Ontwerp, ontwikkeling en bouw Sharky 21 Speedmonster

Ik ben benieuwd.
Zorg wel, dat je een handvol propjes erbij hebt zodat je kunt beoordelen waar het werkgebied van de pijp ligt.

pe.. goed nieuws.
Alhoewel het weer een beetje tegen zat vanavond.. tussen de druppels heen gesjeesd.
Die bocht is voor deze pijp en de mvvs uit den boze. ZOnder bocht gaat ie richting de 18000 toeren.. en dat komt meer in de buurt. Ik heb maar 2 vluchten kunnen doen, en die waren beide met een 7x6w en de gang zit er nu aardig in.
Als het beter weer is dit weekend wat andere props proberen.. en dan met name de 8x5, 8x6.. en ik denk niet dat ie het aan kan.. de 7x7.

Even ander mvvs nieuws.. vanavond heb ik voor het eerst de 35cc laten proefdraaien op de extra.. en die starte in 1 x en liep als een zonnetje. Nu wat laatste checkups, en dan gaat die komend weekend ook de lucht in.

Peter

Jaja,
die 35cc is het best bewaarde geheim van MVVS.

Ik ben blij dat de motor eindelijk de ruimte krijgt. 21000 rpm kan ook nog goed. Voor hogere toeren moet je pylon technieken gaan toepassen, en het big-end iets uitruimen naar een speling van 0.05mm. MVVS heeft standaard maar 0.02mm speling, en dat is te weinig voor superhoge toeren. het oliegehalte moet dan eveneens omhoog, naar 22 of 25%. Niet te bang, dit kost geen vermogen. Als je rond de 20000 blijft hoeft dit natuurlijk niet.
Uitruimen doe je door een rolletje korrel 200 schuurpapier te maken, en dat strak in het big end te draaien. Door nu de drijfstang met de wijsvinger rond te draaien ruim je de boring iets op. Dit gaat beter, en blijft ook beter in lijn dan met een ruimer. Dus niet het schuurpapier draaien, wand dan kan het lager scheef uitgeruimd worden.
De passing controleer je door een smalle strook standaard 80 grams printerpapier te snijden. Als je dit voor de kruktap legt, en je drukt de drijfstang erop, dan mag het niet schoon afsnijden, maar met een rafelige rand.

die operatie ga ik later nog wel een keer proberen.
Heb hem vanavond weer flink op zijn staart getrapr.
Vanavond maar 2 propjes geprobeerd, de 7x6w en de 8x6. Ik kon in snelheid niet heel veel verschil merken.. maar nou waaide het ook erg hard.
Volgende test is met een 7x7. En ook moet ik voor de 7x6w en 8x6 het toerental nog even meten.. dat heb ik nog niet gedaan.
Ook al is het niet eerlijk , maar binnenkort gaat die mvvs head to head met een rossi .21R.

Peter

Peter Pankras zei:
Ook al is het niet eerlijk , maar binnenkort gaat die mvvs head to head met een rossi .21R.

Peter

Peter, bedoel je een 200 euro monster tegen een 53 euro schaap?
Ik ben benieuwd of je voor 147 euro ook drie keer zo hard gaat. :evil:

;) Pe, ik weet dat het geen vergelijking is. Maar kan die dingen nou eenmaal voordelig krijgen.

Ik ben tot nu toe heel tevreden over de mvvs. ga ook zeker kijken of ik er meer uit kan persen..

Peter

weer wat prop testjes kunnen doen vanavond. Ik vond de 8x6 niet zo'n beste keuze.. echt op toeren kwam ie niet.
7x6W gaat heel erg lekker, en hij houd ook zijn snelheid strak door de bocht heen.. en ben vanavond geindigd met een 7x7.. en voor mijn gevoel ging dat het hardst en kwam de motor ook lekker op toeren.
Ik heb 1 klein probleempje wat ik nog steeds niet heb op kunnen lossen. Op de grond, als ik mijn carburateur dicht gooi gaat de motor uit.. logisch.. maar tijdens de landing krijg ik het niet voor elkaar.. gas dicht en uitmelken.. carbartateur helemaal dicht.. en hij blijft gewoon door sputteren.. ik snap best dat ie wil vliegen, maar als ik wil landen MOET IE WEL NAAR ME LUISTEREN. anders kost dat me weer een prop.. of zoals vanavond een mooie salto tijdens de landing omdat de prop dan weer in het gras hapt.
Pe, enig idee waar ik dat moet gaan zoeken..?

Even een andere vraag. Ik wil hem nu met een andere mvvs gaan testen.. want vind hem heel fijn vliegen met die mvvs .21. In duitsland vliegen ze hem heel veel met een standaard os 32 sx met stadaard demper en een 7x8 prop erop.
Wat zou nog meer een mooie mvvs zijn om mee te testen? die combat motoren misschien? ik wil ook wel wat proberen zonder reso pijp.. dus in de lijn van de os 32sx.. Pe.. suggesties? mag tot ongeveer 5cc

Peter

Het kan zijn, dat er ergens een luchtlek zit. Als hij heet valse lucht kan trekken, ligt dat misschien aan het onvoldoende aandrukken van de carburateur op de O-ring tijdens het vastzetten, of misschien gewoon de schuif net niet ver genoeg dicht, omdat tijdens de landing de propeller ook nog eens aangeblazen wordt. (stelschroef los genoeg?)

In deze serie, alle met dezelfde inbouwmaten heb je behalve de drie-half, de 4.0cc combat (ACES), 4.2cc combat (US) en de 4.6cc motor.
De daaropvolgende maat is 6.5cc, maar die is alweer een stuk groter.

en als je kijk naar een motor puur voor snelheid.. welke zou je dan kiezen tussen de 4.0cc combat (ACES), 4.2cc combat (US) en de 4.6cc motor?

Peter

Er is geen vervanging voor CC's, zeker niet als je met een standaard uitlaatje wil vliegen (herriepotje)
De zwarte uitlaatjes zijn stukken beter, en zonder vermogensverlies nog de helft stilller te krijgen ook.

Huh??
heb ik dat geschreven?
even duidelijker.
Meer cc is een zwaardere prop, dus meer spoed of grotere diameter. Dus meer snelheid of stijgkracht.

hmm.. dan lijkt mij de beste optie kwa gewicht en vermogen de 4.6 is 280 gr en levert (volgens de site) 0,8kW bij 17.000 toeren.
Plus zo'n nieuwe 2 kamer getunde pijp.

Correct?

Peter

binnenkort hier weer verder.
Ik heb de sharky geupdate naar de shark 2.
Ik heb de staart iets veranderd waardoor het stabilo makkelijker te plaatsen is. Ik vind het zelf namelijk nogal een gedoe om een sleuf te frezen in de romp voor het plaatsen van het stabilo.. lijkt me dat kopers van het model dat ook vinden.. dus heb het veranderd.
Verder zijn stabilo en vleugel nu ook gfk/cfk sandwich constructie. hierover later meer. ;)

Peter

Back