ontvangstprobleem

Sinds bijna drie jaar vlieg ik tot gisteren zonder problemen met de volgende combinatie in elektrozwevers:
Futaba 10CG met R617FS ontvangers (4,8 – 6 Volt)
Castle Creations Phoenix 45 regelaars met 3 Ampere BEC levert 4,95 Volt
Kontronik Kira motoren
Hyperion VX G 3s 2600 mAh accu.

Beschrijving vluchten 20 maart:
Tijdens de eerste stijgvlucht stopt de motor na ca. vijf seconden en blijft de prop draaien (geen rem). Toestel geland. Alles werkt weer normaal. Weer gestart. Tot twee keer toe komt het model tijdelijk niet uit een bocht. Een duikvlucht houdt gelukkig net op tijd op. Normaal geland.
Stroom tijdens motorloop: ca. 37 Ampere.
Aan de apparatuur is niets bijzonders te zien.

Eerste conclusies: Geen verbinding door wegvallen spanning. Verbinding komt na enkele seconden weer terug.

Via het log blijkt dat deze uit vijf delen bestaat, dus vier maal onderbreking en na 15 seconden autostart. Er is wat spreiding in de spanning (zie verder), maar tot het moment van stoppen van de metingen (wegvallen van de spanning) blijft deze op niveau. Er worden twee metingen per seconde gedaan.

Ik heb logs van vier eerdere, normale vluchten nagekeken. Op bepaalde momenten zakt de spanning even tot ca. 4,5 Volt (gisteren ook). Dat is altijd tot het gebruik van de remkleppen te herleiden: test voor de start of tijdens de landing. Dan loopt de stroom even op tot ca. 1,2 Ampere.
Ook bij een bijna lege accu aan het einde van een vlucht blijft de BEC-spanning op niveau.

Vragen:
Wat was er gisteren anders, waardoor de ontvanger nu niet meer werkte en daardoor de spanning wegviel om de regelaar en logger te voeden?
Of was een niet gemeten heel kort te lage BEC-spanning met niet de remkleppen als aanleiding de oorzaak met het bovenstaande tot gevolg?
Kan er toch sprake van een “mechanisch” probleem (“draadje even los”) zijn?

Peter Keim

Het lijkt er op dat de BEC-spanning soms uitvalt. In de eerste plaats zou ik alles controleren wat met de voeding van de ontvanger en servo's te maken heeft. Van de Li-Po incl. de verbindingen tussen de cellen, de kabels, de connectoren van de Lipo en de ESC en de bekabeling van de ESC. Verder de verbinding van het servokabeltje op de print van de ESC, de connector van de ESC die op de ontvanger wordt aangesloten en tot slot of de pinnetjes van de het gaskanaal van de ontvanger goed gesoldeerd zitten.

De ESC heeft een analoge BEC. Over het algemeen zijn die betrouwbaar. Wat wel kan is dat het stroomverbruik op een bepaalt moment zodanig toeneemt dat de warmteontwikkeling zo hoog wordt dat de BEC er mee ophoudt. Volgens de specificaties kunnen bij het gebruik van 3 Li-Po cellen 4 analoge servo's worden gebruikt. Maar neem aan dat je daar niet boven zit. Zie http://www.castlecreations.com/support/documents/Phoenix_User_Guide.pdf

Je kan altijd het stroomverbruik van de servo's en ontvanger meten tijdens een gesimuleerde vlucht. Je mist dan wel de druk van de wind op de stuurvlakken, dus helemaal nauwkeurig is dit niet. Maar een eventueel defecte servo met een hoog stroomverbruik haal je er wel uit.

Wat hier de exacte oorzaak is zal erg lastig zijn om te bepalen. Dat komt doordat er zoveel mogelijkheden zijn.
Om te beginnen een minder dan perfecte verbinding, een soldering die toch niet zo goed is als het lijkt en zo voorts. Ik weet het de zaak heeft zo'n drie jaar goed gewerkt maar zo iets kan soms (veel) tijd nodig hebben om tevoorschijn te komen. Daarom deze mogelijkheid niet uitsluiten en alles heel goed controleren.
Natuurlijk zal de accu(s) in die tijd langzaam maar toch zeker minder zijn geworden. Bij flinke belasting kan de spanning nu toch verder in elkaar duiken dan de BEC kan verwerken dus duikelt de voeding voor de ontvanger ook, heel even, in elkaar.
Een BEC vind ik juist om deze reden meestal een minder goede oplossing dan een aparte ontvanger accu. Alleen als het niet anders kan gebruik ik een BEC, als het kan dus niet ook al zit hij in de regelaar.
Dan de BEC zelf, ook die kan kuren vertonen vooral bij grote(re) stromen en een groot(er) spanningsverschil tussen in- en uitgang.
Ook aan de motor zou iets kunnen mankeren, kleine kans maar als er verder echt niets anders is te vinden moet je daar toch ook naar kijken.
Veel gis werk en proberen hopelijk komt de fout tijdens testen op de grond tevoorschijn en niet in de lucht. Een model crashen is en blijft een ellendig iets.

Het antwoord is eigenlijk al gegeven, tot 3 a 4 servo's gaat het goed met die BEC, daarna lijkt het erop dat die het niet meer aankan. De BEC chip wordt warm en schakelt uit om even later weer in te schakelen zodra die afgekoeld is. Test maar eens, haal je regelaar maar uit het model en houdt hem vast terwijl je gaat sturen. Houdt je duim dan op de BEC chip, je zal direct bemerkend at die behoorlijk heet wordt.
Ik heb dit zelf ook al diverse keren bemerkt. Daarom gebruik ik bij stromen hoger dan 30 AMpere altijd een losse ontvanger accu. Dit geld voor bijna alle regelaars.........

Heren, inclusief pb, bedankt voor het meedenken en de adviezen.

Waarschijnlijk is het lek boven water. Gisteren heb ik zonder probleem gevlogen met een ander model met dezelfde accu, maar zonder logger.

Toen ik de (Unilog 1) logger nog eens bekeek viel op dat bij de kleine connector van het snoertje naar de ontvanger er bij plus en min litzedraadjes zodanig vrij lagen dat ze aangedrukt elkaar zouden kunnen raken. Dat de spanning wegvalt als dat gebeurt is duidelijk. Er zijn geen brandplekken te zien, de stroom daarvoor is te laag.

Nu weer vliegen met het bewuste model, maar zonder logger (een nieuw snoertje is besteld).

Peter Keim

Bij het nieuwe snoertje een klein beetje bisonkit of een andere kontaktlijm over de soldering en de isolatie van het snoer aanbrengen. Allereerst zullen dan bij het veelvuldig bewegen en/of bij trillingen minder snel adertjes breken, maar als dat dan toch gebeurt blijven ze op hun plaats.

ik heb hetzelfde voor met men blizzard. Der zit een 60amp regelaar in met een zwaar overpowerd motor, als ik een hele tijd volgas vlieg stotterd de motor nu en dan om vervolgens terug gas te geven . Dit kan komen door oververhitting doordat ik teveel stroom trek? Dit lijkt dus ook op een soort van 'storingen'? Dit zou veel verklaren, omdat ik het enkel met men blizzard heb tot nu toe. Het is een turnigy motor..en turnigy esc.

Weer een ontvangstprobleem?

Tijdens mijn laatste vlucht bij de F5J wedstrijd te Vierakker begon na een minuut of vier in de nabijheid van andere modellen mijn model plotseling te duiken, herstelde even om vervolgens loodrecht het bos in te duiken. Resultaat: model total loss. Medevliegers spraken over flutter en een stabilohelft weg. Dat laatste was in ieder geval niet aan de orde; flutter hooguit als gevolg van.

Tot nu toe is het niet gelukt een verklaring te vinden, vandaar dat ik via het forum mijn hoop vestig op experts.

Systeem: zender Futaba T10CG (met relatief nieuwe accu), ontvanger Futaba R6008HS, ESC CC Icelite 50, aandrijfaccu Hyperion EXG Lipo 3s 1100mAh, Altis V4 logger (motorloop), Unilog (1) logger (vluchtgegevens). Voeding via 5A BEC van de regelaar. Fail save staat op normal. Kevlar romp. Het model heeft 50 vlieguren zonder probleem.

Wat er in de lucht gebeurde (duik) leek op dat bij de vlucht in dit draadje van twee jaar geleden. Wat toen de vermeende oorzaak was (kortsluiting) was nu niet het geval. De Unilog heeft zonder onderbreking of te lage spanning de gehele vlucht tot en met het in de boom hangen opgenomen. De voeding in het model is dus niet de oorzaak geweest.

Thuis kan ik geen (mechanische) problemen aan het systeem in het model vinden. Het werkt “gewoon”. Aan de Altis kan ik het probleem uit draadje http://www.modelbouwforum.nl/forums/f5j/216677-de-altis-nog-een-keer.html niet vaststellen.

Ik herinner me problemen uit de begintijd van 2.4 GHz., maar hoor hier tegenwoordig niet meer over. Vroeger zou je in zo’n geval storing zeggen, maar nu?

Wie heeft er een idee van de oorzaak?

Peter Keim

Aanvulling: indeling van de romp.
Motor, ESC, accu, (en onder de vleugel) 2 servo's, ontvanger.

Laatst bewerkt:
Storing is helaas geen fenomeen waar we mee af gerekend hebben sinds 2.4Ghz dat blijkt hier helaas ook weer.
De kans is kleiner maar als om wat voor reden dan ook het signaal niet overkomt blijft het even weg om na enige seconden pas weer terug te komen.
Vaak is het dan te laat.
Ik heb de indruk dat oorzaken nog steeds te vergelijken zijn met 40mHz storingen.
Ik heb regelmatig storing met 40mHz maar door simpele kleine vliegtuigen zijn de gevolgen minder ernstig en is de oorzaak makkelijk vast te stellen.
De oorzaak ligt dan meestal bij mij zelf.
Kleine vliegtuigen waar door elektronica dicht bij een zit.
Motor bedrading dicht bij ontvanger.
Antenne dicht bij accu en bedrading.
Veel vermogen in kleine vliegtuigen.
Antenne dicht bij koolstof of metalen stangetjes.
Te lange draden tussen accu en regelaar.
Storingen treden meestal op dezelfde plaats van het vliegveld op.
Als test vlieg ik vaak recht omhoog tot er storing op treedt.
Vermogen valt dan even weg en servos gaan even gekke dingen doen waar na het vliegtuig ook zonder besturing weer naar je toe komt en controle hersteld.
Eigenlijk een geforceerde reikwijdte test.
Die kan je misschien niet uitvoeren maar ik zou wel een reikwijdte test uitvoeren volgens je handleiding van de zender.
Hopelijk herken je hier iets van en kan je er je voordeel mee doen.;)

Had een van die andere modellen in de buurt misschien 2.4GHz video aan boord?
Het kan eigenlijk van alles zijn. 1 rotte servo en je model komt naar beneden.

Misschien kun je achteraf je elektronica los testen en de onderdelen die het nog perfect doen in ieder geval uitsluiten als oorzaak.

Martin

Waarom 2 loggers aan boord, Peter ?

Buiten het probleem met de Altis zoals beschreven in het genoemde draadje, bleek diezelfde Altis ook een probleempje met de motor te veroorzaken dus is het ding teruggegaan naar Aerobtec.
Wat vertelde de log van de Altis trouwens over de boordspanning ?

Uit deel 1 van dit draadje begreep ik dat vroeger de Unilog de oorzaak was van een probleem. Nu, zeker niet ??

Maar 2 van die "krengen" aan boord is natuurlijk altijd een risiko.........

Enkele reacties:
@cdrom flyer: Ik heb de indeling van de apparatuur toegevoegd. Storing op dezelfde plaats van het vliegveld is hier niet van toepassing. Achteraf werkt alles weer normaal.
@Martin 7182: Geen video in de buurt (voor zover bekend); anderen hadden geen probleem. Een servo moet ik nog gaan bekijken; via een pb kreeg ik deze hint ook.
@arno888: Het probleem in 2012 betrof een connector met soms elkaar rakende losse draadjes. Is nu niet het geval.
De door de Altis grafisch vastgelegde boordspanning komt overeen met die van de Unilog. De laatste geeft elke halve seconde een waarde. Frequentieverdeling rondom het moment van de storing:
4,65-4,7: 1x
4,85-4,9: 1x
4,9-4,85: 1x
4,95-5,0: 18x
5,0-5,05: 19x
Dit is geen afwijkend beeld. In de handleiding kom ik minimaal 3,8V tegen. Geen spanningsonderbreking; dan zou ook het log opnieuw starten.

Peter

Hoe zagen de servo's eruit na de chrash ? Welke had je aan boord trouwwens?
Was het je eerste vlucht met dat (naar ik aanneem vers geladen) accupakket?

Hoe zagen de servo's eruit na de chrash ? Welke had je aan boord trouwwens?
Was het je eerste vlucht met dat (naar ik aanneem vers geladen) accupakket?

Aan de servo's is uiterlijk niets te zien. De vleugel heeft de klap opgevangen, de romp was veel minder beschadigd.
Servo's V-staart: 2x Hitec HS65MG
Servo's flaps: 2x Hitec HS85MG
Servo's rolroeren: 2x Graupner DES427BB

Het was de derde (wedstrijd)vlucht die dag met dat de dag ervoor volledig geladen pakket na drie vluchten met een identiek pakket.

Ik zou om te beginnen de zender en ontvanger laten testen door de sevicedienst van Futaba (Corrien) voor de zekerheid stuur je ook de servo`s mee.

Ik zeg dit niet om reclame te maken, maar je moet ergens beginnen.
Heb je wel een ferietkern aan de regelaar hangen ?

Het was de derde (wedstrijd)vlucht die dag met dat de dag ervoor volledig geladen pakket na drie vluchten met een identiek pakket.

3 vluchten met één 1100 mah, 3 s pakket ?

Stop maar met zoeken, dat is de oorzaak. Je systeem ligt eruit, dat moet rebooten al na een spanningsdip van minder als een milli sekonde (want zo kort kunnen die zijn). Zowel unilog als altis "zien" dat niet.

Heb je wel een ferietkern aan de regelaar hangen ?

E wat zou daar de funktie van moeten zijn ??

Vlgs. mij dempen die kernen alleen "storingen/impulsen" die in het oude 35-40Mhz gebied lagen maar hebben die geen enkele invloed op de huidige 2.4Ghz frekwentie gebied.

3 vluchten met één 1100 mah, 3 s pakket ?

Stop maar met zoeken, dat is de oorzaak. Je systeem ligt eruit, dat moet rebooten al na een spanningsdip van minder als een milli sekonde (want zo kort kunnen die zijn). Zowel unilog als altis "zien" dat niet.

Met permissie: bedoel je te zeggen dat de accu te ver leeg was?
Er was 60 à 65 seconden verbruikt, terwijl eerder op dezelfde accu met dezelfde propeller 85 seconden motorloop gehaald is.

En: er zit een ferrietkern aan de regelaar.

Met een 4s pakket "kost" mij een F5J vlucht circa 200 mah. Met een 3S pakket zal dit verbruik hoger zijn. Voor mij kom je dan al aardig aan de grenzen van jouw pakket wanneer dit de derde vlucht was.
En zoals ik al zei, een spanningsdip kan zo kort duren (en zo diep gaan) dat je loggers dit niet zien, maar dat wel je Futaba in de reboot mode gaat.
Ik wissel na elke F5J vlucht mijn akkupakket ...

Ik volg dit met interesse en heb een bijvraagje; als 2.4GHz ontvangers inderdaad zo gevoelig zijn voor spanningsdips van een ms, waarom buffer je de ontvangervoeding dan niet met een elco? Eventueel met een diode ervoor zodat de stroom niet terug kan vloeien? Of is dat te simpel gedacht?

Je moet een accu toch helemaal leeg kunnen vliegen indien nodig en trouwens, het verschil tussen vol en leeg is helemaal niet zo groot. 3s vol: 12.6V, leeg: 9V. Onder volle belasting gerekend, met lagere belasting wordt het verschil nog een stuk kleiner; vol: 12.6V, leeg: 10.8V bij benadering. Ik snap dat een spanningsdip bij een lege accu iets dieper kan zijn, maar zou dat hier echt de oorzaak zijn? Dan zou je ook sporadische resets verwachten bij een volle accu.

Kan er niet gewoon sprake zijn van 2.4GHz interferentie? Als je signaal heel even wegvalt en de ontvanger gaat resetten dan ben je ook de sjaak als dat te lang duurt. Wegvallend signaal heb je op 2.4GHz nou eenmaal sneller dan b.v. op 35MHz vanwege reflecties en obstakels.

Martin

Back