Ontvangers en kristallen.

• Topicstarter Topicstarter Ruud Vollebregt
  • Startdatum Startdatum
R

Ruud Vollebregt

Guest
Hello,

Kan iemand mij vertellen waar je op moet letten bij het kopen van een extra ontvanger.
Dus moet deze altijd van het zelfde merk zijn en aantal kanalen zijn.
En hoe zit het met de kristallen.

Mvg.
Ruud

Dag Ruud,

Je kunt ontvangers van een ander merk gebruiken als je zender.
Het kanaal (bepaald door het kristal) moet hetzelfde zijn als je zender. Het kristal moet (meestal) van hetzelfde merk zijn als de betreffende ontvanger.

Waar je op moet letten is dat je ontvanger van dezelfde modulatie en frequentieband is als je zender.
Modulatie (voor de puristen, vrij gebruikt): AM, FM, of PCM. Eenvoudige 2 kanaalsbesturingen voor auto's en bootjes zijn meestal AM zenders. Uitgebreidere auto-zenders en vrijwel alle vliegzenders gebruiken Fm modulatie.
PCM is een speciale vorm van FM modulatie. PCM ontvangers kun je alleen gebruiken als de zender hetzelfde merk is als de ontvanger. Als een ontvanger van het PCM type is, staat dit vaak goed te lezen op deze ontvanger. De meeste zenders die PCM kunnen gebruiken kun je overigens ook naar de normale FM modus overschakelen.

Frequentieband: 27Mhz, 35Mhz, 40Mhz zijn de meest gebruikte. Met een 40Mhz zender kun je alleen 40Mhz ontvangers gebruiken.

Mocht je nog vragen hebben, is het makkelijk als je aangeeft wat voor zender je nu hebt.

Groeten,
Gerben

Gerben,

Modulatie is alleen AM of FM, amplitude modulatie of frequentie modulatie. De impuls overdracht waarmee de servo standen worden overgebracht naar de ontvanger gaat dan volgens het PPM of PCM principe. PPM is puls positie modulatie en PCM is puls code modulatie. Alle mij bekende zenders gebruiken FM modulatie om een PCM boodschap over te brengen. PCM is dus GEEN aparte vorm van modulatie van het hoogfrequent signaal, dat is alleen maar AM of FM! Verder heb je volledig gelijk: altijd een kristal gebruiken passend bij de ONTVANGER die je erbij koopt op de frequentie je zender uitstraalt=kanaal. Pas echter op als je een ontvanger bestelt in de USA want daar werken sommige merken (o.a. Futaba) met een andere frequentie zwaai (frequency shift: up or down) als in Europa waar dat gelukkig gestandstandaardiseerd is. Verwarrend wordt het voor sommigen onder ons doordat er verschillende merken ontvangers zijn die allen volgens vrijwel hetzelfde schema zijn gebouwd en waarbij de kristal eigenschappen van de ontvanger dus hetzelfde zijn. Daarbij maakt het dan weer niet uit of je een futaba of ander merk kriatal gebruikt zolang het type kristal maar hetzelfde is. Dit wordt voor zover ik geziej heb altijd in de beschrijving verteld bij de ontvanger

Hans Delemarre

Ruud,

Nog iets om op te letten! er zijn ontvangers die specifiek bedoeld zijn voor gebruik op korte afstanden! Dit worden "indoor" ontvangers genoemd of "park flyer" ontvangers. Helaas staat het niet altijd duidelijk op de verpakking! Als je plannen hebt een bepaalde ontvanger te kopen zoek dan even op het net of vraag even hier op het forum wat de ervaringen er mee zijn. Je kan geen ontvanger meer kopen of iemand weet er wel war meer van....

Hans Delemarre

Hans,

Puur technisch gezien heb je natuurlijk gelijk. Daarom had ik ook meteen "(vrij gebruikt)" geplaatst bij die opmerking. Het leek mij echter de duidelijkste manier om dit zo aan Ruud uit te leggen.

Heb even naar Ruud z'n berichten gekeken, het gaat hier om een Hitec Flash4/5, te gebruiken in een zwever zo te zien.

Gerben

Back