Ontvanger antenne in of buiten de GFK romp ??

• Topicstarter Topicstarter Chiel001
  • Startdatum Startdatum
C

Chiel001

Guest
In de bouwomschrijving van mijn ASW27B staat dat de ontvanger antenne in een plastic buitenkabel in de romp gelegd moet worden. Worden echter (standaard) 0,8 mm verenstaal stuurstangen gebruikt in de romp. Is het dan verstandiger de ontvanger antennekabel buiten de romp (bovenop) te plaatsten ? Graag jullie ervaringen.

Uiteraard doe ik eerst een reikwijdte test op het veld :wink:

kan geen kwaad, bij ons in de club vliegt de sleper zels met carbonstuurstangen, en bij mijn ripper in de carbon buis ( toch eerst testen, is electro kan nooit kwaad )

Sinds ik ergens op internet een testje las van verschillende antenne layouts in CFK rompen, en daarbij zeer wisselend slechtere maar NB ook betere prstaties werden gevonden, heb ik lak aan alle conventie. Afstandstesten doe ik echter steevast. Erg oppassen is het met losse stuurstangen. Sommige ontvangers doen het erg slecht wanneer er kraakstoringen worden gemaakt door de langs elkaar wrijvende stuurstangen. Een remedie bestaat uit het galvanisch verbinden van de stangen. Maar, weerom, uitgebreide afstandstests doen.

Ik weet niet wat de lengte van je 0.8 mm verenstaal is, maar ik zou de antenne afknippen en daaraan solderen. Ik heb jarenlang zo wedstrijd gevlogen zonder problemen. De problemen ontstonden pas bij het gebruik van koolstof ( o.a. in de romp)

Bedankt voor alle reacties en tips ! :thumbsup:
Kraakstoringen zullen er niet in zitten gezien de opbouw. (geen metaal-op-metaal) Ik denk dat ik maar 2 verschillende reikwijdte tests ga doen, 1 met antenne erin, en 1 met antenne er buiten (boven op de romp).
Weet ik snel genoeg wat het eventuele verschil is om zodoende een juiste keuze te kunnen maken..... :wink:

Ben het helemaal met Jeroen eens, antenne afknippen, aan de 0,8 mm staaldraad van het richtingsroer solderen en een krimpkousje er om heen. Rijkwijdte met alle F3J wedstrijdzwevers en vier meter ASW27 tot aan de zichtgrens met 0 storing. Uiteraard alles uitgeprobeerd, op de romp, in de romp in een bowdenhuls, loshangend maar tot op heden is dit (voor mij) de beste oplossing.

ajs56a, bedankt voor je reactie, ook ik ga het proberen. Het blijft mij enigzins vreemd in de oren klinken aangezien de lengte van de (ontvanger) antenne exact afgestemd dient te zijn op de golflengte. (35 Mhz = 8,57 mtr. of afgeleide daarvan)

Deze ontvangers (en zenders) werken met verticale polarisatie. Dwz dat je een stukje antenne (indien mogelijk) verticaal zou moeten krijgen en de rest kan horizontaal.
Kunststoffen houden in het algemeen geen signalen tegen.Dus of je nu de antenne binnenin of buiten de romp plaatst maakt geen verschil.
Ideaal is een verticale antenne ivm met de bovengenoemde polarisatie.

Succes en weinig storingen gewenst,

Benny Van Damme :D

Benny Van Damme zei:
Deze ontvangers (en zenders) werken met verticale polarisatie. Dwz dat je een stukje antenne (indien mogelijk) verticaal zou moeten krijgen en de rest kan horizontaal.
Kunststoffen houden in het algemeen geen signalen tegen.Dus of je nu de antenne binnenin of buiten de romp plaatst maakt geen verschil.
Ideaal is een verticale antenne ivm met de bovengenoemde polarisatie.

Succes en weinig storingen gewenst,

Benny Van Damme :D
kun je hier iets meer over vertellen?
wat is verticale polarisatie?

Verticale polarisatie betekent dat de antenne een verticaal georienteerd veld afstraalt of ontvangt. (zoals bijv. de auto antenne) Horizontale polarisatie betekent een horizontaal georienteerd EM (electro magnetisch) veld. (zoals bijv. de oude TV antennes zoals die vroeger op je huis stonden)
Verticale polarisatie wordt toegepast indien het EM veld in alle richtingen verspreid dient te worden (de zogenaamde 'rondstraler'). Horizontale polarisatie wordt meestal toegepast om het EM veld in 1 richting te zenden / ontvangen. (de zogenaamde 'richtantenne').
Als je er meer vanaf wilt weten kun je eens kijken op één van de sites van de radio amateur verenigingen zoals bijv. bij de http://www.veron.nl/veron/vnl.htm

Haaks t.o.v. van de antenne. Overigens geldt dat alleen voor de 'spriet' zoals bijv. op onze RC zender zit.

Hi,

ook een beetje laat misschien... maaruh Chiel heeft het over een GfK (glass) romp toch? Geen Cfk (koolstof).... ik zie bij het inzetten van een goede ontvanger (en een beetje afhankelijk van het inzetten van koolstof stuurstangen bijv.) helemaal geen problemen met een antenne in de romp. Uitgebreide test doen met ingeschoven zender-antenne en vliegen maar!

Groetjes,

Bob

Back