ontvangeraccu belast testen

Omdat ik maar een paar keer per jaar hellingzweef, worden de meesten ontvangeraccu's dus ook maar weinig gebruikt.
Ook voor op het veld is het wel prettig even snel de conditie te kunnen "meten". Ik zocht dus een klein apparaatje waarmee ik enig idee van de status van de accu kon meten. Het onbelast meten van een NiCd of Nimh accu is eigenlijk vrijwel nutteloos. Het belast meten is al een stuk beter. Je ziet dus wat een accu nog voor spanning geeft als deze flink belast wordt. Deze mag dus niet teveel inzakken.

Kopen kan altijd, maar ik ken alleen protech die zo'n dergelijk ding maakt. Die is nog vrij groot ook. Daarnaast meet die altijd belast, en nooit onbelast. Dus het verschil is niet meer te zien. Niet wat ik zocht dus.
Dus waarom niet iets zelf maken???

Benodigdheden:
33948e8e71ebfed8.jpg

Dubbelzijdige tape ervan af gehaald. 2 vermogensweerstanden erop gesoldeerd. Ikzelf had nog 3,3Ohm 5Watt weerstanden liggen. Ik heb er 2 in serie gezet.
33948e8e71f4a44a.jpg

33948e8e71f07d86.jpg

Simpele drukschakelaar erop gesoldeerd:
33948e8e76189b36.jpg

Draden gesoldeerd: Rood op rood, zwart op zwart. (van de accu <--> meter)
De schakelaar zorgt ervoor dat er stroom door de weerstand kan lopen. Hierdoor meet je de accu dus belast. Onderstaande foto is compleet gesoldeerd, maar nog zonder krimpkous.
33948e8e761bb83f.jpg

Resultaat: (ik heb alleen blauwe krimpkous op deze maat...)
33948e8e866dd9fe.jpg

33948e8e8671cc0f.jpg

Bij het meten zonder de schakelaar ingedrukt te hebben geeft deze accu dit aan:
33948e8e8674f8d1.jpg

Druk ik nu het schakelaartje in, en wordt dezelfde accu nu met 0,75A belast:
33948e8e875b9994.jpg

De schakelaar steekt bewust wat uit aan de achterkant, zodat je met 1 hand de tester op de tafel kan duwen, en dan het schakelaartje indruk.
Het leuke van deze tester is dat je nu heel makkelijk de verschillen ziet tussen een onbelaste en belaste accu. Als hier een groot verschil tussen zit, is de accu leeg en/of versleten. Bij heel kleine accu's werkt deze tester eigenlijk ook niet goed. Dan is de +-750mA die deze tester slurpt teveel. Maar dat is simpel aan te passen door andere weerstanden te gebruiken.

De belastingsweerstanden zijn dus eigenlijk nu 6,6Ohm 10Watt. Op 4cellen zal de tester ongeveer 750mA trekken. Op 5cellen is dat bijna 1A. Dat is dus best veel. (De tester zelf moet dan uiteraard wel omgezet worden met het knopje wat er oorspronkelijk al op zat.)

Bij het gebruik op meerdere ontvangeraccu's die ik hier heb liggen is het resultaat verrassend goed. Zwakke Aldi AAA celletjes van een paar jaar oud komen erg slecht door de test. Ook al zijn deze volgeladen. Voor de kliko dus.
Nieuwere accu's: GP1100, Sanyo 2700 enz. komen allemaal beter door de test. Je kan dit voor een paar Euro zelf in elkaar solderen, dus misschien heb je er wat aan! :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Het onder belasting meten van de spanning van een ontvangeraccu is tamelijk zinloos en geeft alleen schijnveiligheid.

Een belangrijke eigenschap van een Ni-** accu is juist de vlakke ontlaadkarakteristiek. Gedurende lange tijd blijft de accuspanning gelijk, waarna deze plotseling daalt. Met je testapparaat bepaal je niet waar je je, in de tijd gezien, bevindt op de ontlaadkarakteristiek. Dat kan in het midden zijn, maar ook vlak voor het punt waar de spanning begint te dalen. Je meet dan een voldoend hoge spanning, maar even later is het mis.

De enige goede manier om de laadconditie van de accu te bepalen is het meten van de verbruikte accucapaciteit. Maar dat is helaas een stuk lastiger dan een eenvoudige spanningsmeting. Het stroomverbruik moet dan, gerelateerd aan de tijd, worden gemeten.

Conrad heeft in het verleden een bouwpakket gehad van een eenvoudige capaciteistmeter.

Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt.
Het geeft alleen wel aan of de accu nog de stroom kan leveren. Een versleten/luie accu pak je er zo tussen uit. Het is dan ook niet een meter die zegt hoe vol de accu is.
Meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet.

Dat is het precies Michiel, je moet weten wat je meet.
Een schakelingetje zoals dit heb ik ook al minstens 15 jaar in m'n startkist. Het is een reuze handig schakelingetje die je snel en behoorlijk nauwkeurig kan vertellen of je een goede of een versleten accu aan het testen bent. Maar je moet heel goed bedenken dat dit schakelingetje je echt niets verteld over "hoe vol" je accu nog is. Dat is om de reeds duidelijk door N.P.S. gegeven redenen niet mogelijk.

Indien je het "testknopje" een uurtje of 2 ingedrukt houdt en kort nadien zijn de
2 weerstanden nog lekker hot.....dan WAS de accu toch nog redelijk ^^ ;)

Toch een simpel en soms handige utility !

mvg, Z

Back