I
Igwe Aneke
Guest
Omdat het weer afgelopen weekend drie keer niks was, heb ik weer wat met Rhino lopen stoeien. Ik heb projecten teveel, maar voor de toekomst zou ik graag een dlg-achtig zwevertje willen hebben, dus dacht; laat ik alvast een prototype ontwerpen. 
Het leek me voor anderen wellicht interessant om een soort van tutorial van het ontwerpen te maken. Kunnnen jullie meteen zien dat het eigenlijk niks voorstelt met Rhino.
Zoals gezegd gaat het om een dlg-achtig zwevertje, en verdere eisen voor het ontwerp waren:
- KISS (Keep it simple stupid) constructie
- Low budget
- deelbare vleugels voor vervoer
- controls: ailerons/rudder/elevator
Met deze eisen kwam ik uit op een built-up balsa/ply romp en schuim-vleugels. Stabilo is in eerste instantie ook schuim, maar mocht dit (i.v.m. profieldikte) te lastig zijn om te snijden, dan wordt deze ook van balsa.
Qua aerodynamische gegevens ga ik voorlopig uit van het volgende:
Spanwijdte: +- 210cm
Lengte: +- 60cm
Root-koorde: 16cm
Tip-koorde: 9cm
Vleugel-profiel: RG15 (8.92%)
Stabilo-profiel: SD8020 (10.1%)
Vleugelopp.: 27.4 dm^2
Geschat-gewicht: 600-700g
Vleugelbelasting: 22-26g/dm^2
Het tekenwerk begint met een zijaanzicht van de romp:
En de verschillende formers (met uitzondering van de eerste former, ben ik begonnen met één vorm en heb deze middels Transform>Orient>2point en scale en copy op yes, herschaald naar de respectievelijke hoogte van de romp. Dit werkt vind ik het snelst.
):
Hierna heb ik de lokatie voor het profiel bepaalt en de ligger van de romp hiervoor aangepast.
Nu de 2D vorm van de romp is vastgesteld, kunnen we deze in 3D gaan uitleggen:
De eerste stap is het extruden van de formers via Solid>Extrude Solid>Straight (BothSides op Yes en 50% distance zodat ze niet verschuiven)
En alle geextrude onderdelen:
Tot slot ook nog de cfk buis voor de staart geloft (Surface>Loft):
Volgende stap is voor de verschillende spanten uitsparingen te maken voor de cfk-buis en de rompligger. Je selecteerd gewoon de betreffende surfaces en Split (Edit>Split) ze vervolgens:
En de uitsparingen voor de staart:
Nu gaan we de eigenlijke vorm van de romp loften. Bij de neus heb ik wat extra spantjes aangebracht en na het selecteren van alle spanten weer Surface>Loft.
En na het loften:
De romp en twee spanten moeten nog even aangepast worden zodat de vleugels daar mooi op de romp aansluiten. Wederom loften we gewoon twee profielen en splitten (Edit>Split) vervolgens de betreffende spanten en de romp:
De aangepaste romp en spanten:
Nu de romp grotendeels klaar is, gaan we naar de vleugels. Ook hier maken we eerst een 2D bovenaanzicht:
En het in 3D uitleggen van de profielen:
En de gelofte vleugels en stabilo:
De laatste stap voor de vleugels en stabilo, is het uitsnijden van de stuuroppervlakken en het afronden van de vleugeltips:
En als we alles dan samenvoegen en hier en daar wat aan de kleur-instellingen zitten, ziet het er als volgt uit:
Als het 3D model eenmaal klaar is kunnen we tot slot alle onderdelen eenvoudig uitleggen in 2D d.m.v. Dimension>make 2D drawing (voor de bekleding van de romp gebruik je gewoon Surface>Unroll Developable Srf):
Niet gek voor 2 uurtjes werk.
Zou het ook leuk vliegen? :roll:
De staart is voor mijn gevoel nog wat kort, dus hier moet ik nog even de TVR voor narekenen en eventueel de CFK staartboom nog wat verlengen.

Het leek me voor anderen wellicht interessant om een soort van tutorial van het ontwerpen te maken. Kunnnen jullie meteen zien dat het eigenlijk niks voorstelt met Rhino.
Zoals gezegd gaat het om een dlg-achtig zwevertje, en verdere eisen voor het ontwerp waren:
- KISS (Keep it simple stupid) constructie
- Low budget
- deelbare vleugels voor vervoer
- controls: ailerons/rudder/elevator
Met deze eisen kwam ik uit op een built-up balsa/ply romp en schuim-vleugels. Stabilo is in eerste instantie ook schuim, maar mocht dit (i.v.m. profieldikte) te lastig zijn om te snijden, dan wordt deze ook van balsa.
Qua aerodynamische gegevens ga ik voorlopig uit van het volgende:
Spanwijdte: +- 210cm
Lengte: +- 60cm
Root-koorde: 16cm
Tip-koorde: 9cm
Vleugel-profiel: RG15 (8.92%)
Stabilo-profiel: SD8020 (10.1%)
Vleugelopp.: 27.4 dm^2
Geschat-gewicht: 600-700g
Vleugelbelasting: 22-26g/dm^2
Het tekenwerk begint met een zijaanzicht van de romp:

En de verschillende formers (met uitzondering van de eerste former, ben ik begonnen met één vorm en heb deze middels Transform>Orient>2point en scale en copy op yes, herschaald naar de respectievelijke hoogte van de romp. Dit werkt vind ik het snelst.


Hierna heb ik de lokatie voor het profiel bepaalt en de ligger van de romp hiervoor aangepast.

Nu de 2D vorm van de romp is vastgesteld, kunnen we deze in 3D gaan uitleggen:

De eerste stap is het extruden van de formers via Solid>Extrude Solid>Straight (BothSides op Yes en 50% distance zodat ze niet verschuiven)

En alle geextrude onderdelen:

Tot slot ook nog de cfk buis voor de staart geloft (Surface>Loft):

Volgende stap is voor de verschillende spanten uitsparingen te maken voor de cfk-buis en de rompligger. Je selecteerd gewoon de betreffende surfaces en Split (Edit>Split) ze vervolgens:

En de uitsparingen voor de staart:

Nu gaan we de eigenlijke vorm van de romp loften. Bij de neus heb ik wat extra spantjes aangebracht en na het selecteren van alle spanten weer Surface>Loft.

En na het loften:

De romp en twee spanten moeten nog even aangepast worden zodat de vleugels daar mooi op de romp aansluiten. Wederom loften we gewoon twee profielen en splitten (Edit>Split) vervolgens de betreffende spanten en de romp:


De aangepaste romp en spanten:

Nu de romp grotendeels klaar is, gaan we naar de vleugels. Ook hier maken we eerst een 2D bovenaanzicht:

En het in 3D uitleggen van de profielen:

En de gelofte vleugels en stabilo:

De laatste stap voor de vleugels en stabilo, is het uitsnijden van de stuuroppervlakken en het afronden van de vleugeltips:



En als we alles dan samenvoegen en hier en daar wat aan de kleur-instellingen zitten, ziet het er als volgt uit:



Als het 3D model eenmaal klaar is kunnen we tot slot alle onderdelen eenvoudig uitleggen in 2D d.m.v. Dimension>make 2D drawing (voor de bekleding van de romp gebruik je gewoon Surface>Unroll Developable Srf):

Niet gek voor 2 uurtjes werk.

De staart is voor mijn gevoel nog wat kort, dus hier moet ik nog even de TVR voor narekenen en eventueel de CFK staartboom nog wat verlengen.