Ontvanger onbekend 'protocol'

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jaap Schreuder, 18 mrt 2019.

  1. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Voor een vriend ben probeer ik zijn boot te 'repareren' op een betaalbare manier.

    Ik ben dit probleem eens eerder tegen gekomen, maar kan geen oplossing vinden.

    Ik ben er in mijn onwetendheid vanuit gegaan dat een ontvanger met 3 draden een ppm signaal uitstuurd. Ik heb dus een nieuwe zender/ ontvanger besteld - aangezien zijn zender door gebruik aardig toegetakeld was.

    Na het aansluiten gebeurde er helaas niets. En moest ik kijken waar het het probleem zit, en hoe ik het oplos.
    Ik heb de ontvangers aan de scope gehangen, maar het enige wat ik kan opmerken is dat ze verschillend zijn. Ppm lijkt op 20mhz te zitten, en de origine kan ik geen touw aan vast knopen.
    Misschien is dit niet de beste manier geweest om te onderzoeken.

    Nu heb ik geen oplossingen meer voor dit probleem, behalve een 'dure' zender kopen die hiervoor gemaakt/omgebouwd is. Of de boot om te bouwen naar gangbare electronica, omdat er nu gebruik wordt gemaakt van een printplaat.

    Beide bovenstaande opties vind ik tot nu toe jammer. Aangezien ik het ook betaalbaar wil houden voor mijn maat, en de electronica zelf nog doet wat het zou moeten doen, wat goed genoeg is voor hem.

    Gekochte zender, turnigy i6 met tgy ia6c ontvanger.

    Jullie een mogelijke oplossing, of verduidelijking? 20190318_135546.jpg 20190318_135531.jpg
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Dit is zo te zien een 40 MHz ontvanger, daar zul je niet veel aan hebben met je 2,4 GHz Turnigy TGY i6 zender. Het beste is om er een Turnigy i6A of i6B ontvanger bij te kopen (HobbyKing 10 / 11 euro + 2 euro verzendkosten)
    De i6C die je al hebt gekocht is een ontvanger die alleen een PPM of SBUS signaal uitstuurt, bedoeld om een aan een flightcontroller te koppelen (voor een drone o.i.d.), je kunt hiermee niet direct een servo of esc mee aansturen.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Heb je de nieuwe ontvanger aan de nieuwe zender gebonden? Anders herkent de ontvanger de zender niet. Hoe je de binding uit moet voeren staat in de handleiding van de zender.

    De ontvanger op de foto is een MHz ontvanger, merkwaardig genoeg met slechts één connector en soldeersporen van een mogelijk tweede connector. Dat een PPM signaal 20 MHz is, is niet mogelijk.

    De herhalingsfrequentie van de impulsen die gebruikt worden voor de aansturing van een servo is meestal rond de 20 milliseconden. Dat is 50 Hz.

    Soms worden servo impulsen voor meerdere kanalen via één uitgang serieel overgedragen. Dat wordt gebruikt b.v. in helikopters waar de signalen van de ontvanger via één kabel naar een flight controller worden overgebracht.

    Worden in de boot de signalen van de ontvanger naar een losse controller overgebracht? Je hebt dat een een ontvanger nodig die dat ook kan. Anders werkt het niet.

    Bedenk ook dat een "willekeurige" 2.4 GHz zender niet kan samenwerken met een "willekeurige" 2.4 GHz ontvanger. Eerste vereiste is dat beiden van hetzelfde merk zijn. Maar dat geeft geen garantie. Binnen een merk kunnen meerdere transmissieprotocollen worden gebruikt. Op de MHz banden werkte dat eenvoudiger. Bijna alles werkte samen met alles...
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Zoeken op de term WFR06 Receiver geeft op google een 6 kanaals ontvanger van het merk WFly.

    De bijbehorende zender is de WFT9.

    Het lijkt erop dat hier van deze ontvanger maar 1 kanaal gebruikt wordt. Misschien is er omgeschakeld naar een Ppm signaal. Je ziet op de print de 6 aansluitingen voor de kanalen, maar er worden onderin een aantal kanalen aan elkaar gelegt. Bij sommige ontvangers krijg je dan ppm uit op 1 kanaal.
     
  5. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Zender/ ontvanger is gebonden. Nu ik je bericht lees, heb je gelijk geen mhz maar ms.
    Klein detail wat een groot verschil maakt.

    Verder heb ik een ppm ontvanger, aangezien ik daar ook vanuit was gegaan. Maar blijkbaar is het signaal toch afwijkend
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een signaal met een herhalingsfrequentie van 20 ms is een normaal signaal waarmee b.v. een servo mee wordt aangestuurd. Als je een servo aansluit werkt die dan?

    Dan blijft de vraag waar de ene aansluiting op de oude ontvanger naar toe gaat. Heb je daar een foto van? dat geeft wat meer informatie.
     
  7. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Wordt ook indirect aangestuurd, misschien verduidelijkt het met de foto's
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zo te zien worden er meerdere stuurfuncties overgedragen met één kabeltje. Dan moet de ontvanger dat ook kunnen. Volgens deze https://manualzz.com/doc/26780686/user-manual--fs-ia6c- handleiding moet de ontvanger een serieel signaal kunnen overdragen. Maar dan blijft het onzeker of dit het signaal is dat het controlerkastje wil zien.
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb die zender ook, dus ik kan uit ervaring zeggen dat wat daar staat niet van toepassing is (bindplug en zo). Maar in de handleiding van de ontvanger die jij (N.P.S.) linkte staat het wel goed hoop ik, gewoon bindknop van de zender vasthouden (de grote knop linksonder) en aanzetten, dan de ontvanger aan en 5 sec of meer wachten. Soms blijft de zender in bindmodus hangen, dan die uit- en weer aanzetten.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    De zender en ontvanger zijn zeer duidelijk 40 MHz, dus alhoewel ik die 2,4 GHz ontvanger ook vind als ik op WFR06 zoek, kan dat niet kloppen.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2019
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nee je hebt gelijk een 2,4 Ghz ontvanger is het niet. Toch lijkt het of ze alle data over 1 kanaal versturen. De rij van 3x6 pinnen duidt toch op een 6 kanaals ontvanger. Maar de zender is 2 kanaals lijkt me.
     
  13. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Zender is sowieso 4 kanaals, waarschijnlijk 5 kanaals - aangezien de motor trim ook op het kanaal zelf zou moeten kunnen
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @corollad4d Heb je al geprobeerd, om het PPM signaal wat uit je nieuwe ontvanger komt te inverteren ?
    inverter.jpg
    R1 zou 1Kohm kunnen zijn en R2 10Kohm en voor de transistor een standaard variant (BC547).

    Heb het idee dat de makers van die sturing, de ontvanger hebben ge-hacked (zie draadbrug in het midden van je eerste foto).
    Dit zou weleens de PPM vanuit het 40Mhz deel kunnen zijn.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zie maar 1 aansluiting op de oude ontvanger, is dit niet het ongesplitste PPM signaal?
    Zie je met de scoop binnen die 20mec meerdere pulsen?

    Ik heb een Carson auto waar iets soortgelijks gebeurt, 1 signaaldraad van de ontvanger naar de ESC waar in de ESC het signaal wordt opgesplitst voor de ESC en weer een draad eruit komt naar de stuurservo.
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De ontvanger uit de bovenste foto's is een 'oude vertrouwde' 40 MHz ontvanger die echter is omgebouwd door de fabrikant.
    Waarschijnlijk moet ik zeggen dat deze (met opzet) niet volledig bestukt is, de decoder die van de seriële pulstrein normaal de parallele PWM signalen maakt die naar de ontvanger gaan is niet geplaatst. Op de foto is een wit vlakje te zien waar deze voor een normaal systeem komt te zitten.
    De ingang voor dat IC is een seriële pulstrein en dat signaal wordt naar de ene connector doorgegeven.
    De pulstrein wordt blijkbaar met de herhaaltijd van 20 mSec verstuurd en zullen bij 5 kanalen 6 korte pulsen te zien geven positief gericht of negatief, afhankelijk van de schakeling.

    Bij het Tgy i6 systeem op 2.4 GHz zou op de PPM uitgang van de iA6c ontvanger (mits goed gebonden) ook zo een pulstrein moeten staan, en bij de 6 kanalen van de i6 zender zou je 7 pulsen mogen verwachten, weer positief of negatief. Op de S-Bus uitgang staat een volledig digitaal gecodeert signaal en dat zal je zeker niet kunnen gebruiken.

    Nu is de vraag wat de unit uit post #7 aan signaal nodig heeft, een PPM trein met positieve of negatieve pulsen. En hoeveel pulsen moeten of mogen het zijn.

    Je zou de scoop beelden van de ontvangers van het oorspronkelijke 40 MHz syteem en dat van het 2.4 GHz i6 systeem eens moeten posten als je daar de mogelijkheid toe hebt.

    PS. na mijn upload zag ik nog 2 bijdragen die in de zelfde richting wijzen.
     
  17. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    De 'nieuwe' lijkt dus inderdaad op 20ms te pulseren.
    De oude heb ik bekeken, maar dat kwam als niet logisch over.

    Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn scope ervaringen verder minimaal zijn - dus wellicht is mijn beoordeling moet goed geweest.
     
  18. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Ik ga dit van de week nog eens bekijken, helaas ben ik zelf niet in het bezit van een scope, en moet dit dus even op het werk doen!
    Bedankt voor de uitvoerige uitleg! Lijkt mij aannemelijk !
     
  19. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Ik wil van de week even kijken of ik wat beelden van de scope kan delen. Misschien dat het hierna duidelijker is of het signaal geinverteerd moet worden! Bedankt
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je in je profiel aangeeft waar je woont is het makkelijker voor forumleden om aan te bieden de meting voor je te doen.
    Woon je in de buurt van Gouda ben je hier welkom.
     

Deel Deze Pagina