Sinds bijna drie jaar vlieg ik tot gisteren zonder problemen met de volgende combinatie in elektrozwevers:
Futaba 10CG met R617FS ontvangers (4,8 – 6 Volt)
Castle Creations Phoenix 45 regelaars met 3 Ampere BEC levert 4,95 Volt
Kontronik Kira motoren
Hyperion VX G 3s 2600 mAh accu.
Beschrijving vluchten 20 maart:
Tijdens de eerste stijgvlucht stopt de motor na ca. vijf seconden en blijft de prop draaien (geen rem). Toestel geland. Alles werkt weer normaal. Weer gestart. Tot twee keer toe komt het model tijdelijk niet uit een bocht. Een duikvlucht houdt gelukkig net op tijd op. Normaal geland.
Stroom tijdens motorloop: ca. 37 Ampere.
Aan de apparatuur is niets bijzonders te zien.
Eerste conclusies: Geen verbinding door wegvallen spanning. Verbinding komt na enkele seconden weer terug.
Via het log blijkt dat deze uit vijf delen bestaat, dus vier maal onderbreking en na 15 seconden autostart. Er is wat spreiding in de spanning (zie verder), maar tot het moment van stoppen van de metingen (wegvallen van de spanning) blijft deze op niveau. Er worden twee metingen per seconde gedaan.
Ik heb logs van vier eerdere, normale vluchten nagekeken. Op bepaalde momenten zakt de spanning even tot ca. 4,5 Volt (gisteren ook). Dat is altijd tot het gebruik van de remkleppen te herleiden: test voor de start of tijdens de landing. Dan loopt de stroom even op tot ca. 1,2 Ampere.
Ook bij een bijna lege accu aan het einde van een vlucht blijft de BEC-spanning op niveau.
Vragen:
Wat was er gisteren anders, waardoor de ontvanger nu niet meer werkte en daardoor de spanning wegviel om de regelaar en logger te voeden?
Of was een niet gemeten heel kort te lage BEC-spanning met niet de remkleppen als aanleiding de oorzaak met het bovenstaande tot gevolg?
Kan er toch sprake van een “mechanisch” probleem (“draadje even los”) zijn?
Peter Keim
Futaba 10CG met R617FS ontvangers (4,8 – 6 Volt)
Castle Creations Phoenix 45 regelaars met 3 Ampere BEC levert 4,95 Volt
Kontronik Kira motoren
Hyperion VX G 3s 2600 mAh accu.
Beschrijving vluchten 20 maart:
Tijdens de eerste stijgvlucht stopt de motor na ca. vijf seconden en blijft de prop draaien (geen rem). Toestel geland. Alles werkt weer normaal. Weer gestart. Tot twee keer toe komt het model tijdelijk niet uit een bocht. Een duikvlucht houdt gelukkig net op tijd op. Normaal geland.
Stroom tijdens motorloop: ca. 37 Ampere.
Aan de apparatuur is niets bijzonders te zien.
Eerste conclusies: Geen verbinding door wegvallen spanning. Verbinding komt na enkele seconden weer terug.
Via het log blijkt dat deze uit vijf delen bestaat, dus vier maal onderbreking en na 15 seconden autostart. Er is wat spreiding in de spanning (zie verder), maar tot het moment van stoppen van de metingen (wegvallen van de spanning) blijft deze op niveau. Er worden twee metingen per seconde gedaan.
Ik heb logs van vier eerdere, normale vluchten nagekeken. Op bepaalde momenten zakt de spanning even tot ca. 4,5 Volt (gisteren ook). Dat is altijd tot het gebruik van de remkleppen te herleiden: test voor de start of tijdens de landing. Dan loopt de stroom even op tot ca. 1,2 Ampere.
Ook bij een bijna lege accu aan het einde van een vlucht blijft de BEC-spanning op niveau.
Vragen:
Wat was er gisteren anders, waardoor de ontvanger nu niet meer werkte en daardoor de spanning wegviel om de regelaar en logger te voeden?
Of was een niet gemeten heel kort te lage BEC-spanning met niet de remkleppen als aanleiding de oorzaak met het bovenstaande tot gevolg?
Kan er toch sprake van een “mechanisch” probleem (“draadje even los”) zijn?
Peter Keim