ontvanger accu vraag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door EdcopterX, 15 sep 2013.

  1. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Hyperion heeft mooie servos.
    zijn ook goed betaalbaar
     
  2. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi Ron,

    Ja, voor mij is het 20 jaar geleden met vliegtuigen.
    Heb de hobby weer opgepakt (na vliegen met heli) maar er is qua techniek veel veranderd.
    Ik heb onlangs een kist gekocht meet veel elektronica er in.
    Dat eruit gehaald, wat veel onzin zeg:(.

    Mijn kist is een Messeschmitt bf 109 me.
    2x accu in en 2x printplaatjes, die waren voor de verlichting:confused:.
    Alles er uit, er hoort daar geen licht in:mad:!!
    De kist werd veel lichter en beter in balance.

    Zet er nu een 6v NiMH ontvanger accu in .
    Gr Ed
     
  3. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    Ja!, gebruik ik dan een 6V of 4,8V?

    Gr Ed
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik volg al jaren met verbazing de hele "servo's op 6V" discussie.
    Wat is het voordeel van 6V? Dat je servo's sneller en sterker worden. Wat is het nadeel? Dat ze meer stroom trekken (waardoor je extra eisen moet stellen aan de stroomvoorziening) en sneller slijten.
    De opgegeven stromen die gaan lopen zijn overigens de blokkeerstromen. Dus als je 5 servo's hebt die opgegeven worden voor 3A blokkeerstroom gaat er wel 15A lopen, maar alleen als je alle 5 de servo's tegelijk blokkeert. Dat lijkt me niet gezond en is tijdens vliegbedrijf ook zeer zeker niet aan de orde. Ik kan met mijn Big Lift (6 analoge servo's) een hele dag vliegen en laadt dan ook slechts enkele honderden mAh bij.
    Heb je die extra snelheid en kracht nodig op een (normaal) vliegtuig? Meestal niet.
    Mag een 6V servo op 4,8V? Jazeker, geen enkel probleem. Hij zal dan iets minder sterk zijn en minder stroom verbruiken. En langer mee gaan. Ik denk niet dat je het verschil in reactiesnelheid en kracht zult merken.

    Hitec HS-300 - Standard Servo
    Torque:
    4.8V:42.0 oz-in (3.02 kg-cm)
    6.0V:51.0 oz-in (3.67 kg-cm)
    Speed:
    4.8V:0.19 sec/60°
    6.0V:0.15 sec/60°

    Voor een normaal brandstofmodel voldoet een goede 4,8V accu prima. Voor grote 3D vliegtuigen met enorme uitslagen en extreme roerbewegingen is 6V (lipo met BEC of LiFe) zinnig.
    Wat voor vliegtuig ben je eigenlijk aan het opbouwen? Ik kan dat volgens mij nergens terug vinden.

    Daar is helemaal niks mis mee. Ik gebruik eigenlijk niks anders dan goede analoge servo's. Die brommen niet, gebruiken veel minder stroom en voldoen voor mijn toepassingen uitstekend.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad Arjan, gewoon 4,8volt gebruiken, 4NiMH cellen. Hoewel er steeds meer servo's komen die ook geschikt zijn voor 2s LiPo.
     
  6. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo Arjan en Ron,

    Dat zijn berichten waar ik wat aan heb.

    IPV 6V zal het 8,4V worden, dat weet ik nog van vroeger,ha ha.
    Ik ben een rustige vlieger, geen stunts of zo.

    Gr Ed
     
  7. Peashooter

    Peashooter

    Lid geworden:
    22 apr 2010
    Berichten:
    68
    accu ontvanger

    En waarom zou dat niet kunnen?
    Heb zelf een pup van 3 meter span en een MPX 9 kanals 2,4ghz met 2x ingang waarom 2x 4x 2000 enelope op zitten.. Al 20 vluchten achter de rug zonder problemen;)

     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eneloops kunnen minder zwaar belast worden dan standaard NiMH, vandaar. Als je Eneloops met grotere capaciteit t.o.v. belasting gebruikt, gaat mijn opmerking minder/niet op.
     
  9. Peashooter

    Peashooter

    Lid geworden:
    22 apr 2010
    Berichten:
    68
    Dus naar alle waarschijnlijk zal de capaciteit voldoende zijn.
    Zeker door de dubbele voeding.

    Maar het is dan toch wel om rekening mee te houden wanneer een servo of servos hoog belast worden.. Maar ja wanneer en met voor kist komt dat meestal voor?

    En wat gebeurt er wanneer het dan te hoog belast word? in mijn geval?
     
  10. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Het ergste wat er kan gebeuren is dat de spanning onder de minimale ontvanger spanning komt en er een brownout ontstaat.
    De ontvanger reboot dan mid air.
    Geen controle en........

    Mvg
     

Deel Deze Pagina