ontvanger probleem bij een walkera 22e

Hoi,

Enkele weken terug heb ik me voor de eerste keer een CP toestel aangeschaft.

Dat vliegen ging tamelijk, ik kon al hoveren in een lichte bries.
Maar toen sloeg het noodlot toe, ik ging de batterij uittrekken en op dat moment duwt de kat een schakelaar om (vraag me niet hoe, maar het is zo)
Heli begint te spinnen als zot, botst tegen mijn arm aan, wieken blijven steken aan de staart en het hele boeltje eindig in een stofje rook!
Zender doorgebrand, einde verhaal.

Ik bestel een nieuwe receiver.
Deze keer neem ik voorzorgen en koop ik zo speciale tussenstukjes erbij om dit zaakje voor de tweede keer te vermijden! Ik schakel de boel aan, heel voorzichtig.
NA wat testjes sluit ik ook de motortjes aan en staart rotor werkt, main motor niet. Na wat onderzoek kom ik teweten dater een diode kapot zat. Hoe dit kon gebeurd zijn? Geen idee, misschien de eerste keer de main motor verkeerd gepolariseert? Bij mijn weten niet en ik verdenk een beetje dat dit al fout zat...
Nou goed, ik kan toch niet op garantie rekenen dus tracht ik zelf een nieuwe diode er op aan te solderen.
Alleen wil dit niet echt lukken...
+ dat mij opviel dat er onder één stukje van de diode ook het gron van de printplaat weg is. (zo een klein laagje, als een velletje) Dus volgen mij kan deze niet meer geleiden!

Bestaat er toc heen kans in om dit te fixen, weet iemand raad? Kan ik toch op een soort van garantie rekenen via Walkera zelf?

Graag hulp gevraagd, alle suggesties of opmerkingen welkom!


Groeten,
Alain
 
Hoe kan de zender nou verbranden? die stuurt alleen maar dus die kan niet verbranden. Had je soms een 4 in 1 of een 3 in 1 ?
 
Het kan dus best zo zijn dat je oude ontvanger nog goed is !

Gewoon vervangen dat deel. Anders ga je het ding straks haten.
 
Hoe kan de zender nou verbranden? die stuurt alleen maar dus die kan niet verbranden. Had je soms een 4 in 1 of een 3 in 1 ?
Wel, de eerste keer omdat de motor op volle toeren draaide, maar de rotor vast hangend aan de staart.
2.de keer weet ik niet goed waarom, enige reden die ik kan bedenken is dat ik de motor omgekeerd aansloot (dus zwart aan wit draadje en omgekeerd)

En het is een 4 in 1

Het kan dus best zo zijn dat je oude ontvanger nog goed is !

Gewoon vervangen dat deel. Anders ga je het ding straks haten.



Nou, dat probeer ik. Ik heb dus de twee levende diodes van m'n oude, trachten overzetten naar de nieuwe, maar helaas pindakaas!
 
Op de motoren van Walkera heli'tjes zitten ook dioden. Als je een motortje verkeerdom aansluit op de 4 in 1 unit zorgt deze diode er voor, dat er kortsluiting ontstaat. Hierbij sneuvelt in de 4 in 1 unit de regelaar en op de motor de diode. De diode op de motor gaat helaas als regel volledig geleiden als deze doorbrandt.

Als je nu een nieuwe 4 in 1 unit aansluit, zal deze onmiddellijk weer verbranden als de diode op de motor niet is vervangen of verwijderd.

Je kunt de diode op de motor in principe domweg verwijderen. De regelaar heeft namelijk al precies dezelfde Schottkydiode, die als vrijloopdiode dient. In de regelaar is deze diode absoluut noodzakelijk, want anders gaat de regelaar stuk (de fet gaat door spanningspieken ter ziele). Een extra Schottky diode op de motor zal bij deze lage stromen nauwelijks enig effect hebben, dus deze is tamelijk nutteloos. Bij andere merken zijn ze dan ook niet eens op de motoren aanwezig.
 
Maar het motortje was een nieuwtje. Dus dat kan normaal niet het probleem geweest zijn, maar wel goed om te weten dat eventueel mijn eerste motor ook nog goed is. Weet je, ik denk dat ik gewoon een nieuwe ga kopen, zo heb ik meteen heel wat reserve delen liggen!

Maar een soort van garantie, bestaat dus niet?
 
Voor garantie moet je bij je leverancier navragen.

Zelf doe ik uitsluitend de garantie-afwikkeling voor de Walkera heli's, die Ikarus en Robbe in het programma hebben.
 
Wel, de eerste keer omdat de motor op volle toeren draaide, maar de rotor vast hangend aan de staart.
2.de keer weet ik niet goed waarom, enige reden die ik kan bedenken is dat ik de motor omgekeerd aansloot (dus zwart aan wit draadje en omgekeerd)

En het is een 4 in 1





Nou, dat probeer ik. Ik heb dus de twee levende diodes van m'n oude, trachten overzetten naar de nieuwe, maar helaas pindakaas!

Een zender kan niet doorbranden, jij bedoelt de ontvanger waarschijnlij ;)
 
Een zender kan niet doorbranden, jij bedoelt de ontvanger waarschijnlij ;)
lol, idd, de ontvanger... zoals ik ook al eerder melde in de titel van dit topic (gelukkig maar)

sorry :p

Voor garantie moet je bij je leverancier navragen.

Zelf doe ik uitsluitend de garantie-afwikkeling voor de Walkera heli's, die Ikarus en Robbe in het programma hebben.

die zegt neen, alles wordt uitgetest stuk voor stuk dus kan dat niet kapot zijn. Daar kan ik dan niet veel op tegen zeggen, ofwel?

Ik heb die aangekocht bij Precoshop en tot nu toe toch geen slechte ervaring (behalve dit dan)
 
Hoe kan een kat in Godsnaam een schakelaar omduwen, als je dit zag kon je dit toch makkelijk verhelpen.
Had je voordien reeds ervaring met heli vliegen?
 
Hoe kan een kat in Godsnaam een schakelaar omduwen, als je dit zag kon je dit toch makkelijk verhelpen.
Had je voordien reeds ervaring met heli vliegen?
$

Mocht ik dat zien gebeuren hebben, dan was dat idd niet gebeurt. MAar helaas lag de zender op de grond en zat ik omgedraaid om de batterij uit te trekken (waarom staat daar eigenlijk geen schakelaar op? Bang dat een vlieg die zou omschakelen tijdens de vlucht?

En al doende leert men he, dit zal mij bv nooit meer overkomen!
 
waarom staat daar eigenlijk geen schakelaar op? Bang dat een vlieg die zou omschakelen tijdens de vlucht?

Om 25 A te schakelen heb je een forse schakelaar nodig die verder alleen maar overbodige ballast is want het losmaken van de accu werkt net zo goed.
 
Back
Top