Ontvanger storing, of?

pompebled

Forum veteraan
Bij het varen met mijn 80 cm Arowana 4S brushless speedboot, bestuurd door mijn Graupner MC-12 40 MHz FM en een Webra Nano S6 ontvanger in de boot, ondervond ik een vreemde plaatselijke storing; op een meter of dertig van de zender stopt de boot plotseling en als ik het gas dichtdoe en gelijk weer open, vaart de boot gelijk weer door, op snelheid valt de boot niet eens uit plané, als ik vlot genoeg reageer.
Laat ik het gas open staan, valt de boot stil en reageert pas weer, als ik het gas dicht heb gedaan.

Daarvoor en daarna vaar ik minstens 50-60 meter bij de zender vandaan zonder een glitch. De storing is tot nu to altijd op 10 - 11 uur vanuit de zender gezien.
Het gebeurt willekeurig; de ene run van 50 m links van de zender naar 50 m rechts is probleemloos en soms valt de boot stil, steeds ongeveer op dezelfde plaats en steeds als ik van me af vaar.

Ik heb er geen verklaring voor, een reikwijdte test verloopt probleemloos en eenzelfde ontvanger, op hetzelfde kanaal, in mijn zeilboot geeft bereik tot aan de zichtgrens.

Ik zal beide ontvangers eens omwisselen en zien of dat uitmaakt...

Groeten, Jan.

40 mhz..
testjes:
- een antenne straalt rondom, niet door de punt. wijs je op het moment van storing recht naar de boot?
- een regelaar en motor hebben nogal een stralingsveld. zit je antenne dicht bij grote stroomvoerende dingen?
- accu houdt signaal ook tegen. zit die er misschien tussen?

omdat het steeds op dezelfde plek gebeurt...
als jij je zender stil houd, en het apparaat gaat links/rechts, zou je bijna denken dat er op dat punt iets het signaal afschermt..

Ik heb in het verleden Webra Nano S6 ontvangers vervangen nadat ik gekke storingen kreeg.

Ben toen overgestapt op Schulze 440 ontvangers en heb nooit meer problemen gehad.

Dat hoeft natuurlijk voor jou niet de oplossing te zijn, maar misschien kun je wel eens testen met een andere ontvanger.

40 mhz..
testjes:
1) - een antenne straalt rondom, niet door de punt. wijs je op het moment van storing recht naar de boot?
2) - een regelaar en motor hebben nogal een stralingsveld. zit je antenne dicht bij grote stroomvoerende dingen?
3) - accu houdt signaal ook tegen. zit die er misschien tussen?

omdat het steeds op dezelfde plek gebeurt...
als jij je zender stil houd, en het apparaat gaat links/rechts, zou je bijna denken dat er op dat punt iets het signaal afschermt..

1) Neen, ik gebruik een Wendelantenne en die staat onder een hoek van rond de 50°op de zender behuizing, die meestal horizontaal voor m'n buik hangt.
2) Motor zit voor in het midden, de regelaar links tegen het vloedkanaal, de lipo in de uitsparing daar achter en de ontvanger aan de rechterkant, ter hoogte van de servo, zo ver mogelijk bij de stroomvoerende componenten vandaan, evenals de antenne, deels als draad onderdeks en 50 cm als spriet rechtsachter op de romp.
3) Dat is dus wel het geval, maar je zou denken, dat de spriet achterop dat zou compenseren.

bovenaanzicht.JPG

@Alex; ik heb als andere ontvanger alleen een Graupner C17 acht kanaal, da's weliswaar overkill, maar ik kan allicht eens testen.

Groeten, Jan.

Bijlagen

• bovenaanzicht.JPG
    bovenaanzicht.JPG
    216,1 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Bij 2,4 ghz werkt alleen de laatste 2 cm van de ontvanger antenne
bij mhz werkt het hele ding
ik heb een tijdje 35mhz gevlogen met een kleine heli, daarbij moest je verrot goed opletten hoe je de antenne weg zette
je moest hem wel opwikkelen, alleen met opwikkelen verkort je qua effect de antenne, waardoor het bereik vele malen minder wordt

maar, omdat het zo specifiek op dat punt voor je gebeurt, en verder totaal niet
moet er in die hoek iets zitten wat de ontvangst verrommelt
als je storing hebt, je je draait zelf de zender.. heb je dan opeens weer wel ontvangst?

Schiet mij maar lek...

Ik kom net terug van het water van een testrun met dezelfde configuratie, geen ontvanger gewisseld, alleen de lipo weer geladen; heel voorzichtig begonnen en pas toen ik de hele gracht op en neer kon zonder storing, vol gas runs gedaan (met een iets kleinere prop, 45 RVS i.p.v. 48 messing, dan is de topsnelheid iets lager en de kans op schade bij een klapper een beetje kleiner). Geen enkele glitch, niks, nada.

Het enige verschil met de run van gisteren, is dat er, ongeveer op de plek waar de boel stil viel, een ambulance en een paar politieauto's stonden i.v.m. een aanrijding tussen een scooter en iets wat al weg was toen ik bij het water aankwam.
Kunnen die apparatuur aan boord hebben waar 40 MHz FM niet tegen kan?

Groeten, Jan.

Ja dat kan denk ik heel goed. Vooral als het wat oudere apparatuur betreft die slecht afgeschermd is.

Mooi dat het nu weer goed ging. Maar even een poosje aankijken.

Laatst bewerkt:
Dat dacht/hoopte ik al...

Net voor de bui een tweede Lipo kunnen leeg varen, zonder glitch, maar met een fraaie backflip tegen de sterker wordende wind in. Niks losgeslagen dus gewoon weer door.

Met het plaatsen van een steiger tegen de Prins Hendrik kade aan en de rij afgemeerde boten tegen de tegenoverliggende kade, wordt de gracht steeds smaller en zit een volledige vol gas run er eigenlijk niet meer in, verder dan de helft durf ik het niet aan, want de van de kaden terugkomende golfslag (m'n eigen) maakt het water dusdanig ruw, dat een langere vol gas run niet meer safe te doen is...

Groter water opzoeken, iets dat in Sneek nog wel een dingetje is.

Groeten, Jan.

precies zo'n reden waarom ik toendertijd naar 2,4 ben gegaan :D
teveel losse radio straling..

Ik ben gestart met 40 MHz FM vóór de introductie van de 2.4GHz.
Daar was in het begin wel eens gedoe als je de roostertail tussen de ontvanger en de zender in had.
Later werden de systemen daar minder gevoelig voor, maar ik heb voor de wedstrijdboten altijd 40 MHz gehouden.

Groeten, Jan.

Voor een topografische leek die veel in Friesland heeft gezeild nogal een grappige; Sneekermeer!?
Been there, done that, iets van 25 jaar geleden, was geen succes.

Het Prinses Margrietkanaal loopt door het Sneekermeer en de beroepsvaart, samen met de vele pleziervaart zorgen voor een bijzonder onrustig vaarwater, waar je niet echt hard op kunt varen, behalve wanneer het windstil is en het scheepvaartverkeer ook rustig is.

Ik ben met m'n eigen boot de diverse plassen af gevaren rondom Sneek en als het vaarwater geschikt is om snel te varen, zijn er veel te veel zwemmers en kleine boten onderweg om veilig met RC Speedboten die zo'n snelheid halen onderweg te zijn.
Daarvoor heb je echt een locatie nodig die voor andere gebruikers afgesloten is, of voor de wedstrijden afgesloten kan worden. Dan valt alle doorgaande vaarwater in Nederland af.

De wedstrijden electrospeed in Zutphen en Hengelo (en andere ESH locaties) zijn op een afgesloten vijver, anders krijg je er geen vergunning voor...

Groeten, Jan.

Back