ontvangst zonder antenne

Bij experimenten met m'n FPV setje viel het me op bij het wisselen van de antennes op de ontvanger dat het ontvangst niet altijd weg viel. Zelfs als ik de antenne-ingang afsluit met een dummy (50 Ohm) blijf ik in veel gevallen nog wat van het signaal zien. Dus de antenne experimenten kan ik eigenlijk niet goed uitvoeren :(

De zender is 200 mW en staat tijdens het testen op een afstand van 15 meter van de ontvanger af en moet dan nog door twee muren heen. De ontvanger zie je op de foto.

SL372504.jpg

Heeft iemand anders soort gelijke ervaring met dit type ontvanger of heb ik toevallig pech?

Laatst bewerkt:
google wat de rssi pin van je ontvanger is en meet het voltage, dan weet je hoe goed het ontvangst is zonder uberhaupt naar het beeld te kijken...

Dat heb ik er al in zitten (bouwverslagje) Dit lost helaas het probleem niet op want ook in het geval zonder antenne meet ik een prima signaal.
Het probleem is dat ik een richtantenne kan testen maar niet meet of het echt een richteffect heeft omdat de ontvanger of bekabeling zelf het signaal ook opvangt.

Als Workaround heb ik een demper op de zender zodat deze minder vermogen uitzendt.
Maar liever heb ik dat de ontvanger het signaal opvangt via de weg die hiervoor bedacht is: de antenneplug. Want nu weet ik ook niet of het radiosignaal wel door alle filters gaat. Het is nu dus mogelijk dat een stoorsignaal buiten een aantal filters omgaat waardoor de prestaties minder goed zijn en dus het bereik van m'n setje minder.
Ik ga binnenkort eens een andere afscherming maken, kijken of ik daar wat mee win.

Misschien pikt hij het signaal via je andere snoeren op (video audio rssi) je zou hier laag doorlaat filtertjes in kunnen zetten.
Of een dummyload op je zender en in een metalen kist :-)

Back