onvangers kristal of PLL ?

Las net in een ander draadje dat kristallen
geslepen op frequentie 350 hz mogen afwijken.
in het ongunstigste geval zit er 700 hz verschil tussen
zend en ontvang frequentie.

Wat ik mij nu afvraag, hoe gaat dit met die nieuwe
ontvangers zonder kristal? deze hebben een PLL
en kunnen worden geprogrameerd op de de zender
frequentie.

Zijn deze beter dan met kristal, maw als mijn zender afwijkt
bv de genoemde 350 hz. zal de ontvanger dit herkennen
en ook 350 hz afwijken?
Of zijn deze afwijkingen zo gering dat het allemaal niets uitmaakt?

Wat is beter een ontvanger met x-tall of met pll?

Johan

Johan,

Helaas kan ik je daar geen kei hard antwoord op geven want ik weet niet hoe men die ontvangers heeft ontworpen. Als de ontvanger ALLE frequenties tussen b.v. de 35MHz en 36MHz zou kunnen gebruiken betekend dat er heel wat electronica in moet zitten. In dit geval zou de ontvanger zich moeten kunnen instellen op de iets hogere of lagere frequentie van de zender.
De hele zaak wordt electronisch een stuk simpeler als de ontvanger alleen de toegestane kanalen afzoekt. Een iets verschoven zender zal dus wel ontvangen worden maar je kan wel last krijgen van storingen door die "fout".
Voor mij is een ontvanger met een kristal nog steeds te prefereren boven de "scanner". Er zit minder electronica in die fout kan gaan en je bent zeker van het gebruikte kanaal! Ik weet van organisatoren van shows die het gebruik van een "scanner" ontvanger tijdens de show verbieden. Je weet niet op welk kanaal je zit en als er een storing optreed kan de ontvanger van het kanaal af gaan met alle gevolgen van dien.

Ernst heeft erg veel gelijk.
Hoe kan ik eigenlijk een prive-bericht naar jou sturen Ernst? Volgens mij is het nodig, dat we ons eens samen beraden..(nodig voor mij bedoel ik..)

Onderaan elk bericht zijn een paar "knopjes" te zien. Als je op het knopje "PB" drukt kan je mij een "Persoonlijk Berichtje" sturen.

In de advertenties van dergelijke pll ontvangers wordt juist gezegt
dat een " schade gevoelig " kristal ontbreekt.

Dat zo'n ontvanger van frequentie afgaat, mag toch eigelijk niet voorkomen.

En nu je het noemt, neem aan dat zo'n pll ic gewoon een
10Khz shift hanteerd, binnen de toegestane kanalen.
en dat ie daarop ontvangt.

Johan

Er zijn pll-ontvangers, waar je met draaischakelaartjes de frequentie moet kiezen. Onder voorwaarde dat die schakelaartjes goed kontakt maken is dit aardig veilig.
Er zijn er ook, die via een inscan-methode naar de zender kijken op welke frequentie deze uitzendt. Van deze ben ik erg benieuwd naar de ervaringen... Ik heb in een ander draadje gelezen, dat deze bij storingen een andere zender kunnen inscannen.. Beetje lastig als iemand opeens op een zender twee modellen in de lucht moet houden!

Voorbeeld simprop indoor scan ontvanger
Gas kanaal moet op dicht staan..
Door 3x kort de spanning aan te sluiten gaat de 4e keer de ontvanger zoeken naar de eerste de beste zender met een knuppel op 0.

Hier thuis, en op vliegveld gaat dat prima.
In de zaal pakt ie natuurlijk (murphy) net een andere zender met gas op 0, dus moet je echt met het spul de zaal uit lopen om in een stil hoekje het goede kanaal te zoeken. Daarna blijft ie tot herprogrammering naar dit ene kanaal luisteren.

dat zou ik dus een pokkesyteem vinden met een veiligheidsmarge van 0.0
ik zie zoiets al op het veld gebeuren :(

De storingsgevoelligheid van kristallen valt heel erg mee. Alleen na een erg harde klap heb ik wel eens een kapot kristal gehad. Na ELKE crash test ik m'n spullen natuurlijk heel erg goed. Als ik het kristal maar even niet vertrouw dan doe ik er een nieuwe in. Liever een paar euro voor een kristal uitgeven dan een boel euro voor een nieuw model.
Natuurlijk moet je alles ook schoon houden. Off-topic???? Nee hoor. Ik heb wel eens ontvangers in m'n handen gehad waar verfresten en schuurstof overal op en in zat. OOK op de kontakten van het kristal. Tja en dan vinden ze het vreemd dat de boel niet goed werkt!

Johan,

Het is inderdaad zo, dat PLL-ontvangers binnen de toegestane kanalen met een 10kHz shift scannen. De nauwkeurigheid en stabiliteit van PLL's is als regel zeer goed. Je hoeft echter niet te verwachten, dat deze nauwkeuriger of betrouwbaarder zullen werken, dan de kristalgestuurde systemen. De methoden, die gehanteerd worden om in scan-mode te komen ken ik niet allemaal, dit is echter wel een zeer belangrijke factor. Futaba en JR gebruiken tot nu toe draaischakelaartjes.
Hoewel ik het met Ernst volledig eens ben, dat je momenteel beter een kristalgestuurde ontvanger kunt gebruiken, weet ik zeker dat PLL-ontvangers in de toekomst gemeengoed zullen worden. Het is alleen wachten op de grote merken Futaba, Sanwa, JR en Hitec. Voor de auto-rijders brengt Graupner-JR inmiddels een PLL-systeem op de markt, gezien de verkoopaantallen voorziet dit blijkbaar in een grote behoefte..

Ik neem aan dat de stand van de selecteer-schakelaars éénmalig ingelezen wordt tijdens het opstarten en dat alleen de gelezen waarde gebruikt wordt. Is het HF gedeelte eenmaal in de lucht, dan zullen verandering/storingen in de draaischakelaartjes geen invloed meer hebben.

Zoals een goede Phase Locked Loop betaamt, is deze inderdaad ge-locked op zijn frequentie zodra deze eenmaal is opgestart, keuzeschakelaartjes worden pas weer bekeken als de voedingsspanning gedurende enige tijd is weggevallen (zeer korte spanningsonderbrekingen hebben geen invloed). Bij zenders met een pll-systeem geldt dit ook. Een eenmaal ingesteld kanaal kun je wijzigen, maar er wordt pas omgeschakeld als de zender uit- en weer ingeschakeld wordt.

hallo

sorry hoor maar geef mij maar een setje kristallen
ik plug die in en snorren maar met je speedboot of wat andres
hoe minder er in zit hoe minder er kapot kan das mijn leuze
de vijver bij ons is ruim zat tegen de kant knallen full speed om hem nog wat groter te maken hoeft voor mijn niet
meestal lukt dat niet en heb je een model naar zen moer

kristallen setje best handig en zo duur zijn die nu ook weer niet

sportieve groeten raf

dan even mijn ervaringen met mijn graupner zender (XS6 fm race synthesizer)
het is zo'n type met een pll ontvanger,
op de zender kun je een setup modus ingaan en hieron je gewenst kanaal (elk van 40mhz, dus kanaal 52-92)
op de ontvanger heb ik twee draaischakelaartjes, een voor tientallen en een voor eenheden.
de stand van die schakelaartjes wordt inderdaad alleen bij inschakelen van de voeding ingelezen, daarna heeft een verandering simpelweg geen effect.

mijn ervaring met deze combinatie is 100% volledig positief, vooral omdat ik een parkeerplaatscoureur ben die soms een berg mederijders met divers rollend materieel als gezelschap heb,

eerst kwam het mijn mijn 'kristalbakkie' vaak voor dat een ander toevalling op dezelfde frequentie reed, en geen kristallen extra had,
ik had een 2e set, maar vaak kwam het dus voor dat die óók al bezet was, erg frustrerend, om de beurt rijden..... :twisted:

voor mij dus PLL, het was maar 20 euro duurder( een XR6 was € 179,- een XS6 199,-) de keus is dan niet moeilijk.... 8)

Beste Heren,

Het lijkt erop dat niet iedereen hier weet wat een PLL syntheziser is en hoe hij werkt.

Een PLL Synth werk op basis van een vaste basis frequentie, in de meeste gevallen opgewekt m.b.v. een kristal, waaruit d.m.v delers en vermenigvuldigers (PLL schakeling met deler in de terugkoppeling) een veelheid van nieuwe frequenties gegenereerd worden. De precisie van de gegenereerde frequentie is afhankelijk van de precisie van het bron kristal, de "breedte" van het deeltal en de deler en de kwaliteit van de PLL schakeling.
Zodoende kan een precisie van duizenden, honderden of slechts enkele hertz mogelijk zijn.

In geval van een zender is de precisie van het bronkristal bepalend. Voor iedere te genereren frequentie (de kanalen) is het deeltal en de deler bekend en die worden gewoonweg geselecteerd uit een tabel. Er is geen mogelijkheid om eventuele kleine afwijkingen "weg te regelen".

Bij een ontvanger is de situatie anders. Hier is het mogelijk door middel van een scanproces de ontvanger frequentie optimaal af te stemmen op die van de zender. Hier ga je er wel van uit dat de PLL schakeling een hoge resolutie heeft (tientallen hertz o.i.d.) en dit is per definitie duur.
Indien de de ontvanger PLL niet zo een hoge resolutie heeft dan zal hij met vrij grote stappen door het spectrum stappen en dus met een grotere rest fout afstemmen. Worstcase heeft de ontvanger ook maar 1 mogelijke frequentie per kanaal en dan is de situatie niet veel anders als met losse kristallen.

Het voordeel van de PLL synthesizer ontvanger zit in het gebruikers gemak en het feit dat er geen verwijderbare onderdelen meer in de schakeling zitten. Het kan allemaal lekker kompact en stevig gemonteerd worden (SMD).
Het nadeel is meer electronica en veel hogere kosten.
Wat ik van deze schakelingen gezien heb is dat ze tegenwoordig volledig geintergreerd in 1 SMD componentje zitten en zeer robust werken. Op iedere VGA videokaart en PC moederboard zit er een of meerdere op (al ooit een PC of video kaart overclockt, dat gaat dus met zo'n chipje).
Ik denk dat hier alleen het kosten aspect echt telt en dat is alleen omdat de fabrikanten deze nieuwe feature duur verkopen.
Het echte risico zit in de intelligentie van het scanproces en het onbedoelt verliezen van het ingestelde kanaal.

Hopenlijk helpt het bovenstaande om wat inzichten te krijgen in SCAN ontvangers.

P.s. heeft iemand info hoe precies de ontvangers afstemmen op het zender signaal?

AvdS,

Je verhaaltje is vrij duidelijk voor mensen die kennis hebben van de elektronica. Voor de meeste mensen hier op het forum blijft het een duistere zaak. Vooral omdat je verteld dat er toch een kristal in de ontvanger zit! Dat is inderdaad het geval dus het argument dat er geen storingsgevoellige kristallen worden gebruikt geldt eigenlijk niet.
Helaas willen de fabrikanten niet in detail vertellen hoe hun ontvanger presies werkt. Ik heb ACT gevraagd of ze het mij uit wilden leggen en kreeg een foldertje opgestuurd met de scanontvanger die zij op de markt brengen. Uitleg hoe die ontvanger nu werkt kreeg ik niet.

Hoe vind de ontvanger de zender? Heel simpel, je zet je zender aan daarna de ontvanger. De meeste scannerontvangers slaan het laatst gebruikte kanaal op in een stukje geheugen, dat kanaal gebruikt de ontvanger bij het inschakelen. Wil je een ander kanaal dan moet je de ontvanger in de scanmode zetten. De ontvanger scant dan de band af en de eerste de beste zender die hij ontvangt is het nieuwe kanaal dat hij ontvangt. Het probleem is dus dat je iedereen moet vragen even de zender uit te zetten zodat de ontvanger alleen de jouwe kan ontvangen en daarop inschakeld.

Ernst..
Wat een onzin..zo zou je nooit je ontvanger geprogrammeerd krijgen.
Ook de medewerking "en nu allemaal even de zenders uit!" zou behoorlijk te wensen over laten.

Bij mijn simprop indoor scan ontvangertje zoekt de ontvanger de 1e zender waar het gaskanaal (bij mij uitgang 3) op gas dicht staat, dus waarvan 1 kanaal voortdurend in de hoek staat.

Is gewoon op het veld te doen..

Bij indoor wel eens het probleem dat er meerdere zenders zijn met gas dicht van op hun beurt wachtende mensen, maar dan hoef ik alleen maar de zaal uit effe de gang op te lopen om de aandacht bij mijn zender only te krijgen.

niek, kan je dat niet vervangen dat ie kijkt naar bv vol rechts rudder ofzo ?
scheelt een hoop ellende.

AvdS,

Extra informatie is altijd welkom....
Er moet alleen niet van een 'worst case' maar van een 'simplest case' worden gesproken als het gaat om de methode van faseverdraaiing in de oscillator, dit heeft namelijk ook z'n voordelen. In modelbouwtermen vertaald heb ik al eerder gezegd, dat er gescand wordt in een 10kHz raster wat inderdaad hetzelfde resultaat oplevert als kristallen (dus nauwkeurig genoeg).
De manier, waarop het referentiesignaal bemonsterd wordt, is dezelfde die draadloze telefoons gebruiken. Dit zal wel ergens beschreven staan, zelf kan ik hierover geen info verstrekken.
Het blijft wel interessant om te vernemen hoe slim de diverse scanmethodes zijn. Hierboven heb ik de Simprop-manier gelezen, hoe doen bijv. de ACT-ontvangers dit??

Niek,

De eerste scanontvangers werkte echt zo! De heren fabrikanten hebben dus ingezien dat die methode niet echt goed werkbaar is. In de praktijk kwam het er dan ook op neer dat je thuis het kanaal koos. Alleen als het echt niet goed uitkwam ging je op het veld aan de gang om een ander kanaal te kiezen.
Dan hen ik nog een vraagje. Wat als je je gas moet omkeren omdat anders volgas op de zender stationair is op je model? Of als dat bij een andere zender is gedaan. Die staat dan volgas maar de ontvanger ziet hem als stationair?

Back