Ontvanger doormeten; hoe precies?

• Topicstarter Topicstarter icewim
  • Startdatum Startdatum
I

icewim

Guest
Hoi; mijn automobieltje doet niets meer en het rottige is dat de batterijen niet leeg zijn..... :cry:
Het is net of hij dus geen stroom krijgt; ik heb echter gemeten en op de ontvanger krijgt hij netjes 5,2 volt. Onbelast, belast gaat dus niet.
Nu wil ik de ontvanger doormeten; de aansluitingen die naar de servo's gaan. Die hebben een rode, zwarte en een blauwe draad.
Rood op servo; niets.
Zwart op servo; massa.
Blauw op servo; niets.

Hoe hoort dat te zitten met die kleuren? Op blauw en rood komen ook geen spanningen als ik de zender gebruik........

automobieltje??

rood = plus +
zwart/bruin = min -
andere kleur = puls

de + en - van je ontanger/servo staan rechtstreeks in verbinding met je ontvanger accu / BEC, dus als je geen spannin over de zwarte EN de rode draad meet komt er geen spanning aan bij je ontvanger.

Ik ben bang, dat het BEC-syteem van de ontvanger stuk is!
Er van uit gaande, dat de ontvanger een Sanwa is (kan ook Carson of HPI op staan) zijn de kleuren: zwart = min, rood = plus, blauw = signaal.
Op de servo-uitgang moet je tussen zwart en rood een spanning van 5 Volt meten. Is deze spanning er niet, dan kun je eventueel een 4,8V of 6V accu op een van de servo-uitgangen aansluiten en kijken of de ontvanger nu wel werkt (bijv. accu op gaskanaal, stuurservo moet nu werken).
Als je altijd een ontvangeraccu gebruikt heb je het BEC-systeem eigenlijk niet nodig. Je kunt dan de volgende 'reparatie' uitvoeren: verbind op de print de plus van de accu-aansluiting met de plus-aansluiting van de servo's. Het BEC-systeem is daarmee overbrugd.

Hmm....ff aan het verder meten geweest, maar de 5.4 volt die ik heb op de stekker die de ontvanger ingaat, hou ik niet over op de printplaat; als ik 2 volt overhoud ben ik blij.
Dat is ook alleen als ik de stekker op een servopoort zet, anders geeft hij de spanning helemaal niet door..........
Wel raar dus. Misschien was dat al eerder dat hij weinig spanning had en dat ik daarom wel eens storing had......?
Wat is precies dat BEC- systeem?
Ik had wel eens last van het feit dat hij de servo's een rare draai gaf of vanzelf het gas dichtdraaide namelijk, kan dat er iets mee te maken hebben?

Wordt de 5,4V gemeten als de stekker al in de ontvanger zit? Dan moet er aan de andere kant van de pennetjes op de print ook 5,4V verschijnen.
Als de spanning bij het insteken in de ontvanger al tot 2Volt (of minder) in elkaar zakt is er uiteraard wat mis met de accu.

B.e.c. = battery eliminator circuitry. Dit wordt ook wel eens een elektronische ontvangeraccu genoemd. Het is een stukje elektronica dat van een spanning van bijv. 7,2 of 8,4 Volt een spanning maakt van 5 Volt. Als de ontvanger over zo'n systeem beschikt staat het op duidelijk op het typeschild vermeld.

Corrien volgens mij bedoel je de regelaar waar het op moet staan?

Elektronische regelaars voor automodellen hebben inderdaad ook bijna allemaal een bec-systeem aan boord. Veel 2- en 3-kanaals ontvangers hebben deze voorziening echter ook. Als dat zo is, staat het altijd duidelijk op het typeschildje vermeld.

Back