Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik had ze in de uitverkoop bij ACW. 3S300mah voor 8 dollar. maarja, die waren snel uitverkocht :D.

    nu hebben ze nog wel bijvoorbeeld een enkele cel 450mah voor $8,70
    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3219

    zijn ook nog wel andere zaken die ze niet duur hebben, maar die weet ik ff niet meer. is ook al een keer gevraagd.
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Eric,
    Ik heb de Ofa in twee versies. Apogee vleugel met koorde 15,5cm en eigen vleugel met een koorde van 12 cm. De laatste heeft een dubbele V-stelling en na heel wat uurtjes vliegen kan ik zeggen dat de Apogee vleugel alleen beter vliegt als het echt niet waait. Met een beetje wind ga ik toch voor de vleugel met een koorde van 12 cm.
     
  3. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Ok, dank je.

    Ik vraag me af wat je gewicht is. Ik kan me voorstellen dat een hele lage vleugelbelasting voor dat effect van de Apogeevleugel kan zorgen.

    Sietse had, in mijn optiek, weinig problemen tijdens de meeting.


    Ik bouw nu de originele vleugel in balsa en een schuim in dezelfde wortelkoorde, maar met een bredere tip.

    gr eric
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    De tekening van de OFA is klaar en middels mail gratis bij mij aan te vragen. Aan de site op F3K.nl met foto's en info wordt nog gewerkt.
     
  5. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    pb is gestuurd :wink:
    maar ben in mijn haast mijn email adres er vergeten bij te zetten..
    indien je het nodig hebt: lespinoy_m (apestaartje) telenet.be
     
  6. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    iemand enig idee waar ik zo'n skyshark stokje kan bestellen? hier liggen nl geen vliegerwinkels binnen een straal van 200 km.. of kan ik ook gewoon een carbon buisje van 6mm uit de modelbouwwinkel gebruiken?
     
  7. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ga ook gewoon een 6mm koolstofbuis gebruiken. Wat je wel zou kunnen vragen of ze een dunwandige hebben die bestaan volgens mij ook.

    groet
    jeroen
     
  8. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Heb je het gewicht ook bekeken van zón pijpje?

    Ik ben benieuwd, iedere gr in de staart.........

    gr eric
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ....... zegt meneer: oei, wordt toch weer ietsje zwaarder.... ;)


    Skyshark stokkies kan je bij vliegerop kopen. Waarschijnlijk kan je ze ook wel bestellen. moet je ff bellen.
     
  10. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Mea culpa...

    gr eric
     
  11. krikke in Groningen heeft volgens mij ook skyshark. daar bestellen wij altijd alles voor onze vliegers. deze stuuren het ook op.
     
  12. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb met veel belangstelling dit draadje gevolgd.

    Ik heb helemaal geen ervaring met balsa en ook geen ervaring met zweeftoestellen maar het lijkt me leuk om te gaan bouwen.

    Een paar vragen:
    - Hoeveel graden "instelhoek" is normaal voor de vleugel?
    Ik lees daar maar weining over en als er al over gesproken wordt, worden er geen aantallen graden genoemd.
    - Ik lees af en toe de term "spanlak". Wat wordt hiermee bedoeld?
    Ik vandaag naar de Gamma om spanlak: dat kenden ze niet :D
    - Is er en streven voor het aantal gr/dm2 qua vleugelbelasting?
    Ik zie hele lichte modelletjes ontstaan. Hebben die nog penetrerend vermogen in situatie met een beetje wind? En hoeveel wind kunnen ze dan hebben?
    - Hebben jullie ervaring met het " undercambered" schuren van vleugelprofiel in balsa? Is daar resultaat mee te behalen of houden jullie de onderkant vlak?

    Ik weet het: veel vragen. Maar dat heb je als No-No op het gebied van balsa DLG-zwevertjes.

    mvg, JP
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Jeppie
    Instelhoek is ondanks dezelfde profielen bij Ofa 1 en Ofa2 verschillend en heb ik al proberend gevonden. Op de tekening wordt een goede uitgangspositie gegeven.
    Dat ze spanlak niet kennen bij de Gamma verbaast me niets. Het wordt gebruikt om bespanpapier op ribbenvleugels te spannen. Zelf gebruik ik porieenvuller wat ik grofweg opbreng en direkt daarna met een tisue weer afveeg. Spanlak en porieenvuller is verkrijgbaar in de modelbouwzaak.
    De Ofa met de smalle vleugel vind ik het beste vliegen met wat meer wind dan die met de Apogee vleugel. Windkracht 3 is wel het maximum. Dan is er nog net mee tegen de wind in te komen.
    Ik heb niet zoveel ervaring met verschillende profielen in balsa en ben op advies van ervaren mensen afgegaan. Het AG03 profiel wordt erg veel gebruikt.
     
  14. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Hai Jeppie,

    zo wat een vragen, maar allemaal van belang..
    Ik ga proberen je vragen te beantwoorden, maar het kan zijn dat anderen een afwijkende mening hebben.

    Instelhoek
    Volgens mij hebben de modellen geen invalshoek als zodanig, of heel weinig, dit mede omdat de profielen VLAK aan de onderkant zijn.

    Vlakke profielen hebben zich de laatste jaren bewezen als de profielen met de beste prenetratie en lift/weerstand verhouding.
    Je zult dan ook zien dat de profielen ook zeer dun zijn om dit te bereiken.

    Vleugelbelasting. Om deze modellen een goede prestatie telaten leveren met deze profielen heb je een laag gewicht nodig. Als je twee modellen bekijkt die echt doorgerekend zijn en waarvan je aslle gegevens kunt opsporen, zul je dit zien.
    Dit zijn de Apogee en Supergee, beide door een Dr Drela ontworpen.

    Spanlak ken ik alleeen van vroeger, in combinatie met spanpapier.

    Ik denk dat het vorige correct beantwoord is, maar je weetnooit...

    gr erichttp://www.ukf3k.free-online.co.uk/general/00hlg-links.htm
    Snuf hier maar eens rond.
     
  15. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank jullie voor de antwoorden.
    Snel weer verder aan de bouw, morgen wordt het weer mooi weer (hopen op niet al te veel wind)

    Dat van de Gamma was een grapje natuurlijk :D
     
  16. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Leuk linkje voor vliegweer....






    gr eric[/url]http://home.quicknet.nl/mw/prive/s.witte/wind/
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    https://www.windguru.cz

    http://teletekst.nos.nl/gif/707-05.html (soms pagina 4)

    http://www.weeronline.nl

    Die vind ik wel relaxed.
    Vooral windguru. Je moet ze natuurlijk wel een beetje leren gebruiken. In alle voorspellingen zitten afwijkingen, maar als je genoeg verschillende bronnen gebruikt is het meestal wel redelijk te voorspellen.

    Bij windguru kan je ook GPS-coördinaten invoeren.

    Spanlak met spanpapier is best een mooie techniek trouwens. Daarmee heb ik mijn 1e zwever bespannen. Werkt ook leuk met losse velletjes van een zakdoekje :D. Ik zat er nog aan te denken om dat op de staartdeeltjes te plakken. supersterk en weegt geen zak!
     
  19. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Eigenlijk off-topic: maar wat is dan precies "spanlak"?
    Waar bestaat het uit?
    Is het kant en klaar verkrijgbaar bij de betere modelbouwzaak?
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    is meestal wel te krijgen in iedere modelbouwzaak.
    Ik heb het zelfs gehaald in een zaak die eigenlijk alleen autootjes en treintjes verkoopt.

    Het is een smerige substantie (zoals de meeste modelbouwbenodigdheden) waarvan ik niet exact kan vertellen wat erin zit. Je lijmt er het "spanpapier", "tissue" of zakdoekje mee vast op je balsa. Daarna kan je nog enkele lagen er overheen doen om het enigzins glad te krijgen. Bij het drogen krimpt de zooi, vandaar de naam "spanlak". Je kan het dus zelfs enigzins rimpelig aanbrengen en daarna trekt de lak het strak. Als je een 2mm balsa plankje aan 1 kant insmeert en je legt het los neer, heb je de volgende dag een hoepeltje :D.

    Het is leuk spul en zeker de moeite waard om eens mee te experimenteren. Volgens mij zijn er echt nog wel toepassingen voor. Nu gebruiken veel mensen echter eerder oracover en dergelijke... Schijnt makkelijker te zijn, al vind ik dat toch niet altijd...
     

Deel Deze Pagina