Ontvanger enz. helikopter overzetten naar vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter AWe
  • Startdatum Startdatum
A

AWe

Guest
Ik ben in het bezit van een micro-heli die niet vliegwaardig meer is zonder grove investering. In de helikopter zitten 2 servo's een motor, een motorregelaar en een ontvanger.
Kan ik nu zonder problemen deze elektronica in een vliegtuigje (park-flyer) gebruiken (op de motor na waarschijnlijk)?
Of anders gezegd: Zijn ontvangers voor elektrovliegtuigen en -helikopters hetzelfde en indien nee, waar zit het verschil dan in.

En wat voor eisen stelt een motor aan de ontvanger?

Ja hoor met een 4 kanaals ontvanger kan je prima een vliegtuig besturen. Weet wel dat deze mini ontvangertjes voor een indoor heli over het algemeen een stuk slechter presteren dan de betere jongens.

En wat de rest van de elektronica ligt er helemaal aan wat je wilt gaan vliegen.
Heb eens een draadje van Jorit gezien die een micro auto omgebouwd had tot vliegtuig :lol:

Bedankt voor jullie reacties,

Mag ik dan concluderend zeggen dat alle 4-kanaalsontvangers (heli, vliegtuig, boot) in principe gelijk zijn aan elkaar op kwaliteitsverschillen na. Ik kan dus gerust een speed 600 of een motor uit de 280 serie aansluiten?
Satoer: Je zegt dat de ontvanger uit een indoor-heli slechter presteerd. In welk opzicht: snelheid of bereik, en hoe wordt de kwaliteit van een ontvanger uitgedrukt? Is dat in meters (hoe meer hoe beter) seconde (hoe minder hoe beter) of iets anders?

Kunnen jullie misschien een site aanraden waar e.e.a. uitgelegd wordt?

Het bereik is meestal een stuk minder. en ook geen failsave ed.
Als ik mijn zender uit heb staan bij m'n simple GWS ontvanger voor mijn Hummingbird wordt hij helemaal gek en schieten de servo's alle kanten op. Heb al eens gehad dat ik zo'n 200 meter verweg vloog en hij gewoon uit de lucht viel :(
Dit heb ik niet met mijn Berg ontvanger.

Verder kan je de ontvanger die in je heli zit niet in een auto of boot gebruiken. Tenzij hij 40 MHz is.

Kijk wel hoeveel ampere je regelaar is.
Voor een speed 600 heb je al snel een regelaar nodig van 35 ampere.
Maar ik neem aan dat je in een parkflyer geen speed 600 gaat zetten

Dus niet helemaal zo eenvoudig.
- Wat is failsave (ik denk zio maar eens dat die optie in de ontvanger de servo's laat staan zoals ze stonden als de zender wegvalt)? Dat heeft mijn helikopter dus niet.
- Ik nam aliijd aan dat de frequentie in de kristallen zat en niet in de ontvanger.
- Nono > Hoe werkt dat met die amperes? Heeft dat ook gevolgen voor de servo's? Staan de amperes op de ontvanger?

Aangezien er geen failsave op de ontvanger zit lijkt het me toch geen goed idee. Vooralsnog alleen de servo's gebruiken.

De mini-ontvangers, die in een microheli zitten, zijn - wat ontvangsteigenschappen betreft - beduidend minder van kwaliteit dan hun grotere broers. Voor een 'normaal' vleugelvliegtuig zijn ze dan ook minder geschikt; voor een parkflyer zijn ze echter goed bruikbaar. De servo's en de regelaar kunnen dan ook her-gebruikt worden.

Door de miniaturisering laat men in de kleine ontvangers diverse filterkringen achterwege. Hierdoor wordt de ontvanger breedbandiger, zodat je eerder last hebt van buurkanaal-storing.

Om de bandbreedte nog een beetje in de hand te houden maakt men de ingangsgevoeligheid van deze ontvangers een stuk slechter. Het resultaat daarvan is dan, dat de ontvanger weer een veel kleiner bereik heeft (als je de ontvanger minder van de buitenwereld laat zien komt er minder storing binnen, maar ook minder signaal vanaf de eigen zender). Veel zgn. indoor- of parkflyer-ontvangers hebben een bereik van zo'n 150 meter, terwijl hun grotere broers meer dan 10 keer zo ver kunnen komen.

Wat bij de mini-ontvangers dus nog meer geldt, dan bij de grotere exemplaren: altijd opletten als er zenders in de lucht zijn, die op een naastliggend kanaal werken. Met name van het onderliggende kanaal krijg je snel storing binnen. Tevens altijd de reikwijdte testen voordat er gevlogen wordt.

Fail Safe bestaat eigenlijk alleen bij PCM ontvangers. Voor PPM bestaat het ook wel maar dan als losse schakelingen tussen de ontvanger en de servo.
Op zich is het niet zo'n vreselijk belangrijk iets, er zijn honderden zo niet duizenden modelvliegers die het niet hebben en vele die het wel hebben maar niet gebruiken. Met andere woorden, maak je niet druk over het Fail Safe gebeuren.

De kristallen bepalen inderdaad de frequentie maar er bestaat wel een duidelijk verschil tussen de diverse frequentie banden. Een ontvanger voor de 35MHz kan je NIET gebruiken voor de 40MHz. Omgekeerd ook niet!

De amperes slaan hier alleen op de electronische regelaar die de snelheid van de electromotor regelt. Als jij een zwaardere electromotor wilt gaan gebruiken dan moet je regelaar die wel aankunnen! De ontvanger en de servo's hebben hier verder niets mee te maken.

fail-safe is nu ook beschikbaar op enige PPM ontvangers, sommige multiplex ontvangers en de nieuwe berg-6 (op 't opgenblik alleen verkrijgbaar in de VS op 72 MHz) bieden FS programmering aan voor alle kanalen.
peter berg

Peter Berg?

Ben jij DE Peter berg?
De Peter Berg van de Berg en Schulze ontvangers?

Die nieuwe Berg6 komt binnenkort zeker wel in een Schulze jasje voor de 35 Mhz markt?

pb

ja hoor, in 1967 naar usa geemigreerd.
vloog vroeger op de crailoose hei.
peter berg

bertus 35 A regelaar voor speed 600? 8O
"al snel een regelaar nodig van 35A"
volgens mij kun je al meer dan prima uit de voeten met een 30A regelaar, of ben ik nu te mierenneukerig over die 5A meer..
Groeten
Monkey

Back