Ontvanger voor meerdere modellen.

Toen ik vandaag weer eens een ontvanger uit een ander vliegtuig overplaatste in een ander vliegtuig.
( heb hier 5 ontvangers en 7 vliegtuigen).

Dacht ik, dat moet toch ook anders kunnen, mischien een soort
slede voor ontvangers zodat de stekkers van de servo's precies passen.
dan is het gewoon een kwestie van uittrekken en plaatsen.

Of een soort universele stekker met alle draadjes al aangeloten, zoals
bijvoorbeeld bij een autoradio.

Wat zijn jullie suggesties, of wat is al eens gedaan?

Om nou nog eens 2 ontvangers aan te schaffen..... tja...

Johan

kun je niet iets maken net als bij een accu in een telefoon , op het plankje zitten polen en op de ontvanger , als je nu de ontvanger op het plankje klikt (op de een of andere manier) komen die polen tegen elkaar en maken contact , je hebt wel veel polen nodig en het moet allemaal heel precies maar het valt te proberen , ik probeer even een tekening ervan te maken. ff wachten ff wachten nogggg tekening

Even verplaatst naar Model Electronica.

In principe is dit een heel goed idee! Zoiets bestaat al maar dan in de vorm van een slede met motor, tank en servo's etc. Ik denk dat de voornamelijkste reden voor het ontbreken hiervan toch de kwetsbaarheid is. In theorie en praktijk is dit concept prima uitvoerbaar. Toch gaan de contacten op ten duur slijtage vertonen, met als gevolg dat ze slecht/geen contact maken. Al is dit wel ver gezocht. Maar in principe is het nu toch ook al plug & play? Gewoon je servo stekkertjes nummeren en die één voor één in je ontvanger drukken. Kost je 30 seconden meer werk, niet echt noemenswaardig?

Houd ons op de hoogte als je dit concept verder uit wil werken, ben wel benieuwd!

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?album=8&pos=10

en je kunt mijn typ werk niet meer lezen omdat ik het moest verkleinen maar kort gezecht de ontvanger zit vast op een plankje en om dat plankje zijn een paar metalen polen vastgemaakt en die polen zitten vast aan de servo ingangen van de ontvanger

op het andere planke zijn ook polen gemaakt en daar zitten de draaden van de servo's aanvast en die haken aan het plankje zijn om de ontvanger vast te houden , als je nu de ontvanger erop klikt komen de polen tegen elkaar en maken ze contact en werken ze gewoon als een gesloten draad, je hebt wel veel ruimte nodig en het moet heel precies (misschien een idee om het ipv polen met spijkers te doen en dan op het andere plankje gaatjes die vertind zijn en dan aan die vertinde gaatjes en spijkers de draadjes ipv de polen?

Zeg het maar als het een dom idee is ik ben altijd van de ratseflats als je snapt wat ik bedoel :wink:

Zoveel draadjes heb je niet echt nodig + en - kun je samen doen.
Dit kun je toch ongestraft doen?

dan blijven er nog 5 ( in mijn geval ) oranje puls draadjes over.

Ik zal eens op scharrel gaan voor een kleine 7 of 9 polige stekker.

Dan is het simpel klikken, i.p.v. nummeren wat ik nu ook al doe
maar het blijft priegelwerk.

@wartex, stuur me het ontwerpje eens per pm.
Inderdaad nogal klein.

Johan

he wat sneu mijn computer heeft het klein opgeslagen en ik krijg het niet meer groot ik maak een nieuwe maar dan zonder uitleg oke>?

Tegenwoordig zijn ontvanger niet zo duur meer (pas nog een 6kan. Robbe mini ontvanger gekocht voor €45,--) Voor dat geld zou ik geen risico willen lopen.

Ik heb al een keer een vliegende vliegende vleugel gesloopt door de stekkers van de rolroeren te verwisselen :oops: :oops: :oops: :cry:

Schade: uitlaat gebroken en door de vleugel heen gegaan en de motorsteun is afgebroken.

L A U R E N S zei:
Ik heb al een keer een vliegende vliegende vleugel gesloopt door de stekkers van de rolroeren te verwisselen :oops: :oops: :oops: :cry:

Schade: uitlaat gebroken en door de vleugel heen gegaan en de motorsteun is afgebroken.

Misschien een goed moment om vanaf nu jezelf aan te leren om al je roeren even te checken. Ik beweeg al mijn roeren altijd even voordat ik ga vliegen. En niet gewoon bewegen, maar ook kijken of ze de goede kant uit gaan. Sommige mensen raken in de war bij de ailerons, "hoe moeten ze nou bewegen?". Nou heel simpel. Onthoud gewoon dat van achter het model gezien, de rechter aileron omhoog moet voor rechts. Scheelt je weer een model. :) Heb weleens een model gevlogen met de ailerons reversed. ;) Is wel geinig, maar je moet goed je hoofd erbij houden en goed nadenken. Maar als je in paniek raakt en overstuurt gaat het mis, dan ga je namelijk met je reflexen werken. En die zijn op dat moment precies tegenover gesteld.

hallo

in boten is dit reeds geprobeert maar dan op grotere schaal

namelijk dat iedereen in de vereniging dezelfde stekkers ging gebruiken
je moest van elke servo de stekker afknippen en er dan een standaard (club standaard) stekker aan solderen
wat dan weer paste op een contra stekker die aan de ontvanger was aan gesloten

ik koppel ontvangers zo weinig mogelijk los
elke stekker of contact meer kan storing opleveren door slecht contakt
in mijn speed boten zitten de draden aan de ontvanger gesoldeerd
dit om slecht contact te vermeiden
zo een boot krijgt nogal klappen en trillingen te verwerken

dus ik zou het niet doen en gewoon twee ontvangers bij kopen
vooral in een vliegtuig

wil je het wel doen gebruik dan goudcontact stekkers van degelijke qualiteit en bespaar zeker daar niet op
1 stekker met 7 goudcontakten kan je vinden bij een zaak voor muziek en sound materialen
die kan je insteken en dan vergrendelen zodat ze niet los kunnen trillen
door er aan te draaien
doe dan een dikkere plus en min draad rechtstreeks van je ontvanger batterij dan kom je met die stekker voor 5 functies toe

groeten raf

doe dan een dikkere plus en min draad rechtstreeks van je ontvanger batterij dan kom je met die stekker voor 5 functies toe

Ho, even de ontvanger moet ook stroom. dus er moeten twee draadjes
naar de onvanger van + en -

Uiteraard goudcontact en klik of draaivast.

Johan

Oké, ik heb ook even me best gedaan... ;) Hoogwaardig stukje tekenwerk in Paint. Had even geen zin om met zgn. 'blocks' aan de gang te gaan in AutoCAD.

quickchangereveiver.jpg

hallo

doe die twee draden van de batterij doorlopen naar de stekker
je hebt 7 pinnetjes in diegene die ik bedoel dus het kan nog net

dan kan je zo alles laten zitten en hoeft alleen de ontvanger er maar uit

groeten raf

Ja kan bv een S-video stekker gebruiken.

Tegenwoordig hebben die al zoveel pinnetjes.
Of 2 molex stekkers van de pc.

hallo led

het gaat hier wel om stekkers die je kan locken (vastzetten)
de stekkers die ik bedoel die steek je in elkaar en door er aan te draaien vergrendel je die twee aan elkaar
zodat ze niet los kunnen trillen

de stekkers bestaan uit een chassi deel wat in het model komt te zitten en een plug die je aan je ontvanger kant hebt zitten

groeten raf

Ik gebruik in mijn schepen naast de ontvanger ook nog een multiswitch. Deze heb ik samen gemonteerd in een waterdicht kunststof doosje van de Blokker en onderin de bodem zit een 25 polige stekker van bv een printer (parallelle poort). Een keer puzzelen hoe je alles aan kan sturen en je zet in elke boot een centrale stekker. Eén keer overpluggen van het doosje en alles werkt. Het is wel van belang dat je goedsluitende stekkers hebt en dat je de doos vastzet met elastiek, als je het gebruikt in een vliegtuig. In jouw geval heb je een 9 polige stekker nodig (+ , - , 5 x puls). Dan kan je voor de zekerheid 2 polen als + gebruiken en 2 als -.

Back