ontwerpen van boten met de pc (autocad)

Cheeta

Forum veteraan
aangezien ik de laatste tijd veel interesse merk in het zelf ontwerpen van een boot met de pc ben ik bij deze begonnen aan een uitleg over het ontwerpen met behulp van autocad.

ik zal in de loop van de tijd deze uitbreiden en ook aandachts punten vermelden eventueel mensen met ervaringen erin mogen ook toevoegingen hier aan toebrengen welke ik hier in zal verwerken.


korte intro:

cad8uf0.gif

deze knop is de belangrijkste in het hele programma. met deze maak je lijnen. hieronder leg ik uit hoe je deze precies kan maken.

de command @?<? is heel belangrijk en de meest gebruikte

@ geeft de lengte aan
< geeft de hoek aan

voorbeeld @20<90 is een rechte lijn om hoog van 2cm, autocad werkt in mm

het echte ontwerpen
je gaat eerst kijken hoe groot moet mijn boot worden of wat gaat er in komen, ik ontwerpte mijn eerste ontwerp vanuit geen basis en ging toen pas kijken wat er het beste in kon, dit geld voor de 2de ook, maar de 3de die hierboven is dus ontworpen voor een zenoah pum moter en dus op basis van de moter behoefte ontworpen.

stel je wilt een boot bouwen van 1000mm x 350mm (100x35cm)

dit doe je met de commando's
Code:
@1000<0
@350<270
@1000<180
@350<90

cad1fq6.gif


dan heb je dus dit.

dan ga je beslissen hoe breed maak ik de tunnel en de drijvers.

in dit geval ga ik voor een 15cm brede tunnel en een 10cm brede drijver

zet nu de optie osnap aan. hiermee kan je hoeken selecteren in je tekening

cad2vu6.gif


mocht dit niet helemaal werken druk dan rechter muisknop en kies voor opties zorg dat alles aangevinkt staat.

(tevens vul je in de tekstbalk onderin ook je waarden in)

selecteer nu de rechter bovenhoek van het rechthoek met de muis
en geef de volgende commando's

Code:
@100<270
@150<270
@100<270

selecteer nu de rechthoeken van de zojuist aangebrachte lijnen

en sleep deze helemaal naar de andere kant je hebt nu het volgende beeld

cad3hl5.gif


zo niet volg dan nogmaals bovenstaande stappen uit je hebt dan ergens een fout gemaakt.

selecteer nu het snijpunt voorin van van de zojuist aangebrachte lijn. en geef de volgende commando:
Code:
@150<0

en trek de lijn naar beneden of boven zodat ook hier een rechthoek ontstaat.

je hebt nu 4 vlakken.

selecteer nu de andere kant van de lange lijn welke je gemaakt heb om een verdeling te maken van je boot in tunnel en drijver.

geef hier de command:
Code:
 @80<180

en trek de lijn naar beneden/boven door zodat hier een 5de vlak ontstaat

je hebt nu als het goed is dit op je scherm staan
cad4xa0.gif


verwijder zowel de meest linkse als de meest rechter lijn aan de buitekant. als het goed is blijft deze rechts staan verwijder deze 2 maal zodat het midden stuk open wordt en de drijvers wel geslote blijven achteraan.

ga nu naar boven naar de meest binnenste 2 lijnen welke aan de tunnel grenzen.

geef hier het command:
Code:
@400<0
@100<90
@20<0
indien je de bovenste lijn gebruikt anders moet je de 90 vervangen voor 270



!!!doe dit aan 1 kant om de romp exact gelijk te krijgen!!!


ga nu weer terug naar het punt waar je net de @400<0 bent begonnen geef hier het commando

Code:
@40<86
in dien je naar beneden werkt gebruik dan 266 in plaats van 86

gebruik vervolgens de volgende knop waar deze staat is afhankelijk van je instellingen. mocht je hem niet kunnen vinden controleer ook je bars welke aan staan kan zijn dat die uit staat.

cad5jr8.gif


selecteer de punt waar je net gestopt bent met de lichtelijk schuine lijn omhoog voor in de drijver. zie foto vanaf dat punt selecteer je punt 2 en vervolgens punt 3

cad6fh4.gif


als dit is gebeurt. selecteer je punt 3 weer en selecteer hiermee de boog die je zojuist gemaakt hebt. sleep het nu van punt 3 naar punt 2 terug.

verwijder de lange lijn die recht door loopt vanaf punt 2.

nu moet je wel een nieuwe lijn trekken vanaf punt 2 naar het einde van de tekening horizontaal. om hem weer compleet te maken.

selecteer de schuine lijn en de bocht en druk op
Code:
 ctrl+C

druk vervolgens op ctrl+v ergens anders in de tekening waar ruimte is.

selecteer beiden delen nogmaals en ga naar

Code:
bovenste balk > modify > mirror

selecteer de optie ortho deze staat in dezelfde balk als osnap.

hiermee vergrendel je de draai richting tot 90 graden stappen. zorg dat de lijn compleet gespiegeld wordt. zodat je deze onderaan vast kunt plakken.

als deze goed gedraaid is druk dan op
Code:
Y + enter
hiermee verwijder je het orgineel en behoud je alleen je gespiegelde deel.

selecteer nu weer beiden lijnen die je zojuist gespiegeld hebt en druk op rechter muisknop en dan move selecteer 1 van de 2 uit einde en sleep de lijnen naar hun juiste plek

je hebt als het goed is nu het volgende bovenaanzicht

cad7zn0.gif


zo niet probeer het nogmaals kom je er niet uit laat het me weten dan zal ik het proberen uit te leggen en het verduidelijke in de uitleg.

ik hou het voorlopig even weer voor gezien zal van de week weer verder gaan als ik er tijd voor heb
 
Hallo Cheeta,

leuk dat je hier tijd in ga steken om het anderen te leren want autocad is een fantastisch programma met helaas een hoge drempel. Ik gebruik het voor mijn werk dagelijks en zal het zeker in de gaten houden om van tijd tot tijd enkele aanvullingen te geven.

Cheeta zei:
de command @?<? is heel belangrijk en de meest gebruikte
@ geeft de lengte aan
< geeft de hoek aan

voorbeeld @20<90 is een rechte lijn om hoog van 2cm, autocad werkt in mm

Behalve met het commando teken "@" en "<" kan je ook op tiental andere manieren lijnen trekken.

UCS
Belangrijk is om te weten dat autocad met een coördinaten stelsel werkt. Linksonderin worden deze coördinaten ook weergegeven. Het UCS, een rechte hoek met X en Y, geven de richtingen aan. Er is ook nog een Z richting voor 3d maar die is niet van toepassing. Het UCS is het nulpunt. Negatieve richtingen zijn ook mogelijk.

Lijnen maken
"<" geeft inderdaad de hoek aan. Belangrijk bij het gebruik van hoeken is te weten dat een horinzontale lijn naar rechts 0 graden is en het verloop dan tegen de klok in gaat. Maar zelf geef ik liever de x en y richting aan gescheiden door een komma. Het eerste getal geeft de X-richting aan en het 2 getal de Y-richting. Enkele voorbeelden:

@1000<0 : @1000,0
@350<270 : @0,-350
@1000<180 : @-1000,0
@350<90 : @0,350

"@" geeft niet de lengte aan maar gaat uit van de afstand vanaf het startpunt van de te tekenen lijn. Want een lijn bestaat uit 2 punten. Dus geef je een X en Y-richting aan zonder "@" dan gaat de lijn naar dat punt in het stelsel.

Als laatste kan je ook met de muis in het scherm de richting/hoek aangeven. Als je dan een lengte intypt zonder "@" dan krijg je een lijn van de opgegeven lengte in de aangeven richting. Wil je alleen horizontale en verticale lijnen dan kan je met "F8" ortho aanzetten. Nu is de aangegeven richting enkel horizontaal over verticaal. Onder het venster is zichtbaar of ortho aan staat of niet. Door erop te klikken kan je de status veranderen.

HINT: probeer ook de andere commando's op de balk die cheetah aangaf te verkennen. En blijf lezen wat er in het textvak staat. Belanrijk is dat je dat begrijpt.
 
Tipje: het zou wel eens interessant zijn voor verschillende mensen als jullie zouden zeggen met welke versie jullie werken.
Veel geluk met de uitleg, als ik zie hoe dik de handleiding is die hier op de kast staat!
 
Cheeta, zeer leuk dat je dit wil gaan doen. Maar weet waar je aan begint.
Ikzelf heb 4 jaar Acad tekenen op school gehad en ik weet nog niet alles van het programma.

Ik zelf gebruik nu versie 2005, maar heb leren tekenen met R14. (en heel even R13 zelfs)

Na het tekenen van de ARC (die jij boog noemt) verwijder je de hele lijn,
En teken je daarna de lijn opnieuw, deze kan je ook Trimmen.

TYP onderin het comando: "TRIM"
selecteer dan de ARC, "linkermuis" dan enter, dan selecteer je de rechte lijn, en weer Enter.

Ik snap best dat je het makkelijk wil houden, maar dit werkt denk ik sneller en makkelijker.

even goed, klasse dat je dit doet. er is niks leukers dan een boot zelf ontwerpen en bouwen.

Hier nog even een tekening van mij. heb hem alleen nog steeds niet gebouwd. :oops:

Cat1.JPG
 
dat er veel geavenceerdere opties zijn zijn mij bekent maar voor beginners is dit gewoon te ver gezegd en dan wordt de drempel dus ook echt te hoog vandaar dat ik het zo simpel mogelijk probeer te houden.

mensen willen leren zolang het leuk blijft en het wilt lukken anders valt de motivatie weg
 
Heeeeeeeeeel goed Cheeta!! ik heb net een tijdje AutoCad 2005 gedownload, over 2 jaar heb ik het echt nodig voor m'n studie, maar het lukte me ten eerste al niet om maten in de tekeningen te zetten en heel vee functies die jij hier uitlegt, die ken ik nog niet dus ik vind het echt heeeeeeel leuk dat je dit doet!

Groet Aad
 
Back
Top