Ontvanger probleem

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een elektro rc car.
Echter heb ik een probleem met mijn ontvanger.
Deze heb ik uit een nitro gehaald maar die heeft een aparte voeding van 4 penlite batterijen.Dat komt dus overeen met ongeveer 6 volt.
Echter als ik deze ontvanger aan wil sluiten in mijn elektro auto heb ik een minimale spanning van 7.2 volt.Volgens de specificaties kan hij maar tot 6 volt gebruikt worden.
Dus dat betekend dat ik de ontvanger dan niet kan aansluiten op de accupack van de auto zelf en dan zou ik dus die aparte voeding nog ergens moeten weg duwen voor de ontvanger.

Anderzijds is het wel een ontvanger met het zogenaamde BEC.
Zou het dan kwaad kunnen dat ik de spanning van het accupack neem en dat ik de aparte voeding niet meer nodig heb ?

B.v.d

Roy

Laatst bewerkt:
De kans is groot aanwezig dat je geen "externe" voeding nodig hebt voor je ontvanger. De Regelaar in de auto verzorgd de BEC, en dus "externe" voeding voor je ontvanger. In hoge uitzondering is het zo dat je wel een batterij pakket nodig hebt, en dan zou ik lekker bij de 4 penlites blijven.

Groet Robert

Je zult zowel op je regelaar als op je ontvanger moeten kijken of daar 'bec' op staat.

Praktisch elke elektronische regelaar heeft een bec-systeem aan boord. Dit staat dan ook altijd aangegeven op het typeschild van de regelaar. Dit bec-systeem geeft via het servosnoer van de regelaar 5 of 6 Volt voeding voor de ontvanger en de stuurservo. De accu-aansluiting van de ontvanger wordt in dit geval niet gebruikt.

Heeft de regelaar geen bec, dan moet de ontvanger via de accu-aansluiting worden gevoed. Als het een ontvanger is, waarop 'bec' staat vermeld, mag je deze accuaansluiting rechtstreeks met de rij-accu verbinden. Het bec-systeem van de ontvanger zorgt dan dat er 5 of 6 Volt beschikbaar komt voor de ontvanger en de stuurservo.
Hebben zowel de regelaar als de ontvanger geen bec, dan moet je een aparte ontvangeraccu gebruiken.

Je geeft niet aan welke auto het is en welke regelaar.

Zoals hier boven uitgelegd hebben bijna alle auto regelaars een BEC in de regelaar die de accuspanning lager maakt en naar de ontvanger stuurt via de servokabel.

Echter heeft Tamiya een regelaar de TEU-101BK die heeft een extra draad uit de regelaar met 2 aders waar dus de accuspanning op komt te staan en wel naar de ontvanger moet. Voor deze regelaar heb je een ontvanger nodig die een BEC heeft waar je de extra 2 aderige connector aansluit op de bat. aansluiting op ontvanger.

Ik heb een Tamiya TA05 met standaard regelaar.Dat is de idd de TEU-101BK.
De ontvanger is er een van thunder tiger,de TR202A.
Het is helaas wel een AM ontvanger.Toekomst biedt perspectief voor ander materiaal ;)
20088111574.AQ0455-250

Dus als ik het goed begrijp is het dan geen enkel probleem om deze aan te sluiten op het extra setje draadjes wat uit de regelaar komen aangezien deze ontvanger dan ook meteen als een soort gelijkrichter functioneerd.

Bij mijn robbe gemini hoefde ik idd het extra setje draadjes niet aan te sluiten.
Maarja beter gevraagd dan achteraf iets kapot.

Tot dusver bedankt!

De TEU-101BK levert zelf de voedingsspanning voor de ontvanger (BEC). Dus je hebt geen aparte batterijen nodig voor je ontvanger, de BATT aansluiting blijft dus leeg. De ontvanger en servo's krijgen hun spanning via de motorregelaar.

Als je de de Stuurservo in kanaal 1 stopt,
de 3 aderige regelaar kabel in kanaal 2 stopt,
de 2 aderige regelaar kabel in de Bat. aansluiting stopt gaat het goed met de TEU-101BK.

Zoals je op het plaatje kan zien heeft deze ontvanger een BEC. (Staat onder de frequentie van de ontvanger)

Op de 2 aderige kabel staat dan 7,2V vanuit de accu en de BEC in de ontvanger zorgt dat de spanning die in de Bat. aansluiting binnenkomt ergens tussen de 5 en de 6V wordt en naar de stuurservo en de ontvanger gaat. Dus als je het zo aansluit zoals hier boven dan gaat het helemaal goed met de regelaar en de ontvanger.

Andere mogelijkheid:
Zou je een ontvanger hebben met 3 kanalen en ook een BEC op de Bat. aansluiting en je sluit de 2 aderige kabel aan op het 3de kanaal dan krijgen de servo's gewoon de volle accu spanning wat dus niet goed is en de levensduur van de onderdelen behoorlijk kan verkorten. De BEC op de Bat. aansluiting verlaagd de spanning dan niet. Dus als er geen BEC in de regelaar zit altijd de 2 aderige draad op de Bat. aansluiting aansluiten.

Het is niet verstandig om zowel de BEC als het kanaal zelf te gebruiken. Je loopt dan het risico van aardlussen en onverklaarbare storingen. 8O Gewoon alleen de 3-aderige kabel van de regelaar in kanaal 2 en klaar. Op de + van de 3-aderige kabale staat 5,2V voor de ontvanger. Je hebt dan de BEC van de ontvanger niet nodig. De ontvanger wordt direct gevoed door de regelaar.

Als je wel via de BATT aansluiting wilt aansluiten, dan moet je van de 3-aderige kabel de middelste (+) onderbreken.

Ik heb zelf even getest.
En het blijkt dus zo te zijn dat als ik de 3 aderige kabel in channel 2 duw en de stuurservo gewoon op kanaal 1 dan begint de regelaar raar te piepen.
Steek ik de 2 aderige spanningsvoorziening wat uit de regelaar komt in de ontvanger op BATT dan werkt alles naar behoren.
Dus ik denk dat het probleem bij deze opgelost is.
Of iemand anders moet nog een goede tip hebben natuurlijk.

Bedankt !

Bij deze regelaar moet dat ook zo, zoals Pasqual en ik al aangaven.

Het rode 2-polige stekertje van deze regelaar is rechtstreeks met de rij-accu verbonden. Als je dit met de batt. aansluiting van de ontvanger verbindt, zorgt het bec-systeem van de ontvanger, dat de accuspanning wordt omgezet naar een 5 Volt spanning voor de stuurservo en de ontvanger.

Het is niet verstandig om zowel de BEC als het kanaal zelf te gebruiken. Je loopt dan het risico van aardlussen en onverklaarbare storingen. 8O Gewoon alleen de 3-aderige kabel van de regelaar in kanaal 2 en klaar. Op de + van de 3-aderige kabale staat 5,2V voor de ontvanger. Je hebt dan de BEC van de ontvanger niet nodig. De ontvanger wordt direct gevoed door de regelaar.

Als je wel via de BATT aansluiting wilt aansluiten, dan moet je van de 3-aderige kabel de middelste (+) onderbreken.

Daar heb je met de TEU-101BK geen last van omdat daar geen spanning op de 3 aderige kabel komt te staan. Zoals hier boven ook te lezen is want zonder de 2 aderige kabel krijgt de ontvanger en de servo geen spanning.

Bijna bij alle andere regelaars gaat je verhaal op maar die hebben wel een BEC en vaak dan ook geen 2 aderige kabel voor de stroom voorziening, hooguit een 1 aderige kabel voor het voeden van een 7,2V FET servo.

Bij de TEU-101BK dus gewoon beide aansluiten. Maar daar was de TS al achter want dan werkt het Prima :)

Hey iedereen,

Ik heb dezelfde regelaar liggen en vroeg me af of ik het standaard aansluitschema (stroomkabel op bat en andere op kanaal 2) ook mag toepassen op een SR6SYN ontvanger van Graupner. Ik kan namelijk nergens vinden of deze ontvanger met een bec is uitgerust

Graupner Online-Shop

Mvg,

Dennis

Edit: zojuist toch gevonden. Hij heeft jammergenoeg geen bec...

Laatst bewerkt:
Dat is niet verstandig. Deze ontvanger heeft geen interne BEC en wat dus via de Bat. aansluiting binnenkomt geeft deze ontvanger rechtstreeks door aan de Servo en ontvanger zelf.

De Maximum spanning is vaak 6V en wat via de Bat aansluiting binnenkomt kan wel op lopen richting de 9V bij een net geladen accu. Dat is dus te hoog.

Het is hier verstandiger om een ontvanger te nemen met een BEC of als je niet hoeft vast te houden aan de regelaar door een wedstrijd reglement zou je een andere regelaar kunnen nemen die zelf een BEC heeft.

Dat is niet verstandig. Deze ontvanger heeft geen interne BEC en wat dus via de Bat. aansluiting binnenkomt geeft deze ontvanger rechtstreeks door aan de Servo en ontvanger zelf.

De Maximum spanning is vaak 6V en wat via de Bat aansluiting binnenkomt kan wel op lopen richting de 9V bij een net geladen accu. Dat is dus te hoog.

Dit had ik al door. Ik had nog een externe bec liggen en heb het probleem daar mee op gelost.

Mvg,

Dennis

Back