ontzettende noeb vragen :-)

• Topicstarter Topicstarter blieblie
  • Startdatum Startdatum
B

blieblie

Guest
Hallo, ik heb laatst een "model" gekregen, van een Piper PA18 Super cub van Graupner (bestelnummer 4641).
Onder het motto, we gaan es proberen hoe ver we komen ben ik er aan begonnen, het is een bouwdoos van de vriend van mijn zus geweest die er ooit aan begonnen is maar niet verder is gekomen dan de vleugels.

De problemen.
- Ik heb geeeeeeen idee welke houtlijm moet gebruiken.
Is gewone houtlijm van de bouwmarkt prima, of is de kans dat de boel in de lucht uit elkaar dondert relatief hoog?
- Is er makkelijk aan losse onderdelen te komen? Ik weet hier in Eindhoven, Willies te vinden, en de vriend van mijn zus wist er 1 vlakbij het PSV stadion, maar de handleiding eindigt met: Succes bladiebla 1975. En das ook al weer zo een 28 jaar geleden :? :P .

Oh ja en als laatste, ik vertrouw mijn bouwkunsten niet helemaal 100% en ben eigenlijk niet van plan om nu al de motoren, servo's e.d. aan te schaffen. Is het erg vervelend om dat achteraf er allemaal in te bouwen??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

Ow ja, en mag je in Nederland alleen met zo een ding vliegen bij een club?

Als bouwlijm kun je opzich prima Bison D3 houtlijm gebruiken, maar als je snel wilt bouwen zou ik toch aan willen raden om bij een modelbouwwinkel ZAP secondelijm o.i.d. te kopen.

De voorste rompspant (ook wel firewall genoemd) bij je motor moet je lijmen met 2 componentenlijm (Epoxy) van het liefst 30 minuten potlife...

Als de lijm ook 25 jaar oud is zou ik de vleugels maar alvast weggooien als ik jou was... :?

Servo's & motor e.d. achteraf inbouwen is bij de meeste modellen geen probleem! Hier is makkelijk aan te komen, hoewel je er soms even een stukje voor moet rijden...

Je mag ALLEEN maar bij een vliegclub vliegen en nergens anders!! Informeer daarom voordat je er écht geld in gaat steken bij je dichtstbijzijnde vliegclub...

="Jorrit"[\quote]

Ah Bison dus, (ik heb geleerd van het modden van mijn kast dat geduld een good thing is :P )

Ik heb hier nog wel 2 componenten van Bison liggen is dat vergelijkbaar met Epoxy?? (nog nooit met Epoxy gewerkt heeft).

ennnnnnnn ik moet zeggen dat de lijm er nog veels te vast op zit, kwam net een verkeerd gelijmd onderdeel tegen en dat was pas na een flinke jaap in mijn handen en lang gewrik weer los te krijgen met een stanleymes. Dus dat zit wel goed :)

Vliegclubs zitten hier trouwens een paar in de buurt, dus dat moet geen probleem zijn (waarom eigenlijk? is wel vervelend eigenlijk, ik ben niet zo clubberig, maar goed, het is de wet enzovoorts enzovoorts.)

Vliegen is een gevaarlijke hobby en mag niet uitgeoefend worden op een willekeurig veldje.. Als iemand met z'n autootje in de buurt rijdt, en toevallig op dezelfde frequentie ziet blijkt je vliegtuig een levensgevaarlijk projectiel te zijn. Niet de bedoeling dus. Club is verplicht, ook ivm. verzekeringen, en neem van mij aan... Jezelf leren vliegen is geen optie...

2 componentenlijm in die dubbele injectiespuit van Bison is ook Epoxy. Het is echter wel zo goedkoop om je epoxy bij een modelbouwwinkel te halen....

Een club is ook handig om je te helpen bij het bouwen van je model. Zij weten hoe en wat en welke lijn je het beste waarvoor kan gebruiken en waar je je spullen kan kopen.

Dat inbouwen van motor en servo's moet achteraf kunnen.
Hoop ik tenminste.
Ik doe het ook achteraf en het lijkt me niet al te moeilijk.

Groeten Laurens

was eerst ook geen clubmens maar ik heb ieder weekend weer een gezellige tijd bij ons op de club.

ps bij willy's kan je beter wegblijven voor vliegspul.
beter naar verspaget op de strijpsestraat, of hobbyin in waalwijk.

komen kijken op onze club staat altijd vrij.
wij zitten in son en breugel.
www.mvsb.nl

gerard_nl zei:
was eerst ook geen clubmens maar ik heb ieder weekend weer een gezellige tijd bij ons op de club.

ps bij willy's kan je beter wegblijven voor vliegspul.
beter naar verspaget op de strijpsestraat, of hobbyin in waalwijk.

komen kijken op onze club staat altijd vrij.
wij zitten in son en breugel.
www.mvsb.nl

Verspaget! Ik denk dat die vriend die bedoelde!! ...
Mjaah, ik heb alleen ff Graupner folders gehaald bij Willies voor de rest hebben ze daar inderdaad voornamelijk treinen en gewone plastic plak vliegtuigjes.

Dat van die club in son en breugel lijkt me leuk, ik zal zeker een keer langskomen. Zijn er bij die clubs van die vaste tijden waar er gevlogen wordt? Of is het meer van; als je zin hebt kom je langs?

Ik ga es rondsurfen naar Clubs op internet :)

gewoon langskomen, er zijn echter wel tijden waneer het druk of juist rustig is, zo is het op de mvsb op woensdag heel druk, alleen zitten er dan alleen maar mensen van de oude garde. Eigenlijk is het weekend de beste tijd om te komen (als het niet echt heel erg slecht weer is). kijk ook even op onze website: www.mvsb.nl of op www.modelbouwgids, daar staan ook heel veel links naar clubs.

rogier zei:
gewoon langskomen, er zijn echter wel tijden waneer het druk of juist rustig is, zo is het op de mvsb op woensdag heel druk, alleen zitten er dan alleen maar mensen van de oude garde. Eigenlijk is het weekend de beste tijd om te komen (als het niet echt heel erg slecht weer is).

En ik zag iets van een brevet op die site, wat houdt dat in?

je leert bij ons eerst vliegen met een instructeur (bespaart je een hoop geplak en geld), als ze denken dat je je kistje goed onder controle hebt ga je op voor je brevet (geheel gratis), dan mag je officieel alleen vliegen.

rogier zei:
je leert bij ons eerst vliegen met een instructeur (bespaart je een hoop geplak en geld), als ze denken dat je je kistje goed onder controle hebt ga je op voor je brevet (geheel gratis), dan mag je officieel alleen vliegen.

Ah, dat klinkt wel okee, en dat je gewoon altijd langs kan komen als je je bijvoorbeeld te pletter verveelt is ook erg relext.

laurens zei:
... Dat inbouwen van motor en servo's moet achteraf kunnen...
Voor het leggen van de stuurkabels in de romp is het wel handig dat je al weet waar de servoheveltjes uiteindelijk zitten en welke servo's je gebruikt. Anders krijg je ter hoogte van de servo uiteindelijk van die bochten in je stuurkabels. Die bochten zorgen dan weer voor meer speling in de aansturing die dan bovendien ook nog eens zwaarder loopt. Hoe rechtlijniger de stuurkabels lopen tussen servo en roerheveltje, hoe beter. Ik zou dus eerst de servo's een plaatsje geven.

ron van sommeren zei:
laurens zei:
... Dat inbouwen van motor en servo's moet achteraf kunnen...
Voor het leggen van de stuurkabels in de romp is het wel handig dat je al weet waar de servoheveltjes uiteindelijk zitten en welke servo's je gebruikt. Anders krijg je ter hoogte van de servo uiteindelijk van die bochten in je stuurkabels. Die bochten zorgen dan weer voor meer speling in de aansturing die dan bovendien ook nog eens zwaarder loopt. Hoe rechtlijniger de stuurkabels lopen tussen servo en roerheveltje, hoe beter. Ik zou dus eerst de servo's een plaatsje geven.

euuuuuuuuuuuuuuh.............. ik laat wel de bovenkant van de romp open :D ... Kan ik nog gewoon netjes overal bij :P .

Ik heb een colibri en daar zit al een plankje in waar je de servo's nog op moet schroeven

Groeten Laurens

Back