Ontvanger overleden. Fout in de regelaar?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Frits37, 9 mei 2020.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Een Frsky X8R ontvanger is vandaag compleet overleden. Zelfs het ledje brandt niet meer en bij een poging om de firmware te vernieuwen geeft de zender aan dat er geen apparaat is verbonden. Er was er al eerder een in hetzelfde toestel overleden, dus dat maakt het nogal verdacht. De configuratie in het toestel, een Calmato Sport, is dat er voor de voeding van de ontvanger een afzonderlijke SBEC aanwezig is die een keurige 5,05V afgeeft. De regelaar (Turnigy plush 80A) is met de ontvanger verbonden waarbij de rode draad onderbroken is, zodat de ontvanger alleen het grond- en het signaalkabeltje ziet. Voor de zekerheid heb ik die ook gemeten op het connectortje en het bleek dat daar een stabiele 4,8V gelijkstroom op staat. Voor het vergelijk heb ik een andere regelaar gemeten en daar vind ik geen meetbare stroom op de signaalkabel. Kan het zijn dat de ontvanger overleden is doordat de regelaar ten onrechte 4,8V op de signaalkabel zet? N.b. voorheen heb ik 1,5 jaar probleemloos met hetzelfde toestel en exact dezelfde setup gevlogen.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat lijkt me onwaarschijnlijk, want als ik mij het goed herinner zitten er in de X8R op alle kanalen bufferweerstanden, die de microprocessor in de X8R beschermen. Je bent niet de enige bij wie een X8R op onverklaarbare wijze plotseling is overleden, want ik had eind vorig jaar ook zo'n geval. Zelfs hardwarematig de microprocessor opnieuw programmeren lukte niet meer, want die was echt kapot.

    EDIT: die 4,8 volt die je meet op de signaaldraad van de regelaar, als je hem lostrekt uit de ontvanger, komt waarschijnlijk door een pull-up weerstand in de regelaar. Die zorgt ervoor dat als de kabel los wordt getrokken, het voltage van de signaaldraad stabiel naar de plus wordt getrokken. Heb je zo'n pull-up weerstand niet dan kan het voltage in zo'n onaangesloten ingang op en neer gaan zweven en als de microprocessor in de regelaar dat voor een servosignaalpuls aanziet dan zou in theorie de motor even aan kunnen gaan.
    In plaats van een pull-up weerstand kun je ook een pull-down weerstand ontwerpen. Dan gaat bij een losgenomen draad het voltage naar 0. Maar in beide gevallen "zweeft' het voltage dan niet als de draad losgenomen wordt en dat is wat je wil bereiken.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt. Omdat het de tweede was in hetzelfde toestel, begin ik de electronica in het toestel te verdenken, vandaar. Maar het kan ook toeval zijn en waren het simpelweg twee brakke ontvangers.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er mag geen 4,8 Volt op de signaalkabel staan tussen GND en puls.
    Daar gaat iets niet goed.
    Je kan een minimale spanning meten, 0,5 tot 1 volt maar geen 4,8.

    GJ
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, maar ik heb nu twee tegenovergestelde reacties: de 4,8V is correct versus er mag (vrijwel) geen stroom op staan..
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Meten is weten, dus wieweet kunnen we helpen.

    Hierbij even een oproep aan een paar welwillende forumleden om bij hun ESC het voltage te meten tussen de signaaldraad en de aarde draad als ze de plug van de ESC uit de ontvanger hebben getrokken en dan de accu aansluiten. En die gemeten voltages hier in een berichtje neer te zetten.

    Hierbij mijn meetresultaten:
    Turnigy Plush 60A: 3,3V
    Jeti Jes 30: 0V
    BMI C35: 4,9V
    Pichler XQ50: 4,8V
    Mystery Opto 60A: 0V
    Aliexpress 30A 5V
    Hobbyking (?) 5V
    Turnigy 80A 3,3V

    Ik zie dus uitsluitend voltages bij mijn eigen metingen die vanuit de processor gezien of een hoog TTL niveau (5V of 3,3V) of een laag TTL niveau (0V) geven.

    TTL levels uitleg

    Heb je je andere regelaars zelf al eens opgemeten?
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Hans, Bedankt. Voor mij is dit voldoende: het betekent dat het overlijden van de ontvanger niet te wijten is aan de 4,8V op de signaaldraad van de regelaar. Dus op zoek naar andere oorzaken, anders moet ik er nog een ontvanger aan wagen.
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hallo Frits,


    We hebben hier al eens eerder over gesproken, maar ik vind het toch opvallend dat 2 ontvangers in hetzelfde toestel de geest geven.

    Ik zou graag eens de complete elektrische installatie in je toestel bekijken.
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Sluit geen ontvanger meer aan. Die gaat ook kapot !
    Als ik het verhaal zo lees is hoogst waarschijnlijk de losse sbec kapot. Gebeurd behoorlijk vaak dat deze kapot gaan. Meten met een multimeter heeft geen zin. Je moet de uitgang van de sbec meten met een scoop. Dan kun je heel goed zien wat de sbec doet.
    Er moet een rimpelvrije spanning uit komen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik begreep dat er tussen signaal en gnd op de regelaar een hoge spanning staat, dus niet aangesloten op de ontvanger.
    Dat hoort niet.
    Er kan wel een spanninkje staan vanaf de ontvanger, dat is het stuursignaal.
    Of het echt een signaal is kan je alleen zien met een scoop.
    En wat Arnoud zegt, het zou best de Sbec kunnen zijn, als die een vies signaal geeft dan kan dat ontvangers stukmaken.

    GJ
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hoe kan het dan dat HMeijdam op zoveel esc's wel een spanning meet tussen de signaaldraad en de massa.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Ook dat signaal kun je niet meten met een multimeter. Het is een input, die kan alle waardes aannemen.
    De vrij hoge ingangsweerstand van de multimeter zal de input van de regelaar ,die heel gevoelig is, toch belasten waardoor deze een willekeurige waarde aan zal geven op de multimeter. Dat zie je ook terug in de meetwaardes.
    Een simplitisch schema van een regelaar :


    sch_2.png
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb mijn regelaars gemeten en het rare is dat de Turnigy Plush 80 en 60 beide 3.3 Volt geven.
    De Trex regelaars geven 0 Volt.
    Een andere 80A regelaar, 0 volt.

    Waar die 3,3 Volt dan vandaan komt is me onduidelijk.
    De regelaar zend geen puls uit, zoals een ontvanger doet.
    Ik ben mijn scoopmeter aan het laden, dan kan ik straks eens kijken of het een puls of een strakke spanning is.

    GJ
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb dat gepoogd uit te leggen door het mechanisme van pull-up of pull-down weerstanden te noemen. Die zou je op de print van de regelaar terug kunnen vinden, ware het niet dat dat microprocessors ze ook ingebouwd kunnen hebben, die je middels de firmware kunt activeren. Ik heb de signaaldraadspanning gemeten met een Fluke multimeter met een impedantie van > 10 MΩ
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Het verschil in de metingen tussen de verschillende regelaars wordt veroorzaakt door de verschillende ingangsweerstand (Ri) = ingangs-gevoeligheid.
    Dit wordt veroorzaakt door het verschillende ontwerp van de regelaars.
    De gemeten waarde van de multimeter zegt verder helemaal niets over de werking van de regelaar.

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De X8R is de ontvanger, die doet er niet toe als de servostekker niet in de ontvanger zit.
    Ik snap niet hoe die spanning op de (bij mij) Turnigy regelaars komt en bij andere regelaars het echt 0 Volt is, ook gemeten met een professionele Fluke meter en straks ga ik even kijken met de Fluke scopemeter of het een afgevlakte spanning is of een puls.

    GJ
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Daar heb je helemaal gelijk in. Ik had het verkeerd opgeschreven en bedoel de pull-up of pull-down weerstanden van de microprocessor van de regelaar. Dat kan bij toeval natuurlijk ook een STM32 zijn, maar bij mijn regelaars kom ik vaker een Atmega tegen. Ik heb mijn berichtje hierboven aangepast.
     
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Focus op de Sbec, dit is de enige input van de ontvanger. De regelaar zit op de output van de ontvanger.

    Ik hen een keer een kortgesloten servo gehad in mijn brandstofmodel. Ik merkte dit doordat tijdens de vlucht de telemetrie uitviel. (Futaba)
    De servo was na de vlucht bloedheet maar de ontvanger werkte nog gewoon. Bij Futaba schakelt bij kortsluiting de telemetrie van de ontvanger uit om de stroom volledig naar de servo's te kunnen sturen.

    Vele jaren gelden crashte totaal onbestuurbaar een brandstof f3a model van een mede vlieger. Er zaten kostbare en kwalitatief hoogstaande componenten in het model.
    De BEC heb ik mee naar huis genomen. Niemand verwachtte dat die kapot zou zijn, toch was het zo. De output gaf 5Vdv af en heel veel ac rimpel spanningen. Hierdoor was de ontvanger (Futaba) uitgeschakeld tijdens de vlucht.
    De overige (nieuwe) BEC's die de medevlieger had waren ook niet goed. Sindsdien geen gebruik meer van een BEC systeem maar gewoon een 4 cellen ontvanger accu.

    Grt,

    Arnoud
     
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat is wel een waardevolle tip. Ik ga mijn BEC's eens aan een scoop hangen.
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Iedereen bedankt voor het meedenken. De hoofdverdachte is dus de BEC. Om dat zeker te weten zou die aan een scoop moeten worden gelegd. Nu heb ik niet zo'n ding noch de electrotechnische kennis om er mee om te gaan. Zou iemand hem voor mij willen doormeten? Als je je adres via pm stuurt, doe ik hem op de post. Alvast bedankt!
     

Deel Deze Pagina