ontvanger en massavlak; carbon geschikt?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 16 okt 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ik las recent in een draadje de opmerking van Corrien dat ontvangers vaak de mindraden als tegencapaciteit gebruiken.

    Nu heb ik vrij recent een penta ontvangertje in de rommelbak gegooid wegens enorm slecht bereik. Wat ik bij een shocky doe, is alle draden zoveel mogelijk beperken, dat houdt in dat er naar de ontvanger twee draadjes voor voedingspanning lopen (~2cm) en 4 signaaldraadjes.

    Mijn huidige ontvangertje (corona) heb ik ook op die manier aangesloten, die doet het perfect.

    Nou vraag ik mij af of dat penta ontvangertje misschien de draden mist. Zo ja.. ik gebruik bij een shocky met ledjes het feit dat carbon geleid en gebruik carbon dus als draden om de ledjes aan te sluiten, dit werkt perfect. Zou een kort draadje tussen ontvanger een een stuk carbon voldoende zijn om het missende massavlak te compenseren?

    Of zit ik het helemaal in de verkeerde hoek te zoeken?
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dit hoort in model electronica. Corrien zal m hier niet vinden.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Ah ik dacht dat Corrien omnipresent was.. in dat geval, zou jij je magische skills willen gebruiken om dit draadje een zet in de goede richting te geven? :)
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Tja, ik zou zo zeggen: probeer het eens uit. Je ziet dan gauw genoeg welk verschil het maakt.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Aha.. dus het maakt verschi :teacher:

    uitproberen had ik nog niet gedaan omdat ik dan eerst de huidige ontvanger moet desolderen en het uit de rommelbak opgediepte ding weer terug moet solderen.. terwijl ik daar net met veel genoegen afscheid van genomen had :p

    Uit jouw reactie begrijp ik dat je het idee dat het ontbrekende massavlak de ontvangst zou doen verminderen, niet bij voorbaat aschrijft als onzin?

    Op zich wel relevant voor F3P-ers, daar die vaak zo min mogelijk draden in hun kistjes willen hebben.. of ben ik nu op iets gestuit wat iedereen al wist behalve ik? :p

    Mijn vraag was dus eigenlijk 2 ledig:

    1) kan het inderdaad zo zijn dat het penta ontvangertje het massavlak miste
    2) kan carbon daarvoor gebruikt worden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2008
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ter leringhe ende vermaek kun je ervaringen van misterBaconOnWings op de eerste pagina van dit draadje eens doornemen: ferriet-kernen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. hezik

    hezik Guest

    Ik opende dit topic naar aanleiding van dat topic, omdat de vraag specifieker is en ik het als mogelijk zag dat men dat probleem bij dat soort ontvangertjes 'anders opgelost' had. Daarbij vraag ik mij dus af in hoeverre het carbon gebruikt kan worden hiervoor.

    Dit ook doordat de Corona ontvanger, in dezelfde omstandigheden, met hetzelfde kristal, gewoon prima werkt.

    Hoe dan ook.. ik begrijp dat ik het maar eens moest proberen.. ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 okt 2008

Deel Deze Pagina