Ontwerpen van een model-zeilschip

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Biggles, 5 sep 2002.

  1. Biggles

    Biggles Guest

    Hallo,

    Ik ben bezig met het volledig zelf bouwen van een zeilboot.
    De glasvezel romp en de hulpmotor zijn reeds klaar.

    Nu vroeg ik mij af of er bepaalde regels zijn waaraan ik mij moet houden bij het ontwerp:
    -de plaats van de kiel? over het algemeen staat die iets achter de mast heb ik gemerkt
    -de lengte van de kiel? hangt dit af van de afmetingen van het zeil?
    -de ligging van het zwaartepunt?
    -het roer zo groot mogelijk denk ik?
    -de plaats van de mast op de romp?
    ...

    wie is daar specialist in?


    dank u!


    Biggles
     
  2. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Hoi Biggles,

    Je kan even op de site van de nvm kijken. www.modelbouwers.nl

    Hier staan verschillende tekeningen, misschien kan je daar iets wijzer van worden.

    Je moet in iedergeval ervoor zorgen dat de voorkant van die kiel stomp is en de achter kant scherp, zodat je een betere aquadynamica hebt.

    Zoiets:
    (KIEL>

    Het zwaarte punt van de kiel moet zo laag mogelijk zitten, want dan heb je het meeste rendement. Want in principe is een zeilboot een hefboom. Dus hoe verder weg je van het draaipunt zit, hoe minder gewicht je nodig hebt. Daar was een hele mooie formule voor, maar die ben ik vergeten. (Misschien dat de middelbare scholieren op dit forum het even op kunnen zoeken?!??)

    Je moet waarschijnlijk toch ballasten voor de waterlijn, dus dan kan je dat gewicht net zo goed in de kiel stoppen.

    Want de stelling is: Hoe rechter de boot zeilt, hoe meer rendement zij heeft van de wind.

    Vaak wordt de kiel in het midden geplaatst onder de mast.


    Hopelijk heb je er wat aan.

    Groeten,

    Jan
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Jan bedoelt denk ik : kracht = massa * arm (F=m*a).

    En de andere zaken die Jan noemt heb ik mij ook ongeveer laten vertellen door een zeiler: hoe rechter hoe beter en hoe meer zeil hoe meer contra. Maar ook hoe meer waterlijn hoe beter (max. rompsnelheid) en daarom wordt bij sommige modellen de waterlijn in iets gekantelde toestand nog iets langer en heb je soms een negatieve spiegel.

    Rob.
     
  4. Biggles

    Biggles Guest

    Ik denk eerder dat jan deze formule bedoelt:
    M = F * L (M=moment, F=kracht of het gewicht en L=lengte)
    Dus voor een zelfde M is ofwel F groot en L klein ofwel F klein en L groot.

    Nu even zonder formules: dus, als ik het goed begrijp compenseert het gewicht onderaan de kiel de kracht op het zeil (door de wind) zodat de boot zo recht mogelijk blijft waardoor het rendement hoog blijft.
    Klopt dit?

    Zeg Jan, wat bedoel je met "Je moet waarschijnlijk toch ballasten voor de waterlijn, dus ..." , wat is er zo belangrijk met die waterlijn.
    Moet de boot een bepaalde diepgang hebben voor een goede werking of zoiets?

    Bedankt voor jullie reacties!!

    Biggles
     
  5. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Hoi Biggles,

    Jouw formule bedoelde ik. M = F*l

    Een boot heeft een waterlijn (dit is meestal een streep van 2 cm breed in schaal 1 op 1 dan), en deze scheidt het onderwater- en het bovenwaterschip.

    Wanneer een schip te hoog ligt wordt zij vaak instabiel. Maar als zij te diep ligt weer erg langzaam. Dus je moet gewoon gaan proberen met afloden hoe diep je je schip wilt hebben. Dit gewicht leg je in het midden van je schip (boven de kiel) totdat zij volgens jou op waterlijn ligt.

    Vervolgens haal je dit gewicht er uit, en weeg je dat. Dit gewicht kan je dan meteen bij haar kiel stoppen.

    Als het een beetje warrig overkomt, mijn excuses daarvoor, maar ik vindt het nogal moeilijk uit teleggen op deze manier.

    Groeten,

    Jan
     
  6. Biggles

    Biggles Guest

    Nee hoor, je uitleg is perfect Jan!!

    Veel meer extra ballast zal ik niet nodig hebben denk ik, er ligt al een loodaccu in voor de hulpmotor en de besturing...

    Wat bedoel je met instabiliteit? Begint de boot dan te schommelen of wordt hij onbestuurbaar of...?

    Biggles
     
  7. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Als je boot een knikspant is zegmaar een doosje, dan is zij vormstabiel. Maar is je boot een rondspant dan is hij rond. Als zij dan te ondiep ligt wordt zij nog instabieler.

    Even een badkamer test. Neem een plastic doosje en doe daar wat gewicht in. Vervolgens geef je hem slagzij. Dit doosje is moeilijk om te slaan.

    Een rondspant (bijvoorbeeld een doorgezaagde colafles) slaat veel sneller om. Maar leg je hem nou wat dieper, dan heb je daar wat minder last van.

    Dus de instabiliteit die ik bedoel heeft betrekking tot het omslaan.

    Groeten,

    Jan
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Snelheid zeilboot

    Beste Biggles.

    Hoe langer de waterlijn van je boot, hoe meer potentie voor snelheid ze heeft. Bij wedstrijdboten (Withbread-racers) zie je dan ook dat de romp een hek (achterkant) heeft die hééééél lang is uitgerekt.
    M.b.t. de kiel kan je kiezen voor een aantal opties:
    1: Je legt je ballast in de romp van je zeilboot. : Voordeel: je kan er makkelijk bij, nadeel: je ballast ligt vrij hoog en je hebt dus relatief veel nodig (Kleine hefboomwerking)
    2: Je zet een massieve kiel onder je boot, direct aan de romp.
    Voordeel: Je gewicht zit wat dieper t.o.v. ballast in je boot.
    Nadeel: wat moeilijk te maken (lood gieten)
    3 Je plaatst een vleugelkiel onder je boot: Een hééééle lange vleugel, verticaal onder je boot, met onderaan een torpedovormig gewicht.
    Voordeel: Je gewicht kan relatief laag zijn door de grote hefboomwerking
    Nadeel: Je zal het geheel demontabel moeten maken, anders wordt het moeilijk transporteren. Tevens zal er een stevige spant door je kiel moeten lopen, die je op een of andere manier in je romp moet verankeren. (3mm zilverstaal bijv)

    Groet,
    Roel.
     
  9. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Den Helder
  10. Parzival

    Parzival

    Lid geworden:
    22 mei 2002
    Berichten:
    62
    De whitbread boten zijn idd, heel erg lang maar let op! deze zijn ook erg ondiep als je de kiel niet meerekend!
    Ze hebben een platte bodem, daardoor zijn de lang, want ze moeten wel evenveel draagkracht hebben!

    Roelf
     
  11. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Den Helder
    Roelf
    die Yamaha whitbread is dat een model jaar 2000?
    dus gemaakt naar de toen geldende vormen (model).
     
  12. Parzival

    Parzival

    Lid geworden:
    22 mei 2002
    Berichten:
    62
    neeeeeee

    Die whitbread is al uit 1994/1995
     

Deel Deze Pagina