Cheeta
Forum veteraan
aangezien ik de laatste tijd veel interesse merk in het zelf ontwerpen van een boot met de pc ben ik bij deze begonnen aan een uitleg over het ontwerpen met behulp van autocad.
ik zal in de loop van de tijd deze uitbreiden en ook aandachts punten vermelden eventueel mensen met ervaringen erin mogen ook toevoegingen hier aan toebrengen welke ik hier in zal verwerken.
korte intro:
deze knop is de belangrijkste in het hele programma. met deze maak je lijnen. hieronder leg ik uit hoe je deze precies kan maken.
de command @?<? is heel belangrijk en de meest gebruikte
@ geeft de lengte aan
< geeft de hoek aan
voorbeeld @20<90 is een rechte lijn om hoog van 2cm, autocad werkt in mm
het echte ontwerpen
je gaat eerst kijken hoe groot moet mijn boot worden of wat gaat er in komen, ik ontwerpte mijn eerste ontwerp vanuit geen basis en ging toen pas kijken wat er het beste in kon, dit geld voor de 2de ook, maar de 3de die hierboven is dus ontworpen voor een zenoah pum moter en dus op basis van de moter behoefte ontworpen.
stel je wilt een boot bouwen van 1000mm x 350mm (100x35cm)
dit doe je met de commando's
dan heb je dus dit.
dan ga je beslissen hoe breed maak ik de tunnel en de drijvers.
in dit geval ga ik voor een 15cm brede tunnel en een 10cm brede drijver
zet nu de optie osnap aan. hiermee kan je hoeken selecteren in je tekening
mocht dit niet helemaal werken druk dan rechter muisknop en kies voor opties zorg dat alles aangevinkt staat.
(tevens vul je in de tekstbalk onderin ook je waarden in)
selecteer nu de rechter bovenhoek van het rechthoek met de muis
en geef de volgende commando's
selecteer nu de rechthoeken van de zojuist aangebrachte lijnen
en sleep deze helemaal naar de andere kant je hebt nu het volgende beeld
zo niet volg dan nogmaals bovenstaande stappen uit je hebt dan ergens een fout gemaakt.
selecteer nu het snijpunt voorin van van de zojuist aangebrachte lijn. en geef de volgende commando:
en trek de lijn naar beneden of boven zodat ook hier een rechthoek ontstaat.
je hebt nu 4 vlakken.
selecteer nu de andere kant van de lange lijn welke je gemaakt heb om een verdeling te maken van je boot in tunnel en drijver.
geef hier de command:
en trek de lijn naar beneden/boven door zodat hier een 5de vlak ontstaat
je hebt nu als het goed is dit op je scherm staan
verwijder zowel de meest linkse als de meest rechter lijn aan de buitekant. als het goed is blijft deze rechts staan verwijder deze 2 maal zodat het midden stuk open wordt en de drijvers wel geslote blijven achteraan.
ga nu naar boven naar de meest binnenste 2 lijnen welke aan de tunnel grenzen.
geef hier het command:
indien je de bovenste lijn gebruikt anders moet je de 90 vervangen voor 270
!!!doe dit aan 1 kant om de romp exact gelijk te krijgen!!!
ga nu weer terug naar het punt waar je net de @400<0 bent begonnen geef hier het commando
in dien je naar beneden werkt gebruik dan 266 in plaats van 86
gebruik vervolgens de volgende knop waar deze staat is afhankelijk van je instellingen. mocht je hem niet kunnen vinden controleer ook je bars welke aan staan kan zijn dat die uit staat.
selecteer de punt waar je net gestopt bent met de lichtelijk schuine lijn omhoog voor in de drijver. zie foto vanaf dat punt selecteer je punt 2 en vervolgens punt 3
als dit is gebeurt. selecteer je punt 3 weer en selecteer hiermee de boog die je zojuist gemaakt hebt. sleep het nu van punt 3 naar punt 2 terug.
verwijder de lange lijn die recht door loopt vanaf punt 2.
nu moet je wel een nieuwe lijn trekken vanaf punt 2 naar het einde van de tekening horizontaal. om hem weer compleet te maken.
selecteer de schuine lijn en de bocht en druk op
druk vervolgens op ctrl+v ergens anders in de tekening waar ruimte is.
selecteer beiden delen nogmaals en ga naar
selecteer de optie ortho deze staat in dezelfde balk als osnap.
hiermee vergrendel je de draai richting tot 90 graden stappen. zorg dat de lijn compleet gespiegeld wordt. zodat je deze onderaan vast kunt plakken.
als deze goed gedraaid is druk dan op
hiermee verwijder je het orgineel en behoud je alleen je gespiegelde deel.
selecteer nu weer beiden lijnen die je zojuist gespiegeld hebt en druk op rechter muisknop en dan move selecteer 1 van de 2 uit einde en sleep de lijnen naar hun juiste plek
je hebt als het goed is nu het volgende bovenaanzicht
zo niet probeer het nogmaals kom je er niet uit laat het me weten dan zal ik het proberen uit te leggen en het verduidelijke in de uitleg.
ik hou het voorlopig even weer voor gezien zal van de week weer verder gaan als ik er tijd voor heb
ik zal in de loop van de tijd deze uitbreiden en ook aandachts punten vermelden eventueel mensen met ervaringen erin mogen ook toevoegingen hier aan toebrengen welke ik hier in zal verwerken.
korte intro:

deze knop is de belangrijkste in het hele programma. met deze maak je lijnen. hieronder leg ik uit hoe je deze precies kan maken.
de command @?<? is heel belangrijk en de meest gebruikte
@ geeft de lengte aan
< geeft de hoek aan
voorbeeld @20<90 is een rechte lijn om hoog van 2cm, autocad werkt in mm
het echte ontwerpen
je gaat eerst kijken hoe groot moet mijn boot worden of wat gaat er in komen, ik ontwerpte mijn eerste ontwerp vanuit geen basis en ging toen pas kijken wat er het beste in kon, dit geld voor de 2de ook, maar de 3de die hierboven is dus ontworpen voor een zenoah pum moter en dus op basis van de moter behoefte ontworpen.
stel je wilt een boot bouwen van 1000mm x 350mm (100x35cm)
dit doe je met de commando's
Code:
@1000<0
@350<270
@1000<180
@350<90

dan heb je dus dit.
dan ga je beslissen hoe breed maak ik de tunnel en de drijvers.
in dit geval ga ik voor een 15cm brede tunnel en een 10cm brede drijver
zet nu de optie osnap aan. hiermee kan je hoeken selecteren in je tekening

mocht dit niet helemaal werken druk dan rechter muisknop en kies voor opties zorg dat alles aangevinkt staat.
(tevens vul je in de tekstbalk onderin ook je waarden in)
selecteer nu de rechter bovenhoek van het rechthoek met de muis
en geef de volgende commando's
Code:
@100<270
@150<270
@100<270
selecteer nu de rechthoeken van de zojuist aangebrachte lijnen
en sleep deze helemaal naar de andere kant je hebt nu het volgende beeld

zo niet volg dan nogmaals bovenstaande stappen uit je hebt dan ergens een fout gemaakt.
selecteer nu het snijpunt voorin van van de zojuist aangebrachte lijn. en geef de volgende commando:
Code:
@150<0
en trek de lijn naar beneden of boven zodat ook hier een rechthoek ontstaat.
je hebt nu 4 vlakken.
selecteer nu de andere kant van de lange lijn welke je gemaakt heb om een verdeling te maken van je boot in tunnel en drijver.
geef hier de command:
Code:
@80<180
en trek de lijn naar beneden/boven door zodat hier een 5de vlak ontstaat
je hebt nu als het goed is dit op je scherm staan

verwijder zowel de meest linkse als de meest rechter lijn aan de buitekant. als het goed is blijft deze rechts staan verwijder deze 2 maal zodat het midden stuk open wordt en de drijvers wel geslote blijven achteraan.
ga nu naar boven naar de meest binnenste 2 lijnen welke aan de tunnel grenzen.
geef hier het command:
Code:
@400<0
@100<90
@20<0
!!!doe dit aan 1 kant om de romp exact gelijk te krijgen!!!
ga nu weer terug naar het punt waar je net de @400<0 bent begonnen geef hier het commando
Code:
@40<86
gebruik vervolgens de volgende knop waar deze staat is afhankelijk van je instellingen. mocht je hem niet kunnen vinden controleer ook je bars welke aan staan kan zijn dat die uit staat.

selecteer de punt waar je net gestopt bent met de lichtelijk schuine lijn omhoog voor in de drijver. zie foto vanaf dat punt selecteer je punt 2 en vervolgens punt 3

als dit is gebeurt. selecteer je punt 3 weer en selecteer hiermee de boog die je zojuist gemaakt hebt. sleep het nu van punt 3 naar punt 2 terug.
verwijder de lange lijn die recht door loopt vanaf punt 2.
nu moet je wel een nieuwe lijn trekken vanaf punt 2 naar het einde van de tekening horizontaal. om hem weer compleet te maken.
selecteer de schuine lijn en de bocht en druk op
Code:
ctrl+C
druk vervolgens op ctrl+v ergens anders in de tekening waar ruimte is.
selecteer beiden delen nogmaals en ga naar
Code:
bovenste balk > modify > mirror
selecteer de optie ortho deze staat in dezelfde balk als osnap.
hiermee vergrendel je de draai richting tot 90 graden stappen. zorg dat de lijn compleet gespiegeld wordt. zodat je deze onderaan vast kunt plakken.
als deze goed gedraaid is druk dan op
Code:
Y + enter
selecteer nu weer beiden lijnen die je zojuist gespiegeld hebt en druk op rechter muisknop en dan move selecteer 1 van de 2 uit einde en sleep de lijnen naar hun juiste plek
je hebt als het goed is nu het volgende bovenaanzicht

zo niet probeer het nogmaals kom je er niet uit laat het me weten dan zal ik het proberen uit te leggen en het verduidelijke in de uitleg.
ik hou het voorlopig even weer voor gezien zal van de week weer verder gaan als ik er tijd voor heb