ontvanger antenne stuk

hallo,
mijn servokabeltjes hangen vast met spanbandjes , en juist naast dat spanbandje liep mijn antenne van mijn ontvanger, toen ik dat spanbandje wou losknippen, heb ik per ongeluk mijn antenne doorgeknipt op 5cm van de ontvanger. is het mogelijk gewoon die kabel weer netjes te solderen of zal die ontvanger nooit meer goed werken? (ontvanger is jammergenoeg 1 week oud:(

35/40MHz antennes kun je eventueel weer aan elkaar solderen, 2,4GHz antennes niet. Dat zijn coax kabeltjes maar die zijn inderdaad los verkrijgbaar.

35/40MHz antennes kun je eventueel weer aan elkaar solderen, .

Ja dus.

Meet ook eens de antennelengte erop na, kun je nadien nog de antenne vervangen door soepele electrodraad van een gelijkaardige oppervlakte (mm2) en lengte

Stevo

het beste soldeer je een nieuwe antenne draad van gelijke lengte direct op de ontvanger.
mocht je de antenne aanelkaar solderen wel even een range test van te voren uitvoeren. om verrassingen te voorkomen ik heb zelf ook zat antennedraden weer aan elkaar gesoldeerd.
bij fpv vliegen op grote afstanden zou ik echt de hele antenne vervangen.

In Nederland is 72 MHz inderdaad niet toegestaan, in België mogen er op 72 MHz nog steeds 10 kanalen worden gebruikt.

En aangezien hij in west vlaanderen woont zal het wel in orde zijn :D

Ik zou hem er gewoon weer aan solderen en een krimpkousje er omheen.

Mvg Johan

Of het wel in orde is waag ik te betwijfelen Johan. De Belgische 72 MHz frequenties worden namelijk zeker al zo'n 25 jaar niet meer gefabriceerd.

Het antennedraadje zou ik ook gewoon solderen met een krimpkousje er omheen, tenzij je degelijke soldeerapparatuur hebt en voldoende soldeerervaring. In het laatste geval is solderen op de print te prefereren.

ik heb ook wat schade aan mijn ontvanger antenne, 35 MHz, en deze wil ik met zender verkopen aan een vriend van mij. maar ik vind het een beetje zielig om hem een antenne te geven die schade heeft. dus wil ik de antenne vervangen.
maar heb ik nou goed begrepen dat je gewoon een willekeurig draad kan gebruiken?
en is het zo dat als je hem langer maakt dat je het bereik ook grote maakt?
want als je hem kleiner maakt word het bereik ook minder.

ik heb namelijk nog heel veel draad dat dun is, maar wel met adertjes.
dit draad gebruik in voor mijn treinbaan (lampjes enzo) en heb het dus ook gekocht in de modelspoorwinkel.

mvg david

Nee, zo werkt het niet. Op de originele lengte is het bereik maximaal; korter of langer maakt het bereik minder.
Je kunt inderdaad gewoon dun draad gebruiken.

oke, bedankt
voor de snelle reactie.
ik zal hem effe vervangen.
nog een vraagje: de zender is een normale zender en heeft geen knopjes of iets.
alleen 4 knopjes voor reverse.
dus hoe doe je met zo'n zender een goede rangecheck?

mvg david

Met geheel ingeschoven antenne kijken hoe ver je weg kunt lopen en alles het blijft doen. Een meter of 30 moet je halen.

Back