ontvanger accu zwever

Welke soort accu wordt er tegenwoordig gebruikt als aparte voeding voor ontvangers in zwevers ( dus met lange vliegtijden):confused:

Meestal gewoon wat je kwijt kunt.
Vroeger vloog iedereen met 500mAh accu's en nu zou 2300mAh te weinig zijn als je het sommige mensen vraagt..

Gewoon 4x oplaad penlite in accu vorm dan kan je echt wel een paar uur boven blijven.
Eventueel dan weer voor een volgende "duur" vlucht weer bijladen.

Mocht gewicht een rol spelen kan je een lipo nemen met een regelaartje (UBEC) die naar 5 á 6V terug regelt.

Gr. Dennis

Ik had een Graupner Nimh 1700Mah 4,8V op het oog (GR 7552).Kost iets van een 10€ en 120gram.
Zal wel voldoende zijn dan:p

Eneloop

Ik zit met hetzefde probleem en wou een 4 x RC2400 vervangen door 2 packs van 4 x 2000 mAh Eneloops. Ik neem 2 packs omdat het gewicht samen dan ongeveer overeenkomt met de 2500's. Ik neem liever wat reserve aan stroom dan lood toe te voegen.
Trouwens hoelang kun je vliegen met een zwever met 8 servo's en één 4 x 2000 mAh Eneloop pack?

Jos

Ik had een Graupner Nimh 1700Mah 4,8V op het oog (GR 7552).Kost iets van een 10€ en 120gram.
Zal wel voldoende zijn dan:p
Die gebruik ik ook in al mijn zwevers waar een ontvangeraccu in zit (en dat gaat tot 3,5m met 6 servo's aan boord), behalve de hele kleintjes. Daarmee kun je uren vooruit.

Trouwens hoelang kun je vliegen met een zwever met 8 servo's en één 4 x 2000 mAh Eneloop pack?

Jos

Dat is een beetje afhankelijk van de servo's. Digitale gebruiken wat meer en zeker als er dingen stroef lopen of tegen een aanslag blijven staan. Het slimst is om een keer lang te vliegen en daarna te kijken hoeveel je bij moet laden. Mijn Ka-8 met 6 analoge servo's komt op ongeveer 600 mAh per uur

Dat is een beetje afhankelijk van de servo's. Digitale gebruiken wat meer en zeker als er dingen stroef lopen of tegen een aanslag blijven staan. Het slimst is om een keer lang te vliegen en daarna te kijken hoeveel je bij moet laden. Mijn Ka-8 met 6 analoge servo's komt op ongeveer 600 mAh per uur

Als ik twee packs van 4 x 2000 mAh Eneloops parallel schakel kan dat zeker geen probleem zijn om lang te kunnen vliegen. Kan zo'n dubbelpack problemen geven bij het laden?

Jos

Ik gebruik een u-bec met 2 lipo's ik heb er een pakketje van 800 mah voor.
Het is maar een klein zwevertje met 5 servotjes (9 grams)
Hij kan dan heel de dag aan staan.

Je vraag is dus helemaal niet duidelijk.
Over wat voor zwever gaat het?
Hoeveel gewicht moet je in de neus hebben?
Wil je lipo's?

Ik gebruik een u-bec met 2 lipo's ik heb er een pakketje van 800 mah voor.
Het is maar een klein zwevertje met 5 servotjes (9 grams)
Hij kan dan heel de dag aan staan.

Je vraag is dus helemaal niet duidelijk.
Over wat voor zwever gaat het?
Hoeveel gewicht moet je in de neus hebben?
Wil je lipo's?

De zwever is een Joker van 3.4 m met 3 servo's per vleugel (rol, flap, rem) en 3 servo's in de romp (richting, hoogte, sleep). Met de RC2500 en voldoende lood in de neus kwam het zwaartepunt op zijn plaats. Gebruik ik lipo's of lichtere Eneloops moet ik 150 gram lood in de neus plaatsen. Daarom 2 pakjes van 4 x 2000 mAh.

Jos

ik weet dat het hier niet de draad van zwevers is maar ik ga voort...

Die rc2400 cellen, zijn dat sub-C? Waarom neem je dan niet gewoon weer 4 van die cellen?
Als je 2 eneloop pakketten neemt ben je aanmerkelijk duurder uit lijkt me, je moet extra verbindingen maken en het heeft verder geen enkel voordeel.
Het kan natuurlijk maar het is wel wat omslachtig. Voor het laden is het geen probleem als je de pakketten maar tegelijk gebruikt.

Die rc2400 cellen, zijn dat sub-C? Waarom neem je dan niet gewoon weer 4 van die cellen?
Als je 2 eneloop pakketten neemt ben je aanmerkelijk duurder uit lijkt me, je moet extra verbindingen maken en het heeft verder geen enkel voordeel.
Het kan natuurlijk maar het is wel wat omslachtig. Voor het laden is het geen probleem als je de pakketten maar tegelijk gebruikt.

De RC2400 zijn NiCad en zijn normaal niet meer te verkrijgen en als je er nog vindt zijn ze al erg oud. De NiMhy lopen snel af daarom de Eneloops. Bestaan er misschien 2400 of grotere NiMhy (formaat SubC) die ook 50 à 60 gram per stuk wegen en dezelfde eigenschappen hebben als de Eneloops (trage zelfontlading)

Jos

Moderne NiMh accu's hebben volgens mij vrij weinig last meer van zelfontlading. Hele hordes mensen vliegen hun grote toestellen op 4 NiMh sub-C cellen.

Maar als dat je probleem is zou ik voor de 2 cellen lipo met een u-bec gaan. Dan kun je voor hetzelfde gewicht veel meer capaciteit mee nemen , ben je van de zelfontlading af en weet je zeker dat je 9 servo's altijd voldoende spanning krijgen.

Moderne NiMh accu's hebben volgens mij vrij weinig last meer van zelfontlading. Hele hordes mensen vliegen hun grote toestellen op 4 NiMh sub-C cellen.

Maar als dat je probleem is zou ik voor de 2 cellen lipo met een u-bec gaan. Dan kun je voor hetzelfde gewicht veel meer capaciteit mee nemen , ben je van de zelfontlading af en weet je zeker dat je 9 servo's altijd voldoende spanning krijgen.

Over welk merk van SubC spreek je dan? Graupner? Sanyo?...
Graag heb ik packs die ineens geconfectioneerd zijn.

Met lipo's heb ik problemen, niet enkel wat plaats betreft maar ook van te licht.

Jos

zelfontlading is geen argument

Gisteren kreeg ik een mailtje van een Franse vriend. Zijn zwever was gecrasht en hij begreep niet waarom. Hij heeft (net als ik) een Weatronic 2.4GHz set, dus is er een logfile van de vlucht. Aangezien hij geen Duits spreekt vroeg hij mij of ik begreep wat er gebeurd was.

Conclusie: tijdens de laatste 5 sec dondert de spanning van de ontvangeraccu in elkaar. De afgegeven fout-codes zijn daarmee in overeenstemming.
Het vliegtuig was een F3B achtig type (eigenbouw) met 6 Futaba S3150 servo's, en 4x 2000mah Eneloop cellen. Het was koud.
De dag ervoor had hij 1 uurtje gevlogen, en nu niet opnieuw/bijgeladen. Na 20 min. einde oefening.

Eneloop cellen (en alle NiMh-cellen) hebben een flink hogere interne weerstand vergeleken met NiCads. Dat zorgt ervoor dat de spanning bij een bepaald amperage sterker onderuit gaat dan bij NiCads. Als het koud is, is dat effect groter. Als cellen groot zijn, kun je dat een beetje opvangen (die 'grote' stroom is dan nl. relatief kleiner).
Lipo's zijn ook flink gevoelig voor kou! Nicads nauwelijks.

Dat wij 'vroeguh' uitkwamen met 500mah, en tegenwoordig 2000 maar net genoeg is, heeft ook te maken met de servo's. Al die digitale dingen zijn sterk en snel, dat betekent wel een hoger stroomverbruik. Enne ... vroeguh vlogen we vnl. met 2-assers en dus met maar 2 ipv. 6 servo's. en met lichte langzame kistjes, ....

Het gewichtsargument: ik durf te beweren dat niemand van ons 100 gram extra merkt in vliegtijd en/of handling (tenzij je het over DLG's e.d. hebt). Niet op een 2m kist, en ook niet op een 3m F3J, en op een 3m75 schaalkist van 5-6-7kg al helemaal niet. Je merkt dat alleen als je op hoog niveau competie vliegt. Het gewichtsargument wordt zwaar overgewaardeerd.

Tot slot: ook nu lees ik het weer. Het argument dat eneloops zo'n fijne lage zelfontlading hebben. Ik snap dat argument niet. Als ik ga vliegen wil ik 300% zeker weten dat mijn accu's vol zijn. Dus ontlaad ik ALTIJD na het vliegen, en laad ik dus voor het vliegen. Ik moet wel vooraf laden, want de accu ligt leeg op de plank. Zelfontlading is nul-komma-nul relevant voor een vliegaccu. Ze moeten gewoon vol zijn aan het begin van elke vliegdag. Daarover mag zelfs geen duizendste % twijfel bestaan.

Ik vlieg dus in AL mijn kisten nog steeds met ouderwetse maar oozoo degelijke NiCads. En in grote kisten met veel servo's (ook nog eens digitaal) zelfs met oude e-motor NiCads. Een superhoge zelfontlading (maar wat merk je daarvan in één dag). Maar die jongens kunnen gewoon 50 A leveren als je dat vraagt, dus als ik bij dikke vorst eens 5 of 10 A vraag, doen ze dat op hun sloffen. Dat beetje extra laad-ontlaad-dicipline heb ik daar graag voor over.

Ik weet, ik reageer hier een beetje fel op. Ik vind dan ook dat bij dit onderwerp telkens weer de verkeerde argumenten gebruikt worden.

Groeten, Dirk.

Laatst bewerkt:
Ik zit met hetzefde probleem en wou een 4 x RC2400 vervangen door 2 packs van 4 x 2000 mAh Eneloops. Ik neem 2 packs omdat het gewicht samen dan ongeveer overeenkomt met de 2500's. Ik neem liever wat reserve aan stroom dan lood toe te voegen.

Jos
RC2400's zijn perfecte accus. Die vlieg je met een zwever niet leeg in 1 dag. en ze hebben geen last (nauwelijks) van kou.
Eneloops zijn behoorlijk gevoelig voor kou.

Hoi,

Toevallig speelde dit tegelijkertijd.
Wellicht ook een goed draadje mbt. dit onderwerp.
Tismaardatuhetweet.

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back