Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja en als je naast een meetstation woont.... http://www.knmi.nl/actueel

    @sietse
    ora is vooral veel sterker. papier en spanlak is een zeer kwetsbare combinatie.
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    tsja, sterker misschien... Maar ook zwaarder volgens mij.

    Ik heb mijn eerst balsazweverkit (gelijk ook enige gekochte vliegtuig) bespannen met papier en spanlak. Die heeft jedelsky vleugels, dus geen gaten om te overspannen, maar op massief balsa vind ik het tot nu toe prima werken.

    Ik denk idd niet dat het sterker is dan oracover, maar het heeft weer zijn eigen eigenschappen. Best stijf en licht bijvoorbeeld. Ontwerpen is vooral ook het op de goede plek toepassen van de goede materialen. En ik denk dat er echt nog wel wat plekjes zijn voor spanlak :D
     
  3. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    zo, skysharkjes gevonden 2p 6.1 mm, maar degene van wie ze komen zei dat ze op de uiteinden uitliepen naar 6.5, kan dit geen kwaad? of gewoon aan de 2kanten een stukje afzagen? moet toch ingekort..
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Misschien ten overvloede: spanlak is cellulose lak en een "'ouderwets product"", trekt inderdaad een papierbespanning strak, is een van de lichtste lakken en ruikt erg sterk: afhankelijk van je instelling vind je het smerig of lekker.
    (het is 'de' lucht van het oude zelfbouwen).
    Een leuk voordeeltje is dat een harde kwast gewoon weer ingedoopt kan worden en na even bewegen kan je gewoon verder.
    De klassieke kombinatie is dus: Tissue met spanlak, maar dat is naar de huidige normen erg kwetsbaar, maar tevens wel licht en eindeloos te repareren.
    Een goede kombinatie is ook als afwerking van een massieve, bv Jedelski vleugel: dun tissue met spanlak.
    Ook voor de mini-dlg vleugeltjes van massief balsa (eventueel met verlichtingsgaten, is het zo'n slecht idee nog niet.
    Een hele mooie kombinatie is: bekleden met echte zijde, dit aan laten trekken en dicht kwasten met gelatine en dan aflakken met spanlak.
    Het aardige is ook dat je tissue en zijde kan aanbrengen/vastlijmen door met de kwast van buitenaf door het materiaal heen als lijm kan toepassen: je kwast het er als het ware op.
    Oplossen en van je handen af te krijgen met acceton.
    Spanlak is te koop in de normale modelbouwwinkels in zover die nog bestaan in soms bij een ouderwetse houthandel.
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    En weer wat uit de vrije vlucht hoek:
    We gebruiken nog altijd graag spanlak (komt niet alleen door de damp ofzo).
    Nu meer in combinatie met spanvlies (veeel sterker dan papier) en het is mooi glad te krijgen door tussen de (drie) lagen door steeds te schuren met fijn schuurpapier. Dit kun je ook goed toepassen bij het spanlakken van een massieve vleugel, wordt ie echt spekglad van. Bij het bekleden wel er op letten dat de vezelrichting parallel loopt aan de ligger (haaks op de ribben vooral) dan zakt het niet zo ver in tussen de ribben.
    Spanvlies/-papier geeft volgens mij ook meer stijfheid mee aan je constructie dan Oracover/-light.
    Verder wordt voor het bekleden van een ribbenvleugel ook wel Air-span of Light-span gebruikt. Heeft allebei nauwelijks spanlak nodig en is lichter dan spanvlies (ik gebruik het voor de tippen van een F1B, de middenpanelen die eerder beschadigen krijgen spanvlies op de bovenzijde en Ora light of Mylar op de onderzijde.)
     
  6. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk spul dus, dat spanlak. Dank jullie voor de antwoorden. Ik ga er zeker eens mee experimenteren.

    Gister, deels na mijn vragen, en de rest vandaag, een DLG gebouwd.
    10 dm2 en 155 gr. Niet echt licht dus. Maar ja, gebruikt wat ik nog had liggen.

    "Snel, snel, doorgaan, doorgaan, ik wil vanavond nog proberen."
    Vanavond dus eerste voorrzichtige (rechte) worp gemaakt. Zweefde helemaal niet gek. Een meter of 15 vanuit stand (+/- 2 meter hoogte qua afworp).
    TOTDAT: net voor de landing: up geven. Had ik hoogte nog verkeerd om geprogrammeerd staan. VOL het veld in. Rompje aan diggelen.
    Ligt al weer te drogen. Met polyurthaan moeten lijmen omdat tot overmaat van ramp mijn CA ook nog op ging.

    Wel ontzettend leuk hoor zo'n kistje.
    Morgen weer proberen.

    mvg, JP
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    tsja, altijd ff je roeren en uitslagen checken hè..... eigenlijk moet je dan een van die "pre-flight-check" sliertjes aan je zender hebben :D

    Lekker snel gebouwd :). Heb je foto's????
    155gr is helemaal niet zo erg. zeker niet voor de 1e. Ik gebruik (vaak) ook wat ik heb liggen (scratch building). Die van mij met apogee vleugel is 150 gram.
     
  8. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    ff over die spanlak, dat kun je ook zelf fabriceren hé !
    Iemand vertelde me ooit eens dat hij dat deed door van die witte plastuc koffiebekertjes op te lossen in aceton of thiner, als je dat dan op je model smeert, verdampt de aceton/thinner en blijft het plastic achter.

    Het schijnt op hout echt schitterend te werken en en mooie gladde finish te geven.
     
  9. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Jesse,

    Weet je ook hoeveel bekertjes op een liter thinnner?

    Ik leef zo'n beetje op koffie en ga van nu af aan mijn bekertjes "sparen".
    Als je in nabije toekomst iemand ziet vliegen met een schitterende koffiebruine vleugel, dan weet je wie het is :D

    @Sietse
    Ik had geen "balsa-ervaring", maar heb het "helemaal ontdekt": balsa lijmen met CA = super snel + redelijk sterk + licht (hoewel balsa + polyurethaan me toch sterker lijkt)
    (Na de crash dacht ik toch even: rompje bouwen van schuimkern / 25 gr's glasmat / epoxy / thinner uitwassen / etc.)
     
  10. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    100 % zeker weet ik het niet maar ik dacht dat je bekertjes kunt blijven toevoegen totdat ze niet meer oplossen, dan is de thinner verzadigd.

    Overigens werkt het beter met aceton dan met thinner, daar aceton sterker is dan thinner.
     
  11. Speedsweets

    Speedsweets

    Lid geworden:
    22 mei 2006
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Bemmel
    Wat interessant allemaal.....

    Die bekertjes, zijn dat de "piepschuim"gevallen of die van wat harder plastic, zols uit de automaat.

    gr eric
     
  12. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Hoe breng je dat juist aan? gewoon met een verfborstel?
    dan ga ik sffs eens een test stukje maken, spanpapier en aceton heb ik hier nog, moet ik alleen nog ff bekertjes gaan halen..
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja hoor. gewoon een laag echt plastic op je model dan dus.....

    wat een idee zeg..

    Ik heb laatst mijn surfplank met DD lak geverfd. Nou, die moet je mengen en dan een half uur voor laten reageren. Kwam ik na een half uurtje kijken, zat alles onder de verf... Het ribbelbekertje bestond enkel nog maar uit een paar losse fliebelige ringetjes....

    Dat was een bekertje van PS (die kleine witte bekertjes, idd uit de automaat). Nu met een bakkie van PET gaat het wel goed.
     
  14. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha ha, ik heb dat ook wel eens gehad.
    even mengen....even naar het toilet.
    En opnieuw maar weer...incl de vloerbedekking. :oops:
     
  15. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nee niet die piepschuimen dingetjes maar die plastic automaten bekertjes.
    En gewoon met een platte kwast aanbrengen.
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Oei, nee, gelukkig had ik het op een goede krantenondergrond gegooid... Dat spul krijg je er anders echt nooit af :)
     
  17. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je kan het eruit snijden :D
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    das idd wel een leuke ook ja, heb ik ook op m'n compu.

    kweeniemeer of ik het nou al gezegt had, maar ik was wel benieuwd of er niet wat innovatie gaande was op het gebied van 1/3 en 2/3 AAA cellen. Je ziet de penlites in een paar jaar omhoog knallen van 500 naar 2700mah.. die kleintjes blijven alleen wel erg klein..

    Heb een mailtje gestuurd naar vapextech of zij daar nog mee bezig zijn ofzo. Daarop kreeg ik het volgende bericht:
     
  20. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    hey,
    ben daarstrax balsa gaan halen bij shamrock..
    8mm balsa: 82gr (onbewerkt) ok?
    stabilo: 22gr of 28gr plankje? 22 lijkt me wat slap?
    oralight daar hadden ze daar nog nooit van gehoord :lol:
    dus ga het maar met spanpapier proberen denk ik, dat heb ik hier nog van een oude vv die toch nooit gebouwd zal worden..
     

Deel Deze Pagina