Ontwerpen/Bouwen Modelzeilboot

Hallo allemaal,

wij zijn 2 scholieren van Vwo 6, wij zijn voor ons profielwerkstuk een rc zeilboot aan het bouwen. Eerst doen wij onderzoek naar het ontwerp (zelf ontwerpen dus tussen 60 en 100cm). En dan gaan we ons eigen ontwerp in elkaar zetten. Hier zouden wij wat hulp bij kunnen gebruiken. Nu zaten wij met het probleem waar je de mast/kiel moet plaatsen. wij hoorden dat dit vooral te maken had met gewicht/inhoud/zwaartepunt. Zijn hier regels voor ofzo?

verdere alle tips voor het ontwerpen/bouwen zijn welkom
alvast bedankt voor alle hulp

Laatst bewerkt:
ZEILPUNT%20BEPALEN.png.jpg

Het zeilpunt Z moet tussen 3 en 7 % van de LWL voor het drukkingspunt D liggen
3 % Voor een slank schip B (brete) = 1/5 van de L (lengte)
7% Voor een vol schip B = 1/3 van de L

Zeilpunt bepalen van ieder middenpunt zijde trek je een lijn naar de tegenoverliggende hoek dat is het midden van ieder zeil.
Verbind de 2 middenpunten van je zeilen met een lijn, hier zet je nu de verhouding van je zeiloppervlakken op af.

Drukkingspunt bepalen als je een onderwaterschip hebt dat evenwichtig verdeeld is over voor en achterschip ( aan te raden ) neem dan het midden van je kiel succes

ZEILPUNT%20BEPALEN.png.jpg

Het zeilpunt Z moet tussen 3 en 7 % van de LWL voor het drukkingspunt D liggen
3 % Voor een slank schip B (brete) = 1/5 van de L (lengte)
7% Voor een vol schip B = 1/3 van de L

Zeilpunt bepalen van ieder middenpunt zijde trek je een lijn naar de tegenoverliggende hoek dat is het midden van ieder zeil.
Verbind de 2 middenpunten van je zeilen met een lijn, hier zet je nu de verhouding van je zeiloppervlakken op af.

Drukkingspunt bepalen als je een onderwaterschip hebt dat evenwichtig verdeeld is over voor en achterschip ( aan te raden ) neem dan het midden van je kiel succes

hartelijk bedankt voor uw (snelle en goede) reactie! er waren eerst wat onduidelijkheden maar het is nu helemaal duidelijk. :worship:

groeten Jelmer & Laurent

Als je een ontwerpprogramma als maxsurf of freeship! (laatste is een gratis van) gebruikt, komt het lateraal punt(Drukkingspunt onderwaterschip) ook op het scherm tevoorschijn. Om het teken of rekenkundig te bepalen kun je dezelfde manier als de zeilen gebruiken, maar dan met zij-aanzicht van roer, kiel en onderwaterschip.
Dan kun je meteen het drukkingspunt van de waterverplaatsing ook zien(LCF, longitudinal center of flotation), Als je daaronder zo veel mogelijk het kielgewicht plaatst geeft dit wat betere vaareigenschappen.
En ook zie je meteen de waterverplaatsing, wat handig is om het gewicht van de boot te bepalen.

Een leuk boek hierover is trouwens ontwerp en bouw van zeilende schaalmodellen van Ir. N. Theo van Harpen

Als je een ontwerpprogramma als maxsurf of freeship! (laatste is een gratis van) gebruikt, komt het lateraal punt(Drukkingspunt onderwaterschip) ook op het scherm tevoorschijn. Om het teken of rekenkundig te bepalen kun je dezelfde manier als de zeilen gebruiken, maar dan met zij-aanzicht van roer, kiel en onderwaterschip.
Dan kun je meteen het drukkingspunt van de waterverplaatsing ook zien(LCF, longitudinal center of flotation), Als je daaronder zo veel mogelijk het kielgewicht plaatst geeft dit wat betere vaareigenschappen.
En ook zie je meteen de waterverplaatsing, wat handig is om het gewicht van de boot te bepalen.

Een leuk boek hierover is trouwens ontwerp en bouw van zeilende schaalmodellen van Ir. N. Theo van Harpen

heel erg bedankt! Ik denk dat we freeship! dan ook gaan gebruiken, bedankt voor uw reactie!

ik heb nog even een vraagje over het boek "zeilende schaalmodellen" van Ir. N. Theo van Harpen. het lijkt me een zeer goed boek om te gebruiken, maar hij kost 27,50. dat gaat boven ons budget. hij is jammer genoeg ook niet in de bibliotheek te verkrijgen.

heeft u het boek zelf? is het misschien mogelijk om het boek van u te lenen? het is wel veel gevraagd van u dus zeg het alstublieft als u het liever niet heeft. ik kan hem misschien ophalen of anders kunt u hem misschien opsturen, dan geef ik u een borg (bijv. 27,50 euro). en als we het boek hebben gebruikt sturen wij hem dan weer terug. verzendkosten natuurlijk voor ons!

groeten,

Jelmer Graat

freeship is overgegaan naar delftship, das waar ook, de huidige variant van een nieuw freeship is iets anders.
Ik heb het boek zelf ook eens geleend, staat nog wel op mijn verlanglijstje :)

het beste en belangrijk boek die je kan gebruiken als bron is:

Principles of yacht design, door Larsson en Eliasson, boek kost op amazon zo;n 37 euro inc verzendkosten,

mocht je interesse in dit boek hebben kan ik je wel een manier vertellen hoe je hier aan kan komen ;) ... pb me maar even :p

grt Kars

Hee iedereen,

de boot is helemaal af, we hebben hem zondag voor het eerst te water gelaten en het werkte perfect, als jullie nog even filmpje van de boot willen zien ga dan naar:

[URL="
[/URL]
[URL="
[/URL]

nog wat foto's

DSC_0047.JPG

DSC_0022.JPG

DSC_0087.JPG

DSC_0099.JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
De film vanaf de wal is door EMI (music) geblokkeerd.
Zie je kans de film te vervangen en dan eventueel zonder muziek.

na een paar minuten deed ie het hier ook.

edit: kwaliteit is nog K*t , maar over een uur zal ik nog eens kijken, duurt meestal even voor youtube de gehele film in topkwaliteit heeft geplaatst.

Dit is wel een heel bekend ontwerp. Het schip lijkt sprekend op de Basic Jolle;).Alleen de positie van de mast is verder naar voren geplaatst en heeft ze alleen een grootzeil.
Verder wel heel erg leuk dat zij van plexiglas gemaakt is en je zo de techniek kunt zien!:D

Martin

Dit is wel een heel bekend ontwerp. Het schip lijkt sprekend op de Basic Jolle;).Alleen de positie van de mast is verder naar voren geplaatst en heeft ze alleen een grootzeil.
Verder wel heel erg leuk dat zij van plexiglas gemaakt is en je zo de techniek kunt zien!:D

Martin

we hebben inderdaad dingen van de basic jolle gebruikt, we hebben ook de wedstrijdvoorschriften van de jolle gebruikt als programma van eisen. verder breder gemaakt en natuurlijk een heel ander zeil (schoot ipv swing rig) en maar 1 zeil. daarnaast is de romp breder en het materiaal natuurlijk anders. 't kiel gewicht is ook iets lichter, 500gram.

Back