Ontwerp en bouw MicroDLG

Mooi he als je met zo'n klein ding in een belletje zit. En uh gefeliciteerd met de eerste geslaagde vluchten!!
Vanmiddag was het bij ons tussen 2 en 4 uur goed vliegen. Daarna verdween de zon weer en verdween de thermiek. Gisteravond de laatste aanpassingen gedaan aan mijn Micro en hij is wat mij betreft nu af. Tekening komt deze week jou kant op Frans. Zelf heb ik vanmiddag weinig met de micro gevlogen omdat zoon Martijn ermee aan het trainen is voor de meeting 11 juni. Martijn heeft 1 keer onder de 10 meter een belletje gepakt en een vlucht van 2min45sec gemaakt. Daarna vaak nog op boomtop hoogte wat blijven hangen maar niet meer echt omhoog. Hij gooit ook nog niet zo hoog wat de kans op een belletje natuurlijk behoorlijk verminderd.
Mijn creatie geef ik de naam OFA. Het is de afkorting van One for all.
Bij het begin van de bouw was dit het doel. Één voor allen moest het worden en ik denk dat ik in die opzet geslaagd ben.
Was het model in projectvorm ontstaan was AFO een toepasselijke naam geweest. All for one. Drie musketiers :lol: :lol: :lol:
Maargoed OFA dus.

Het wachten is nog steeds op mijn nieuwe buisjes en eigenlijk is dat maar goed ook want de laatste week ben ik wel erg veel met de OFA bezig geweest. Veranderen, testen en nadenken hoe het beter kan.
Ik zal binnenkort ook eens de hoogtemeter eronder knopen. Dat zal wel precies onder het zwaartepunt moeten want die 8 gram extra heeft wel veel effect op iets van onder de 100 gram.

@Peter
Boek is besteld

Oja, hoge bomen vangen veel............ DLG's 8)

Sjips, ik moet mijn "grote" nog afmaken en nou ben ik al weer tijd hieraan aan het besteden... :roll:

Heb ff in 3d lopen klooien aan de hand van de tekeningen van Frans.
prntscrn1.1.jpg

hoogteroer komt nog en de boel zit nog niet vast en klopt ook nog niet, maar het ziet er wel leuk uit :D.

edit:
nu met hoogtestabilo:
prntscrn1.2.jpg

tnx,
Kep trouwens gisteravond een rompje gemaakt met gelijk maar een staart eraan. Ik heb nog een aantal skyshark 3p liggen (niet taps toelopend, maar wel redelijk licht en sterk, 12 gram voor 82,5 cm). Die dus maar gebruikt. Gewoon uit xps een romje verzonnen toen 2 stroken carbon UD-band geimpregneerd en daarna zoveel mogelijk epoxy weer eruit gestreken met een spateltje. Dat werkt wel lekker omdat het UD is :D. Daarna kruislinks gewikkeld. Ziet er niet echt supernetjes uit, maar dat komt wel bij de volgende :D, ik wilde eerst ff checke of dit werkte.

Aceton is trouwens cool spul! De hele kern verschrompelde tot 1 of ander smurfensnot, maar dan roze (smurfinnensnot?).
lange staart weegt 12 gram. het rompje met staart weegt nu 30 gram. Rompje zelf is dus ongeveer 18 gram. Denk dat het een stuk lichter kan/mag, want hij is nu echt veeeeeeeeeeeeel te sterk :D. Vanavond komt er wel een fotootje.

edit: Nu net nog ff gewogen met een iets ingekorte staart en zonder smurfinnensnot: 25 gram :D

ooh, met rhino moet het prachtig kunnen hoor! tis ff wat werk, maar moet goed kunnen. Heb je alle tutorials al gedaan?

Deze heb ik getekend in Inventor10. vind ik wel relaxed als je veel met maten werkt. Voor ronde vormen is Rhino trouwens soms zelfs makkelijker hoor!

Hier trouwens fotootjes van mij rompje.
misschien niet helemaal geschikt voor het "goedkoop" idee, maar wel leuk :D.

HPIM1186.JPG

HPIM1187.JPG

En dit is het "smurfinnensnot" dat je eruit kan lepelen :D
HPIM1188.JPG

verder ook maar de rest van de foto's hier zetten? het word toch ook een micro DLG (naar aanleiding v/d tekening van frans).

servootjes in het rompje. Mmh, kan dus nog kleiner heb nog genoeg ruimte over :D
HPIM1193.JPG

Hoogte (pendel)stabilo en richtingsstabilo met stukjes kevlar ingelamineerd als scharnier (es proberen :D)
HPIM1191.JPG

Andere kan maar een beetje met een watervaste (dus niet epoxyvaste :( ) stift lopen klooien
HPIM1190.JPG

FF de onderdelen bij elkaar gelegd:
HPIM1192.JPG

Sietse

Heb je de staartdelen helemaal voorzien van epoxy ofzo?. Ze glimmen zo!
Dat is toch niet nodig en zal alleen maar zorgen voor een aanzienlijke gewichtstoename.

Sorry, ik ga me er steeds meer op betrappen dat ik een gewichtsfreak aan het worden ben. :oops:

jaja, ze zijn veeeeeeeeeeeeel te zwaar geworden, maar goed. twort een leuk ragding denk ik. samen wegen ze 13 gram. Beide kanten 25grams glasweefsel. Ze wegen bijna evenveel als de grotere supergee-staartdelen. maarja :D.

Had ook ff snel een hoogtestabilo gemaakt van 2mm balsa en die ingesmeerd met CA-lijm. Werkt ook wel lekker (voor je ogen als je er boven hangt pffffffff). Alleen die vond ik toch nog wat zwabberig (en krom nu :D)

Ziet er leuk uit Sietse :D
Hoe wordt de vleugel?

ps: CA snuiven, Epoxy aansmeren met je vingers 8O let je wel een beetje op je gezondheid :? Ik weet 't, ik zal wel net als je moeder klinken :oops: maar ik kan het toch niet laten :wink:

ja, heb het al meer gehoord en na een tip van eric heb ik bij de apotheek gelijk maar zo'n doosje met 100 "Examineerhandschoenen" gekocht. Dat is wel ideaal. daarmee kan je tenminste nog wat. Ik had eerst die plastik dingen, maar die deed ik niet meer aan, omdat je er gewoon echt niks mee kan vastpakken. Het gaat de goede kant op dus :D

Vleugel word (als het goed is) ongeveer zoals die van Frans. Maten hetzelfde, alleen heb ik 3 keer AG-03 gebruikt ipv AG-11 voor de tip. word ook 1 m spanwijdte. Balsa met verlichtingsgaten en doorzichtig folie erover.
Ben er nu mee bezig (hele slaapkamer vol stof :roll:, zo dadelijk toch maar ff de stofzuiger erbij). Was relatief zwaar balsa, ga dus flinke verlichtingsgaten maken.

Mijn RC weegt trouwens 28 gram met lange servosnoertjes enzo:
ontvanger: GWS pico4 5 gram
servoos: towerpro 2x6 gram
acuu: 1 cell lipo 300mah 11 gram
Die lipo heb ik van ACW. Die hadden 3S300mah 10C in de opruiming voor 8 dollar!!!! Nu heb ik dus 3 losse accu'tjes voor mijn DLG :D

mmhhhh, ik had denk ik het zwaarste balsa van de hele wereld. Toch heb ik echt het lichtste van alle plankjes in de winkel gekocht. Nou ja, hadden ze dus niet lichter.
Vleugel weegt nu 100 gram 8O !!! Zal dus behoorlijk hard balsa zijn lijkt mij. Was ook wel een pokkewerk, dat schuren!
Om hem flink lichter te maken heb ik na zitten denken over die gaten. Bij ronde gaten ben je volgens mij niet echt perfect bezig. Op 2 delen van het rondje verbreek je namelijk wel de doorlopende vezels, maar je haalt bijna niks weg. In het midden van het rondje is het eigenlijk wel goed volgens mij. Logisch zou dan zijn om vierkante gaten te maken. (meer richting ribbenbouw). Zo houd je nog doorlopende liggers over en de torsiestijfheid moet je toch voornamelijk van de bespanning hebben toch?.

Bij vierkante gaten krijg je natuurlijk weer piekspanningen in de hoeken, dus die moet je afronden. Een mooi compromis leek mij hierdoor een Ovaal. Zo haal je op plekken waar je de vezel toch al onderbreekt gelijk flink wat balsa weg, terwijl de hoeken afgerond zijn. Goed idee?
Op de onderste foto heb ik malletje erop gelegd. Daar zou ik dan 2 rijen van uitsnijden denk ik.

HPIM1194.JPG

HPIM1196.JPG

HPIM1197.JPG

@ Sietse,

ZO, jij ben lekker bezig. :D :D :D

Oei, 100 gram voor de vleugel is wel wat aan de zware kant.
Om een beetje redelijk gewicht te krijgen moet je iets van 35 gram uit de vleugel halen.
Dat kan met gaten maar ik denk dat je dan weinig vleugel overhoud.
Als je gaten gaat maken, maak ze dan niet te ver naar voren en houdt zo'n 1/3 van de korde vanaf de voorlijst intakt. Dit om het profiel een beetje instand te houden.
Een andere oplossing kan zijn het maken van ribben.
Volgens mij staat dit ook zo aangegeven op de tekening van de Apogee.
Snij het gedeelte tussen de denkbeeldige D-box en achterlijst met uitzondering van het vleugelmiddendeel helemaal uit de vleugel.
Maak inkepingen in de D-box en achterlijst en lijm hier bijvoorbeeld 3 mm dikke ribben in.
Nu komt het leuke, SCHUUR de ribben in profiel. (Weer stofzuigen).
Effe wachten, er komt een schetsje aan.

ribben.jpeg

Bij de wortel is het gat misschien iets te ver doorgetrokken, maar het gaat om het idee.

mmh, is ook een optie idd. Ik zat nu aan zoiets te denken. Heb ff gaten erop getekend en de foto wat donkerder gemaakt, anders zag je de lijntjes niet. Dus nee, ik heb geen zwart balsa :D

HPIM1198%20.JPG

Jouw idee is misschien ook wel wat ja. of een mix :D Grote gaten zoals hierboven, die dan vrij dicht bij elkaar en dan op de tegen de overgebleven dunne wandjes extra ribjes plakken.

Of ik doe gewoon als op de foto en dan op een paar plekken wat dunne CA erin laten lopen. wordt supersterk.
en ach, dan wordt dit weer een harde wind-mini-DLG :lol:
Staartdelen zijn ook al zwaarder dan het hoeft te zijn. moet wel crashbestendig zijn in ieder geval...

Je kan beter de neus wat meer intakt laten.
Die gaten dichtbij de voorlijst kan je het beste niet er uit halen.
Met de gaten verloopt het profiel na bespannen een beetje vierkant.
Ook zit daar nou net het dikste deel van de vleugel dus wat de sterkte geeft. Je weet wel uiterste vezelafstand E.
Om de achterlijst stevig te houden zou ik die iets van 20 á 25 mm breed houden.
Teken een lijn op 1/3 tot 1/4 van de koorde vanaf de neuslijst en die 20 á 25 mm voor de achterlijst en maakt in het tussen liggende gedeelte de gaten.

Groet

Frans

domme vragen bestaan niet :D

Dat ben ik ook wel van plan misschien, maar dat word dan voor de volgende. Deze gaat echt wel goed vliegen denk ik. alleen wat harder en stabieler. Prima om mee te oefenen volgens mij :D.

Ik ga wel gewoon tussen die 2 lijnen (1/3 en 22.5mm) flinke gaten maken en dan zie ik wel hoe hij vliegt. Hoef hem alleen nog maar te bespannen daarna, dus gewoon maar proberen :D

@Nico,

Goeie vraag. Een dom antwoord zou zijn, NEEN.

@Sietse,

Licht balsa dat nog een beetje stevig is weegt ongeveer 0.7 tot 0.8 gram per mm.

haha, ik zit nu met best mooie gaten (al zeg ik het zelf :D) op 32 gram voor 1 vleugeldeel. totale vleugel zou dan dus 64 gram zijn zonder bespanning.

Nou had ik nog een ideetje (hij is namelijk nog steeds meer dan sterk zat!):
1/3 van de LE is de vorm belangrijk. Dat klopt wel, maar alleen de bovenkant is daar afgerond. De onderkant v/d LE is maar ongeveer 0.5/1 cm afgerond.... Idee :idea:
Daar wil ik dus nog van die mooie "blinde" gaten maken zoals jij (frans) heb gedaan. Dan blijft de bovenkant van het profiel intakt en aan de onderkant is het toch vlak, dus of daar dan alleen bespanning of bespanning+balsa zit, dat maakt niet uit. En op zich, het balsa is zwaarder, maar wel sterker. Dus in principe moet hetzelfde gewicht te behalen zijn met (bijna) eenzelfde sterkte.

Die 4 gaten bij de TE leverde 11 gram op en die daar boven 7 gram. toch al van 50 naar 32 gram.
HPIM1199.JPG

Jammergenoeg is het nu een beetje laat om de dremel nog op te toeren:(
moet morgen dan maar...

Back