ontvangeraccu vervangen door loodaccu

Hallo,

Zijn er nadelen om de gebruikelijke ontvangeraccu te laten vervallen en de ontvanger te voeden uit de loodaccu ( 6V ) die gebruikt wordt voor de aandrijving?

Hans

Hoi Hans,

In principe kan dat. De (meeste) RC electronica kan ook op 6 volt werken, geeft de servo's net iets meer kracht en snelheid. Je moet dan echter wel de plusdraad in het servosnoertje uit de vaarregelaar afkoppelen. Ik ga ervan uit dat daar een BEC schakeling in zit, en die moet dan op non aktief gestelt worden. Die gaat anders ruzie maken met je accu... :roll:

Maar er is een MAAR... De rc handel wordt dan rechtstreeks gevoed uit de vaaraccu. Daar zit dan ook rechtstreeks de regelaar aan die de motoren aanstuurt. En dat doet hij niet met een constante stroom maar met stroompulsen van +- 3000 Hz (frequentie ligt aan de regelaar, dat is ook het gepiep dat je vaak hoort). Dat houd meestel in dat die 3000Hz ook in meer of mindere mate op de ingang van de regelaar, en dus op de accu komt te staan. En je ontvanger krijgt dat dan dus ook in z'n voedingsspanning te verwerken. Nou heeft de ene daar meer last van dan de andere, maar het zou tot serieuse storingen kunnen leiden. Ook de regelaar krijgt z'n eigen 'piep' weer terug in de ontvangerspanning.
Bovendien kan een vers geladen accu zomaar boven de 7 volt gaan leveren ... en dat vind de electronica dan weer minder fjin.. :|

Ik zou zolang je op 6 volt vaart een aparte ontvangeraccu installeren. Ga je op een hogere spanning varen, boven 7.2 volt, kun je dan de ontvanger uit de BEC van de regelaar laten voeden, of via een aparte BEC met hoog vermogen als er veel servo's aan gaan hangen. Maar zowieso is mijn ervaring dat een aparte ontvangeraccu voor een betrouwbaarder RC systeem zorgt. Bij gebruk van een aparte accu trouwens ook het rode draadje in het servosnoer van de regelaar onderbreken. Anders gaat de regelaar weer ruzie maken, nu met de ontvangeraccu.. :roll:

Hallo lex,

Het worden dus 2 accu's, maar heb ik dan twee magnetische schakelaars nodig. Want ik begrijp eruit dat een schakelaar met BEC alleen goed werkt als de accu 12V is, of is er hiervoor een oplossing.

Gr. Hans

Hoi Hans,

Nee, kan ook met één schakelaar. Óf je hangt er een extra relais achter dat de ontvangeraccu schakelt, óf [reclamemodus aan] je kijkt even op mijn site onder Magneetschakelaars, en dan de dubbele uitvoering. Die kan twee onafhankelijke stroomkringen schakelen. [reclamemodus uit]

Welk merk/type regelaar heb je? Bij de meeste werkt het bec-systeem in combinatie met een 6 Volt accu ook heus wel stabiel (zie de handleiding en/of de specificaties). Je hebt met een bec-voeding echter wel meer kans op storingen, zoals Lex al opmerkte.

Hallo Lex / Jan

Ik zie de schakelaar met twee uitgangen maar deze heeft een voedingsspanning van 12 V nodig en ik heb alles op 6V.
Ik heb als regelaar de rokraft 120 uP van Robbe, en daar wordt idd in vermeld als ik twee accu's heb, de rode draad uit de stekker moet halen.

Hans

Ik heb even het reclamekrantje van Lex doorgenomen :wink: . Je moet natuurlijk de magneetschakelaars zonder bec hebben. Deze werken op 6 en 12 Volt.
Bij de Rokraft 120 uP moet je inderdaad de rode draad uit het servostekertje peuteren als je een ontvangeraccu wil gebruiken. Het bec-systeem van de Rokraft werkt echter ook op een 6 Volt Pb-accu stabiel.

Back