Ontvangeraccu... NiMH of Nicad?

Hoi!

Kun je NiMH batterijen ook gebruiken als ontvanger accu?
(je hoort wel eens verhalen dat NiMH batterijen zodra ze bijna op zijn "ineens" hun spanning verliezen.)
Of kun je beter Nicad gebruiken?

dat hangt af van je gebruik: NIMH's hebben een hogere capaciteit, maar als nadeel dat ze ook een behoorlijk hoge zelfontlading hebben. Nicad's hebben minder capaciteit, maar blijven veel langer op spanning. Als je iedere keer voor gebruik je ontvangeraccu oplaadt, dan maakt het naar mijn mening niet zoveel uit.

J. de Beer zei:
(je hoort wel eens verhalen dat NiMH batterijen zodra ze bijna op zijn "ineens" hun spanning verliezen.)

De ontlaadcurve van een NiCd is over het algemeen wat platter dan van een NiMh. Dat ze "ineens" leeg zijn zal dus eerder voorkomen bij NiCd. Er zit tegenwoordig wel weinig verschil tussen NiCd en NiMh. Een heel goed gematched accu pakket is sowieso "ineens" leeg, of het nou NiCd of NiMh is.

Paul

enige verschil: Indien een cel defect raakt zal een NiMH niet meer geleiden; een NICD doorgaans wel. bij niet te zware belasting wil dat nog wel eens het verschil tussen "nog aan de grond te zetten" (met erg trage servo's) en "kist aan splinters" betekenen.....

J. de Beer zei:
Hoi!

Kun je NiMH batterijen ook gebruiken als ontvanger accu?
Of kun je beter Nicad gebruiken?

Op de vliegschool gebruik ik alleen SANYO NiMH ontvangerakkus 4 cellen 2100 Mah

Werkt perfekt en nooit problemen mee gehad :wink:

ik ga ook voor nimh, ondanks de horrorverhalen van shortende cellen.
hoge capaciteit en laag gewicht.

dus dat betekend als de nimh accus niet geheel leeg zijn, gewoon terug opladen zonder enige schade aan te bregen, das goed om te weten. want ik hing daar altijd een heel klein lampje aan (led) die zeer traag verbruikt, een ganse nacht bijna, tot de bat leeg is en dan laad ik hem terug op op 4 amp, en de bat heeft den cappasiteid van 4200mamp.
zou mijn baterij dan daar schade oplopen

Je haalt een wel erg oude (2004) discussie naar boven..

Als je met een lage stroom laadt (1/10 van de capaciteit) kun je inderdaad overladen; dus gewoon een accu met een onbekende hoeveelheid restscapaciteit zo lang aan de lader hangen dat je zeker weet dat hij vol is.

Zo lang je de laadstroom laag genoeg houdt, zal je accu daardoor niet beschadigen.

Beter is het om een computerladertje te kopen die kan afslaan op de 'delta peak'. Die slaat af als de accu vol is, of kan dan omschakelen naar een conditioneringsprogramma (druppelladen)

Back