Ontvangst probleem

Pasqual

Forum veteraan
Een collega van mij heeft een voerboot die die gebruikt bij het vissen. Nu heeft ie aan die voerboot een diepte meter zitten die ook via radio signalen gaan. Nu werkt die diepte meter perfect maar als de boot en de zender van de boot aan gaan heeft de diepte meter geen ontvangst meer. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hier van kan zijn?

Diepte meter zit op een frequentie van 916MHz en de zender op 27MHz.

Ik hoop dat iemand een idee heeft. Als er nog meer gegevens nodig zijn geef dan even een gil kan ik dat even navragen.

geen idee of eht er iets mee te maken heeft... maar 916/27 is zo goed als een heel getal, ik kan me voorstellen dat een frqentie waarvan de golflengte een veelvoud van de ander is gestoord wordt door die lagere frequentie.

kan ook totaal iets anders zijn, maar ik gok maar iets

En als ie met de diepte meter ontvanger iets verder van de 27mc zender gaat?
Wat gebeurt er dan?

Ik heb nu het idee dat je collega zowel een ontvanger als een zender op schoot heeft.

Dus hou het spul iets verder uit elkaar en kijk wat er gebeurt.

Johan

Dit is een lastig op te lossen probleem. De storingen ontstaan vrijwel zeker in het model en zullen door de elektromotoren worden veroorzaakt.

Allereerst kan er eens gekeken worden of de opstelling van de dieptemeter-zender (en vooral de antenne daarvan) wel optimaal is. Altijd zo ver mogelijk uit de buurt houden van alles waar stroom door loopt. De transducer heeft waarschijnlijk al een vaste plek, dus daaraan zal niet veel meer gewijzigd kunnen worden. Vervolgens kan er eens geprobeerd worden deze zender d.m.v. aluminiumfolie wat af te schermen.

Tenslotte kan er naar de voedingsaansluitingen worden gekeken. Eerst eens de dieptemeter een eigen accu geven. Als dit veel verbetering: voedingsdraden van de dieptemeter rechtstreeks op de accu aansluiten en voorzien van een ferrietkern (zo'n grote, die ook bij acculaders worden bijgeleverd).

[/u]

Het gekke is, het probleem onstaat al zo snel als de voerboot en de zender worden aangezet en dan wordt er nog geen motor aangezet. Daar voor werkte de diepte meter nog wel als de zender en boot niet aanstaan. De sonar van diepte meter hangt ongeveer een meter achter de boot en heeft al een eigen batterij.

Wat betreft de zender en de ontvanger van de diepte meter deze diepte meter zit op de hengel gemonteerd en de zender zit wel in de buurt van de ontvanger van de diepte meter om te zien wat je tegen komt en waar je je voer wil laten vallen.

De diepte meter is een Hummingbird RF25 en de boot is volgens mij 1 die bij Quartel verkocht wordt. Zou het bv aan de kwaliteit van de zender kunnen liggen dat deze op 1 of andere manier veel storing op andere frequenties geeft?

Nou niet echt.

Wel een suggestie, heb jij ook een zender?
Zet die eens aan bij zijn spullen.
Gewoon om te kijken wat er stoort,
stoort de 27 mc zender of is de vis vinder zo gevoelig?

Probeer eens wat en laat het weten.

Johan

Back