeft 5 analoge servo's op 5 volt.

    Laatst mn ultimate eens gekeken, 2 vluchten gemaakt, veel afstelwerk dus ook nog een stevige tijd aan de grond aangestaan.
    200 ma bijgeladen.
    En dat met 5 digitale 10 kg servo's en 1 analoge..

    mijn heli frommelt er 200 ma per vlucht doorheen...
     
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    Valkenburg zh
    @Student
    Die getallen kloppen dus eigenlijk wel. :) Wat wel veel scheelt in het stroomverbruik is de wrijving van je stuurstangen. Lopen die zwaar dan zie je de getallen omhoog vliegen. Arfjes hebben nogal eens last van zwaarlopende stuurstangen. Wat dan scheelt is de stuurstangen schuren met waterproof 400 of fijner. Bij bijvoorbeeld Calmato's kleeft die zwarte laag op de stuurstangen en dan even opschuren scheelt een hele berg.
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.036
    Locatie:
    Baarn
    Er komen steeds meer H(igh) V(oltage) servo's die rechtstreeks op 2S Lipo werken .... (de meeste ontvangers kunnen al hogere voltage verwerken meestal tot 9,6V)
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    Valkenburg zh
    @ Dirk
    Wat zijn een beetje betaalbare HV servo's in standaardservomaat +/- 40 gram.
     

Deel Deze Pagina