Ontwerp en bouw MicroDLG

65 gram Vliegklaar!??????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

Vind je het gek dat het dan goed vliegt!!!
Aaaahh, prachtig! Denk dat ik ook maar een nieuwe micro erbij ga bouwen :) (shit, nog een project erbij....)

Oh ja, wat heb je met de vleugel gedaan? Nog gaten erin? of issie gewoon helemaal massief?

sietse zei:
Oh ja, wat heb je met de vleugel gedaan? Nog gaten erin? of issie gewoon helemaal massief?

Ik ging voor gemak :wink: . De vleugel is dus vol massief. Echter inclusief lak zit de vleugel op 38 gram (licht balsaplankje uitgezocht).

Groetjes van Aldert

Sietse, is jouw vleugel dan zoveel zwaarder? Dan zou dus alles afhangen van de kwaliteit (=gewicht) van de balsa die je vindt? :?

In ieder geval wordt de bouw van de vleugel van de OFA nóg makkelijker :)

Leon

Oh ja, Aldert, Zou je misschien een lijstje kunnen maken van gebruikte onderdelen met gewichten?
zoiets dus:

Staart: 4mm hol carbon, gewicht: weinig :D
staartdelen:
ontvanger:
accu:
servo's:

Ben wel benieuwd :)

Hey Buurman, ziet er leuk uit..

en die 65 gram erg netjes.. Maar mensen wat wil je ook met een setje Wes servo's met bijpassende ontvanger en mini lipo... :)

Daarbij netjes gebouwd en alles weegt niet veel.
Met een gewone ontvanger en gewone servo's word het wat lastiger die 65 gram te halen.
Aaalie was met zijn mini delta ook de lichtste :D Mooi spul die wes servo's.

Succes met het vliegen..ik kan het alleen van afstand bekijken hiero..

Groeten Vincent

Ik ga er ook één bouwen :) .
Zou het haalbaar zijn om deze op een dag of 2-3 gebouwd te krijgen ?

Welke ontvanger , lipo en lader voor deze lipo's raden jullie me aan ?

Ik ga niet al te veel op het gewicht letten , het is immers men eerste dlg , dus liever iets zwaarder en steviger dan die paar grammen minder.

this wel te doen maar dan bouw je vna smorgens vroeg tot savonds laaat en lijmen laat je drogen door de nacht ;) hoef je niet te wachten

moet kunnen

MVG MARK

De vleugel moet bijna niet gelijmd worden , vooral schuren.
De rest lijm ik wel met zap :P .

Ik heb hier nog een "hitec HFS 04MI+" ontvanger liggen , deze weegt zo'n 18 gram (ruw met keukenweegschaal) , is dit te zwaar of gaat het nog net voor zo'n mini DLG ?

Zouden jullie me aanraden om voor lipo te gaan of voor de gewone NiCad of NiMh , ik heb zowel de batterijpacks zelf nodig als de lader ....

Edit : ik heb op de site van de apogee zitten rondkijken , want als ik het goed begrepen heb is deze OFA hetzelfde als de apogee ? Maar aan de bouwplannen (pfd files) geraak ik niet echt aan uit :( , hoe dik hout voor de romp ? Moet de vleugel in 4 stukken ? Waar haal ik het 'basis ribje' vandaan om tegen de kant te plakken om zo mooi te schuren ?

Ook het plan van de romp (http://www.charlesriverrc.org/articles/apogeehlg/fuse120mAH_molded.pdf) vindt ik nogal vaak :?

sietse zei:
Oh ja, Aldert, Zou je misschien een lijstje kunnen maken van gebruikte onderdelen met gewichten?
zoiets dus:

Staart: 4mm hol carbon, gewicht: weinig :D
staartdelen:
ontvanger:
accu:
servo's:

Ben wel benieuwd :)

(Ik kan slechts per halve gram nauwkeurig wegen).
Vleugel is 38 gram met 1 laagje lak. Voorzichtig een dun laagje Graupner Aerofix, en na het drogen voorzichtig opschuren met korrel 180. Dit is nog redelijk grof, echter na het vliegen durf ik er eigenlijk niet meer met ander schuurpapier overheen te gaan (te bang dat de vliegeigenschappen veranderen :wink: ).
De vleugel is gebouwd van een zeer zacht en licht 8mm balsaplankje, die voor behandeling 68 gram woog (m.a.w. weegschaal mee naar de winkel :mrgreen: ).

Koolstofstok ong. 4,5 gram

Staartdelen (bij benadering 5 gram met zijn tweeën) inclusief heveltjes en lak. Deze delen bestaan uit een 1,5 hard balsaplankje. de hevels zijn van 2mm triplex.

De servo's zijn van WES-Technik
LS-2.4digital-4.JPG

Deze wegen 2,4 gram orgineel, en hiervan heb ik de kabels aanzienlijk ingekort.

Ontvanger is R4P-JST (eigenlijk een gws'je):
GWS-Rx1.jpg

Deze weegt 3,8 gram inclusief kristal en antenne.

Akku is een kokam 145 milli's lipo, deze weegt 3,5 gram. Met stekkers zal hij ongeveer 4 gram wegen (gewoon printstekker raster 2,54mm, 2 pooltjes afgeknipt).

Verder nog wat lijm, beetje balsa (vleugelzadel, stabilozadel, enz.)

Groetjes van Aldert

OK, mooi lijstje aldert,
Dat gaat die van mij dus zeker ook niet worden. Misschien ga ik nog wel een keer een RELATIEF lichte DLG maken (denk daar maar eens over na :D).

Dag eenieder.

ik heb een vraagje over de koordes van de kistjes op dit draadje.

ik heb net de apogee tekeningen bekeken, maar vind die koorde van 15,5 cm een beetje kort.

De kist van Frans heeft een koorde van 17, die van jou ook Sietse?

Zit er aan te denken om naar 18 te gaan.

gr eric

dan word het net power :) F1C zonder moter ook brede vleugels met een smalle lengte die micro klassen daar van hea !

MVG MARK

Ik heb de koordes van de tekening van Frans.

Veel groter zou ik niet doen. Op de meeting was al goed te zien dat de OFA die Martijn vloog met een kortere koorde een stuk beter tegen de wind in kon kruisen. Ik denk dat die van frans en mij wel een lekkere koorde heeft. Hij blijft heerlijk hangen in een belletje ook. Als je nog groter gaat, krijg je misschien problemen met tegen de wind in kruisen...

Back