Ontwerpen van een zwevertje in Rhino

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Omdat het weer afgelopen weekend drie keer niks was, heb ik weer wat met Rhino lopen stoeien. Ik heb projecten teveel, maar voor de toekomst zou ik graag een dlg-achtig zwevertje willen hebben, dus dacht; laat ik alvast een prototype ontwerpen. :D
Het leek me voor anderen wellicht interessant om een soort van tutorial van het ontwerpen te maken. Kunnnen jullie meteen zien dat het eigenlijk niks voorstelt met Rhino.

Zoals gezegd gaat het om een dlg-achtig zwevertje, en verdere eisen voor het ontwerp waren:

- KISS (Keep it simple stupid) constructie
- Low budget
- deelbare vleugels voor vervoer
- controls: ailerons/rudder/elevator

Met deze eisen kwam ik uit op een built-up balsa/ply romp en schuim-vleugels. Stabilo is in eerste instantie ook schuim, maar mocht dit (i.v.m. profieldikte) te lastig zijn om te snijden, dan wordt deze ook van balsa.

Qua aerodynamische gegevens ga ik voorlopig uit van het volgende:

Spanwijdte: +- 210cm
Lengte: +- 60cm
Root-koorde: 16cm
Tip-koorde: 9cm
Vleugel-profiel: RG15 (8.92%)
Stabilo-profiel: SD8020 (10.1%)
Vleugelopp.: 27.4 dm^2
Geschat-gewicht: 600-700g
Vleugelbelasting: 22-26g/dm^2

Het tekenwerk begint met een zijaanzicht van de romp:
screen1.jpg

En de verschillende formers (met uitzondering van de eerste former, ben ik begonnen met één vorm en heb deze middels Transform>Orient>2point en scale en copy op yes, herschaald naar de respectievelijke hoogte van de romp. Dit werkt vind ik het snelst. :)):

screen2.jpg

Hierna heb ik de lokatie voor het profiel bepaalt en de ligger van de romp hiervoor aangepast.

screen3.jpg

Nu de 2D vorm van de romp is vastgesteld, kunnen we deze in 3D gaan uitleggen:

screen4.jpg

De eerste stap is het extruden van de formers via Solid>Extrude Solid>Straight (BothSides op Yes en 50% distance zodat ze niet verschuiven)

screen5.jpg

En alle geextrude onderdelen:

screen6.jpg

Tot slot ook nog de cfk buis voor de staart geloft (Surface>Loft):

screen7.jpg

Volgende stap is voor de verschillende spanten uitsparingen te maken voor de cfk-buis en de rompligger. Je selecteerd gewoon de betreffende surfaces en Split (Edit>Split) ze vervolgens:

screen8.jpg

En de uitsparingen voor de staart:

screen9.jpg

Nu gaan we de eigenlijke vorm van de romp loften. Bij de neus heb ik wat extra spantjes aangebracht en na het selecteren van alle spanten weer Surface>Loft.

screen10.jpg

En na het loften:

screen11.jpg

De romp en twee spanten moeten nog even aangepast worden zodat de vleugels daar mooi op de romp aansluiten. Wederom loften we gewoon twee profielen en splitten (Edit>Split) vervolgens de betreffende spanten en de romp:

screen12.jpg

screen13.jpg

De aangepaste romp en spanten:
screen14.jpg

Nu de romp grotendeels klaar is, gaan we naar de vleugels. Ook hier maken we eerst een 2D bovenaanzicht:

screen15.jpg

En het in 3D uitleggen van de profielen:

screen16.jpg

En de gelofte vleugels en stabilo:
screen17.jpg

De laatste stap voor de vleugels en stabilo, is het uitsnijden van de stuuroppervlakken en het afronden van de vleugeltips:

screen18.jpg

screen19.jpg

screen20.jpg

En als we alles dan samenvoegen en hier en daar wat aan de kleur-instellingen zitten, ziet het er als volgt uit:

render_01.jpg

render_02.jpg

render_03.jpg

Als het 3D model eenmaal klaar is kunnen we tot slot alle onderdelen eenvoudig uitleggen in 2D d.m.v. Dimension>make 2D drawing (voor de bekleding van de romp gebruik je gewoon Surface>Unroll Developable Srf):
parts.jpg

Niet gek voor 2 uurtjes werk. :cool: Zou het ook leuk vliegen? :roll:
De staart is voor mijn gevoel nog wat kort, dus hier moet ik nog even de TVR voor narekenen en eventueel de CFK staartboom nog wat verlengen.

Vond ik wel apart. :)
Verder scheelde het ook veel kopzorgen qua inbouw van servo's ontvanger en accu. 't Is ook maar een klein rompje...

Mooie tutorial en een leuk ontwerp. Denk dat het zeker wel zal vliegen, maar krijgt waarschijnlijk niet de eigenschappen van een 1 romp zwever. Slechter misschien niet, wel anders denk ik. In ieder geval wat Peter ook aangeeft, extra gewicht en extra luchtweerstand, beide hebben invloed op je daalhoek. Maar hier kunnen de zwevers op het forum waarschijnlijk meer over vertellen.

Elke gram is een gram teveel natuurlijk....maar wat is erg? De vleugelbelasting vind ik zeker acceptabel. :)
Het was ook niet de bedoeling een 'echte' DLG te ontwerpen...meer een compromis tussen een normale zwever en een DLG.
Voor handstarts zal het extra gewicht dus wel meespelen...voor het starten met een elastiek wat minder....

Andere optie was een enkele grotere romp om alle onderdelen in kwijt te kunnen. Dit geeft ook extra gewicht en weerstand. Maar ik ben het er mee eens dat dit met het oog op de daalhoek e.d. misschien beter was geweest.

Igwe, laat je niet uit het veld slaan hè, het is maar wat je wil. Ik vind het persoonlijk een gaaf ontwerp. Als je gaat voor de absolute sublieme zweefeigenschappen, is een andere vorm misschien beter. Maar als je gaat voor een leuke zwever, top ontwerp!

leuk en gedurfd! Ik vind het er super uitzien.

een paar nieuwsgierige vraagjes, waar ga je de starthaak zetten? kan dat op het vleugelmiddenstuk? (gewoon een vraag, ik weet het niet, het kan misschien perfect werken)
vormen de 2 rompen met de staarten 1 geheel of is alles deelbaar?
Hoe dik is het stabilo? Heel dun snijden gaat wel, maar levert geen winst op, ook het profiel behouden gaat moeilijk zijn (maar mijn vader en ik zijn dan ook maar een huis, tuin en keuken piepschuimklossers)

trouwens, je weet me wel te vinden als je een plotje nodig hebt :D

waar ga je de starthaak zetten? kan dat op het vleugelmiddenstuk?
Dat was wel de bedoeling ja...gewoon een profiel van triplex waar de starthaak in verwerkt is en dan in het midden van de twee vleugelhelften.

De romp en staarten zullen verder waarschijnlijk een stuk worden, samen met het middenstuk van de vleugel. (de rest van de vleugels worden dan gewoon insteek)

Het stabilo loopt van +- 9 naar 6mm bij de tip....zelf snijden wordt lastig, maar misschien kan ik het ergens cnc laten snijden. De balsa onderdelen (4mm voor de ligger, 3mm voor de spanten) ga ik voor de stevigheid sowieso lamineren met wat licht glasweefsel en vervolgens laten frezen.

trouwens, je weet me wel te vinden als je een plotje nodig hebt
Thanks! :thumbsup:

Iets anders:
Aan het bouwen kom ik sowieso de komende maanden zelf niet toe, dus als er mensen zijn die het a) een leuk model vinden en b) hem ook zouden willen bouwen, dan zijn de plans (voor persoonlijke,niet commerciele doeleinden) gratis te krijgen. :) Interested? PB!

igwe..

9 - 6 mm.. dat is nog wel te doen hoor ;)
cnc snijden kan.. maar nu nog niet ;)

Dit ding is ook leuk om bv een gfk/cfk rompje te maken met een cfk staartbuis.. ;)

Peter

WTF een dubbele romp. Vet man. Ziet er echt gaaf uit.
Maar ben je niet bang dat die 9 cm bij de tip niet wat weinig is. Want een DLG vliegt over het algemeen langzaam en als dan ook nog eens je koorde klein is word je Rn ook nog al klein. Bij de 16 cm is dat ongeveer 90000 en bij 9 cm is dat 50000. Ben je dan niet bang dat je tip een stuk eerder stalled dan je wortel??

Voor de rest ziet het er goed uit, misschien inderdaat zoals je zegt de staart iets verlengen om een wat groter kracht-moment te krijgen.
En dan nog iets, als hij af is en hij vliegt dan zou ik best de tweede willen zijn die hem bouwt hoor :roll: :lol: .

Ga zo door!!
Groeten Maarten

Peter Pankras zei:
igwe..

9 - 6 mm.. dat is nog wel te doen hoor ;)
cnc snijden kan.. maar nu nog niet ;)
Ik was al van plan tzt even contact met je op te nemen. :D ;)
Dit ding is ook leuk om bv een gfk/cfk rompje te maken met een cfk staartbuis.. ;)
Zeker, en ik heb er ook over zitten twijfelen. Er komt alleen zoveel bij kijken, en het maken van mallen is me gewoon te arbeidsintensief. De mallen voor de gh moet ik eerst nog maken. :oops:

@ Maarten: thanks! De tips heb ik sowieso wat wash-out gegeven, om een mogelijke tipstall te vermijden. Maar ik heb (naast vleugelbel./AR/taper) niet veel aan de aerodynamica van de vleugel gerekend.....wordt dus gewoon een beetje trial & error.

V.w.b. de staart: ik heb de TVR even nagerekend en die is met het huidig ontwerp .26 dus ik ga zeker de tail_arm nog even wat verlengen. :)

@ Butch: http://www.rhino3D.com

Nope...geen updates. Ontwerp is klaar...nu alleen de tijd nog. :oops:

Ontwerpen van een zwevertje in Rhino

Rhino is het programma waarin het is ontworpen :wink: , en ja daar kun je ook best boten mee ontwerpen. Moet je natuurlijk wel weten hoe het 3d programma werkt.

Groeten Maarten.

Back