Ontvanger onbekend 'protocol'

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jaap Schreuder, 18 mrt 2019.

  1. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Even nieuw leven in blazen, aangezien het beestje nog steeds ongebruikt op de plank staat.

    Vanmiddag iets beter met de scope aan de gang gegaan.

    Wat mij opvalt is dat het orginele signaal nabij de 3v uitstuurt, en 7 pulsen vertoont. Eigenlijk zoals verwacht.

    De aangepaste ontvanger stuurt 5v uit, en geeft 9v pulsen af

    Voor mijn gevoel kan ik niet ver van een werkende oplossing zijn, alleen helaas op dit moment zelf de kennis nog niet.

    Onderhand wel uitgevonden dat een 'adapter lead' tussen ontvanger en moederbord moet kunnen werken met deze zender - alleen wordt hierbij wel gepraat over een andere ontvanger. Is dit misschien de missende schakel die ik mis? Ppm is ppm in mijn ogen, maar weet niet in hoeverre dit gestandaardiseerd is.

    20200810_160515.jpg 20200810_160412.jpg
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wat was eigenlijk de klacht met de oude ontvanger? Deze doet het gewoon. Als in de boot helemaal niets functioneert zou ik toch eens eerst naar de aan-uit schakelaar kijken. Dat is namelijk één van de meest voorkomende mankementen bij de Baitcruiser Ultimate.

    Het bovenste plaatje is (de pulstrein) van een 6-kanaals zender zoals de ontvanger deze heeft ontcijferd, het onderste van een 8-kanaals*. Dat de ene ontvanger pulshoogtes levert van 3 volt en de andere van 5 volt is geen principiëel verschil. De opgaande flank van elke modulatiepuls is het begin van een kanaal en het einde van het voorgaande kanaal. Bij de opgaande flank van de eerste puls begint kanaal 1, bij de opgaande flank van de tweede puls eindigt kanaal 1 en begint kanaal 2, enz.

    Het systeem zou met beide ontvangers moeten werken, tenzij de software in de microprocessor uitsluitend 6 kanalen wil zien. Dan zou het alleen met de oude zender moeten functioneren. Ik heb meerdere van deze boten voor reparatie gehad, maar zoiets heb ik eigenlijk nooit gecontroleerd.




    *Een zender, die 8 kanalen uitstuurt kan best wel minder dan 8 bedieningsorganen hebben. De zender is dan bijvoorbeeld in een 6- en een 8-kanaals versie leverbaar of de print wordt in verschillende zendertypen gebruikt.
     
  3. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    De oude set is dusdanig 'mishandeld' dat er gevraagd is om een nieuwe set te monteren.

    Functies van de boot werken dus zoals het hoort wanneer de oude ontvanger aangesloten zit.

    Nieuwe zender is een 6 kanaals zender die eventueel softwarematig is up te graden maar een 10 kanaals zender mits natuurlijk bijpassende ontvanger.

    Kan dit aan deze ontvanger liggen dat deze de 8 kanalen nu doorgeeft of 'verzint' omdat hij zo ontworpen is? Of is dit puur het signaal wat de zender doorgeeft?
    Je leest denk ik al wel duidelijk dat dit boven mijn kennis is

    Wat is de manier om een 6 kanaals uitsturing te krijgen uit de ontvanger?
    Ik lees dat er bij de conversion kits een andere ontvanger gebruikt wordt, zou dit een deel van de oplossing kunnen zijn?

    Update;

    Ik kom er net achter dat de gebruikte ontvanger 8 kanalen is zoals de scope eigenlijk al laat zien.
    Ik denk dat de print dit niet accepteert aangezien alles al zo specifiek gebouwd is.

    Wanneer dit gaat werken ga ik zeker de schakelaar eens kritisch bekijken zoals je al aangaf, mogelijk oorzaak voor problemen
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De pulstrein, die de ontvanger tevoorschijn tovert is degene, die de zender heeft verstuurd. Daaraan kan de ontvanger niets veranderen.

    Aan het signaal te zien zal de nieuwe zenderset ook 40 MHz zijn? In dat geval kun je kijken wat er gebeurt als je de oude ontvanger met de nieuwe zender laat werken en de nieuwe ontvanger met de oude zender. Als de sets op verschillende frequenties werken wissel je daarvoor de ontvangerkristallen, de zenders laat je hun eigen kristal houden.
     
  5. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    De nieuwe set is 2.4Ghz

    Is het dan niet zo bij een 8 kanaals ontvanger dat kanaal 1-6 door de zender worden beïnvloed en kanaal 7-8 in onbediende toestand worden doorgegeven aangezien dit signaal niet binnenkomt?
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als een zender 8 kanalen uitstuurt krijgt de ontvanger 8 kanalen binnen. Bij een gewone ontvanger met 6 kanalen op de stekkerlijst zijn de kanalen 7 en 8 wel degelijk aanwezig, alleen zijn ze niet aangesloten op de stekkers. Als de ontvanger daarnaast beschikt over een ppm-out, waarbij de gehele pulstrein via één stekker beschikbaar komt, zijn alle 8 kanalen wél aanwezig. Nu is bij 2,4 GHz systemen de overdracht als regel gedigitaliseerd. De informatie wordt daarbij niet verzonden als een pulstrein, maar als een heleboel nulletjes en ééntjes. In de ontvanger is het dan een microprocessor, die dit ontcijfert en die tegelijkertijd uit deze informatie weer een pulstrein samenstelt. In wezen levert dit het zelfde eindresultaat, waarbij er ook 8 kanalen aanwezig zijn.

    Deze boot werd ooit geïmporteerd door Schrijver in Slagharen, maar deze is volgens mij enkele jaren geleden gestopt. Nu heeft Berns voerboten uit Leuth indertijd een nieuwe print voor deze boot ontwikkeld omdat er op de oude nog wel eens een fet doorbrandde. Deze heeft dus de nodige ervaring met deze boten. Hoewel het niet mijn gewoonte is om iemand naar een bepaalde leverancier te verwijzen, denk ik dat je het beste daar kunt vragen of je zender geschikt is voor deze boot. Ik weet wel, dat er indertijd door meerdere aanbieders een bepaald type 2,4 GHz FlySky zenderset als vervanger werd aangeboden voor de oude set maar welke dat was weet ik niet.

    [edit]Schrijver Slagharen is wel (zo goed als) gestopt met verkoop, maar verleent nog steeds wel service heb ik zojuist van hem zelf vernomen, dus ook daar kun je navraag doen.[/edit]
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
    Jaap Schreuder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina