Ontvanger helemaal dood?

• Topicstarter Topicstarter Jugge
  • Startdatum Startdatum
J

Jugge

Guest
Hoi
Ik heb ik een iets te enthousiaste bui de polen van mijn ontvangeraccu verkeerd op mijn ontvanger gezet. De meeste kanalen doen het nog normaal, maar als ik kanaal 4 gebruik, krijgt kanaal 1 ook een signaal. Is het het meest waarschijnlijke dat de ontvanger gewoon kapot is, of zou het ook aan het kristal ofzo kunnen liggen?
Ik weet het was niet zo'n slimme actie :oops: '

Alvast bedankt,
Jurgen

denk niet dat het aan het kristal ligt, maar probeer dat zelf eens uit ;)

ander kristal erin, servo's verwisselen... etc. en zo mogelijke oorzaken uitsluiten.

Jurgen,
De kans is groot dat het decoder IC kapot is. Als je niets van electronica af weet ga dan niet zelf rommelen, de kans is groot dat je meer problemen krijgt.
Het is het verstandigste dat je de ontvanger opstuurt naar de service dienst. Daar heeft men de kennis en de onderdelen om hem te repareren. Als het inderdaad het decoder IC is zullen de kosten wel meevallen vermoed ik.
En, nee, ik ben niet van de service dienst en krijg niets voor dit advies.

Even iets over de werking van een ontvanger. Als de ontvanger werkt, al is het niet zoals het hoort, kan nooit het kristal defekt zijn. Een ontvanger ontvangt signalen van de zender. De zender zendt een zg. draaggolf uit waarop een code wordt gemoduleerd.( Het kristal zorgt alleen voor ontvangst van de draaggolf.) Deze code bevat 2 signalen, nl het adres en de informatie. Het adres wordt door de ontvanger opgepikt en naar de daarvoor bestemde poort geleid. Iedere poort heeft zijn eigen adres welke bestaat uit een reeks van korte pulsen de zg. bits. Een 4 bits code heeft 4x4=16 mogelijkheden oftewel 16 kanalen. Al deze door de ontvanger opgepikte pulsen gaan naar een decoder welke de juiste poort open zet voor de daaropvolgende informatie. Zo wordt steeds ieder adres opnieuw aangestuurd en dat gebeurt ca 60x per seconde. Dus word er steeds 1 code te gelijk verstuurd en ontvangen. Blijft er een poort open staan doordat de adres decoder defekt is, dan zal deze alle verzonden informatie ook doorlaten, met als gevolg dat er ook 2 servo's tegelijkertijd zullen reageren.

Groetjes Hans.

Neem eens contact op met Corrien, hier lid op het forum (PB-tje). Hij is erkend reparateur van vrijwel alle merken radiobesturing die in Nederland en omgeving gebruikt worden en kan je als je zo duidelijk mogelijk de problemen omschrijft, ongetwijfeld vertellen of reparatie van de ontvanger economisch zinvol is.

Nee, nee Paul. Hier op het forum worden geen zaken gedaan en ben ik Corrien.
Voor wat betreft de klacht: ik verwacht eigenlijk niet, dat er wat aan de ontvanger mankeert. Welk merk/type ontvanger is het en wat gebeurt er precies op uitgang 1 als 4 in beweging is?
De meeste merken/typen ontvangers kunnen zo'n mishandeling probleemloos verdragen. Voor de eventueel aangesloten servo's geldt dit niet: hier moet er op z'n minst eentje stuk zijn, meestal geven ze allemaal de geest.
Zoals Ernst en Hans al opmerkten is het mogelijk, dat het decoder-IC stuk is. Als uitgang 1 alleen problemen krijgt als kanaal 4 wordt bediend is dit echter minder waarschijnlijk. In dit geval zou ik eerst eens servo's van plaats verwisselen en daarna ook eens een andere ontvanger uitproberen. Dit probleem kan ook aan de servo's liggen en zelfs aan de zender!

Zoef de Haas,

zo iets moois als jij beschrijft voor de werking van radio besturing, ieder kanaal zijn eigen adres bits gevolgd door de data bits, is in het verre verleden alleen geprobeerd door Simprop en je ziet waar die zijn gebleven........Het systeem zou hiermee zo traag worden (of de bandbreedte van het uitgezonden signaal zo groot) dat we er niet mee kunnen vliegen.

Hans Delemarre

is het de regelaar niet, dat die is doorgebrand, zit beveiliging op die verkeerd om aansluiten verhinderd, misschien zijn de diodes hiervan doorgebrand. en de regelaar heb je natuurlijk op kanaal 1.......
doet ie t ook met een servo op kanaal 1?

gr monkey :wink: :wink: 8) 8)

ik heb een andere ontvanger op het hele gebeuren aangesloten en het bleek niet daaraan te liggen, want hij deed het nog steesd niet goed. als ik een servo op kanaal 1 zette, werkte hij wel helemaal goed. dus het moet wel aan de snelheidsregelaar liggen, lijkt mij. maar hoe die snelheidsregelaar kanaal 4 beinvloedt weet ik nog steeds niet...maar het lijkt me de meest logische oplossing....

Jurgen (bedankt voor alle reacties nog:D)

nou, dan probeer je een andere regelaar, en kijk je of de problemen dan weg zijn.... oorzaken uitsluiten ;)

JurgenXL zei:
Ontvanger helemaal dood?
volgens m'n Bio leraar zal die levenloos zijn :teacher:

Hans Delemarre.

Toen ik van de MTS kwam, moest de transistor nog worden uitgevonden. Mijn eerste RC bestond nog uit een zender op een standaard met triller omvormer en een ontvanger met oa. de DAF92 een 90 volt anode batterij, een electromotor met zo'n grote hoefmagneet en een relais waar je de straatverlichting mee kon schakelen! Dit was natuurlijk een stukje nostalgie waar tegenwoordig hard om word gelachen. Later werd het allemaal wat kleiner en werd er voor het eerst een speciale buis ontwikkeld de XFG1. Later heb ik de Remcon twelve gebouwd en deze heeft nog tot 1988 dienst gedaan met toonkringen en een reedbank. Ik heb toen voor het eerst een propotionele set gebouwd en deze was inderdaad van Simprop. Inmiddels had ik ook mijn diploma digitale electronica gehaald, 1972 en heb ook nog wel een en ander op hobby gebied uit de toen voorhanden zijnde lectuur gehaald. Later ben ik over gegaan op kant en klaar fabrieksspul omdat dit toen betaalbaar was en zelfbouw helemaal uit de tijd. Ik heb de ontwikkelingen op hobbygebied ook niet meer gevolgd omdat ik helemaal op besturingssystemen en consumenten electronica ben over gegaan. Als ik hier dus een verouderd systeem heb weergegeven, sorry hiervoor. Mijn parate kennis dateert van de tijd dat de Batavieren nog maar net het land uit waren!

Groetjes Hans.

soms zou ik willen dat ik in die tijd met rc bezig was geweest, dat is pionieren en uitvogelen geweest :)
nu koop je een zender en ontvanger en hoppakee het werkt, toen moest je klussen en prutsen om er iets werkends van te brouwen

schitterend.

hallo

ik zit er wat midden in

ik had een pixi een kanaals zender
hij werkt nog steeds maar de ontvanger was zo breedbandig dat hij nu al reeds aantrekt als hij 27 mh denkt te ontvangen
dat waren toen tijden
een klok werkje in je boot met een knoert van een batterij (motor of auto)
een dikke motor waar je nu een draaibank mee aandrijft
en kleiner dan 1.20 meter kon je boot niet worden want dan ging er niet alles in
ja jongens dat waren tijden mooi maar gelukkig voorbij en blij dat ik die tijd heb mogen mee maken
toen mocht je nog je eigen zender bouwen nu heb je allemaal regelingen en reglementen
nee ik koop nu ook mijn materiaal mooi afgewerkt klein micro zelfs
nostalgie JA leuke tijden JA blij dat ze voorbij zijn JA

sportieve groeten raf
http://www.geocities.com/janssensraf/hengelhoef/

Zoef,

...en toch waren het ongelooflijk leuke jaren! Ik heb ook zo geknutseld met de eerste radio's. Buizen en relais en alles wat jij ook noemt. Mijn vader moest mee om het voorwiel van zijn auto op de houten plaat te zetten waar de zendantenne op stond, anders was die niet overeind te houden! Tegenwoordig weten we nauwelijks hoe het een en ander werkt en het functioneert ook bijna altijd zonder een probleem. Ik blijf de radio techniek van het modelvliegen eigenlijk nog steeds het leukste onderdeel vinden van alles wat we gebruiken. Mijn reactie was niet belerend bedoeld zoals je al begreep, maar veeleer om aan te geven dat de "echte" digitale technieken toch nog steeds niet zijn doorgedrongen in onze besturing. Als het werkelijk zo was als jij beschreef dan zou storing nog minder voorkomen dan nu al het geval is.
MVrGr Hans Delemarre, PH7JDE

Toch blijf ik bij mijn idee dat het decoder IC defect kan zijn, ik heb bij ons op de club iets mee gemaakt dat hier op lijkt. Het decoder IC is een zogeheten schuifregister. De puls wordt van de ene naar de andere uitgang "doorgeschoven". Door een overbelasing van een uitgang van dit IC kan er dus iets kapot gaan of beschadigd raken inwindig in dat IC. Die "fout" kan doorgeschoven worden naar een volgende uitgang maar omdat die fout maar gering is zal ook die er nog weinig of niets van merken. Blijkbaar als hij een aantal keren verder geschoven is komt hij echt naar voren, in dit geval bij uitgang 4.
Ik heb het hier zo simpel mogelijk beschreven en hoop dat het duidelijk is. Natuurlijk kan je eerst alle andere dingen proberen om uit te sluiten dat het in je regelaar of één van je andere servo's zit. Is dat niet zo dan is dus een fout in het decoder IC helemaal niet uitgesloten.

en ik denk dat zulk soort soort reparaties al snel de nieuwwaarde van een ontvanger vertegenwoordigen niet ?

Hoeveel zo'n reparatie zou kosten is bij de reparatiedienst op te vragen, maar in dit geval wordt er met een andere ontvanger het zelfde probleem ervaren.
Enkele vragen:
- betreft het hier Graupner ontvanger(s) en beweegt het stuur cq het roer als er gas wordt gegeven?
- heeft de regelaar geen Bec of is het Bec-systeem uitgeschakeld?
- treedt de storing ook op als de elektromotor losgekoppeld is?

Na het beantwoorden van de vragen gaat u niet door voor de hoofdprijs, maar valt er mogelijk een oorzaak van het verschijnsel aan te geven.

Back