Ontwerp duwboot

Hallo schippers 8) ,

Al een tijdje heb ik zitten twijfelen over een werkschip. Na enige twijfel tussen een duwboot of een sleper is het toch een duwboot geworden. De afmetingen die ik in gedachte had zijn 60 bij 25 a 30 cm. Het bovennwaterschip en de stuurhut is niet zo moeilijk om te ontwerpen, want hier heb ik al een paar afbeeldingen van. Maar ik blijf wat hangen op het onderwaterschip.

Een schroef bij een werkschip hoort onder de boot te zitten en niet zoals bij een speedboot achter de spiegel. Ik heb al het een en ander geschetst en daar had ik de romp in een ''ligt bollende'' V. Bij de schroeven had ik gedachte om hetzelfde te doen als bij de slepers, een oplopend stuk waar plaats is voor de schroeven. Ik weet niet of dit hoort bij een duwboot, maar ik heb nog geen plaatjes van een onderwaterschip kunnen vinden :?: Alle tips voor het onderwaterschip zijn welkom :wink:

Tot dusver heb ik nog alleen de tekeningen maar ik wil zo snel mogelijk met de bouw beginnen.

Maurits 8)

F.van.Gent zei:
@Maurits
Op deze site bij het zoeken [duwboot] intypen :wink:
Zoek en gij zult vinden he :oops:
mvg
Frederik :D

Ik heb hier al gezocht, maar het leidde niet direct naar tekeningen van een onderwaterschip.

@ Mario, staat nuttige informatie op :D , bedankt. Zo'n schets had ik ook al ongeveer gemaakt dus ik zit ongeveer wel goed :wink:

F.van.Gent zei:
@Maurits
Beter zoeken staat weldegelijkeen schets op :oops:
mvg
Frederik :D

Oke sorry, ik zal nog een keertje beter zoeken :oops:

Maar dan over de maten. Ik weet al ongeveer hoe ik het ga doen, namelijk met de verhoging bij de spiegel zodat er ruimte ontstaat voor de schroeven. Maar nou moet ik ongeveer 5 a 6 cm ruimte hebben wil er een 50 a 60 mm schroef onder kunnen. Gaat de boot dan niet te hoog liggen zodat de schroeven lucht zuigen? Er komen 2 loodaccu's in en 2 motoren en dan nog regelaar enz. dus het zal ongeveer op een gewicht van 5 kilo uitkomen. :?:

Even een schets voor de duidelijkheid :wink: :

Maurits 8)

Mauirits,

Bedoiel je zoiets :
duwbootje.jpg

Het onderwaterschip is recht toe recht aan (boven water trouwens ook)

ik ben aan de slag gegaan met een foto uit een duwbotenboek en heb daar mijn eigen ideeen op los gelaten. Wat de maatvoering van de romp betreft heb ik iets gepikt her en der, om het wat stabieler te maken

Ik zal dit weekend wel een draadje openen met het bouw verslag van dit schuitje !

Groet,
Andre

kerel, hoe zwaar gaat dat ding worden als je hem 11 cm hoog wilt hebben in totaal? 100 kg? Met jouw 5 kg, gaat die boot 100 % nog geen 1 cm diep liggen!!!

Thomas Pronk zei:
kerel, hoe zwaar gaat dat ding worden als je hem 11 cm hoog wilt hebben in totaal? 100 kg? Met jouw 5 kg, gaat die boot 100 % nog geen 1 cm diep liggen!!!

Nou, vandaar mijn vraag zoals je kon lezen. En ik denk dat U het verkeerd begrepen heeft, hij komt geen 11 cm want dat is de totale lengte, maar 6 cm. Nou weet ik nog niet of die dat haalt maar dat was de vraag hierboven. Ik heb slepers gezien met een dieper onderwaterschip en die hadden single drive.

@andre meere, bedankt zo krijg ik een goed beeld zoals ik het onderwaterschip wil hebben. Zou ik ook enige afmetingen van het onderwaterschip mogen hebben? :)

Maurits

als jij een schip met een platte bodem van pak hem beet 60 cm x 30 totaal onder water wilt hebben met 6 cm diep... dan stamp je er nog zo;n 70 kilo in haast, ik denk eerder dat je de totale hoogte op 8 ongeveer moet houden, en veel minder dan 6 diep moet gaan!!!

Ik zal jullie even uit de droom helpen

30cm x 60cm x 7 cm = 12600 cm³

1 cm³ = 1 gram

Dus 12600 cm³ = 12600 gram of te wel 12,6 kilo (delen door 1000)

mijn bak is 70 x 25 cm, en heeft een diepgang van 7 cm,
Vaarklaar gewicht zal ergens rond de 8,6 kilo zitten

Groet,
Andre

Andre Meere zei:

1 cm³ = 1 gram

Groet,
Andre

Dan zit ik toch goed ongeveer? Sorry rekenen is niet echt mijn vak :oops:

Maurits, Geen punt !
daar zijn we hier voor

Mijn afmetingen zijn :
lang 70 cm
Breed 25 cm
diepgang 7 cm

Totale hoogte romp 11 cm
Schuine vlak voorzijde is 9 cm hoog & 16 cm lang

Die 5 kilo die je aangaf zit aardig in de buurt hoor !

Groet,
Andre

Maurits zei:
Andre Meere zei:

1 cm³ = 1 gram

Groet,
Andre

Dan zit ik toch goed ongeveer? Sorry rekenen is niet echt mijn vak :oops:

Ligt natuurlijk aan je afwijkingspercentage die je voor je zelf stelt ;)

Dit [zie afbeelding] is het huidige ontwerp wat waarschijnlijk uitgewerkt zal worden. De vorm van de ramen enz kan nog verandert worden. Iemand enig idee hoe dik hout en wat voor soort ik moet gebruiken? Zelf dacht ik aan balsa 5 mm.

Maurits :)

met 65 gram voor en achter.. is dat je enigste gewicht wat je er bij in wil doen? Om hem 10 cm diep te laten liggen, in combinatie met je motor installatie?

euhm als je hem 10 cm dit laat liggen staat het water tot op het dek :?

denk toch dat je is wat beter moet kijke voordat je commetaar geeft :roll:

Mario88 zei:
euhm als je hem 10 cm dit laat liggen staat het water tot op het dek :?

denk toch dat je is wat beter moet kijke voordat je commetaar geeft :roll:

iets duidelijker de getallen bij de juiste afmetingen weergeven zou beter zijn... maar goed, 6 cm diep met die paar gram dan???? (Zo beter)

Back