Ontvanger-pack solderen / S65 / zelfontlading

Voor mijn soldeerklusjes zoals een draadje aan een accupack of een servokabeltje verlengen gebruik ik altijd S65 (niet dat agressieve S39)

Nu valt het mij al een tijdje op dat de ontvanger packs die ik zelf gesoldeerd heb uit losse AA-cellen, wel erg snel zelfontladen. Vandaag is het kwartje gevallen, zou die S65, die ook in dat kartonnen ringetje is gedrongen om de plus-pool, geleidend zijn?
Ja hoor! en dat is dus waarschijnlijk de oorzaak.

Is iemand dit wel eens eerder opgevallen?

S65 gebruik je als je waterleidingen wil solderen. Voor elektronica is het beslist ongeschikt omdat het - net als S39 - oxiderend is. Dat geldt trouwens ook voor elk ander soort vloeimiddel en alle soldeervetten, die er te koop zijn.

Voor elektronica is alleen harskernsoldeer geschikt en dat werkt ook nog eens veel gemakkelijker ook. Het vloeimiddel zit er in en je weet zeker, dat je een goede verbinding krijgt en dat er geen stoffen in zitten, die de elektronica aantasten.

Elektronica solderen, wat voor elektronica dan ook, moet je ALLEEN doen met de juiste soldeer middelen. Harskernsoldeer is wel het meest bekende en gebruikte maar er zijn ook andere vloeimiddelen te koop. Helaas zijn er maar heel weinig elektronica winkels die dit in het assortiment hebben, zeker voor de hobbyisten zoals wij.

Als je dan eens een keer zonder het juiste soldeer zit dan kan je ook soldeertin nemen zonder harskern en zelf vloeimiddel maken. Zoek een stuk vuren of grenenhout op en kijk of er ergens van die harsdruppels uit komen. Die hars doe je in een klein potje met een goed afsluitbaar deksel en een scheutje alcohol (ethanol of isopropylalcohol).
Wanneer de hars is opgelost kan je het mengsel met een klein kwastje op de te solderen plek smeren en direct gaan solderen. Het spettert wel een beetje dus kijk uit voor je ogen maar het soldeert uitstekend. De restanten kan je met alcohol verwijderen maar je kan het ook laten zitten dan beschermt het de soldeer nog een beetje.

Gebruik echter nooit die soldeerwater, soldeervet of pasta's wat bedoeld is voor het "grove" werk zoals landingsgestellen en waterleidingen. Die middelen zijn in de overgrote meerderheid van de gevallen (totaal) ongeschikt voor de elektronica. Na korte of langere tijd krijg je daar altijd problemen mee.

Laatst bewerkt:
Het "ruikt" inderdaad Ron maar het werkt echt heel goed. "Normaal" harskern soldeer en/of elektronica vloeimiddel zijn natuurlijk beter. Maar in geval van nood is het een prima vervanging. (Ik spreek uit eigen ervaring :wink: ).

Back