onverklaarbaar tollen van honeybee fp v2

• Topicstarter Topicstarter X3mE
  • Startdatum Startdatum
X

X3mE

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs na vele leuke commentaren hier op het forum een Honeybee FP V2 heli gekocht.
Ondertussen al enkele plezierige momenten mee beleefd, maar nu zit ik toch met een probleempje waarvan ik de oorzaak niet onmiddellijk kan vinden.

Probleem:
Bij het opstijgen is tail van de heli niet meer te controleren. De tail spint onmiddellijk helemaal weg.
Ik heb al uitvoerig op het forum zitten zoeken, maar ik vind nergens een antwoord. Misschien zoek ik wel op het verkeerde woord.
Het lijkt wel alsof de tail rotor niet meer genoeg kan tegensturen.
Zelfs met de gain helemaal open op de 4-in-1 en de trim op de bediening helemaal naar rechts, haalt hij het niet.

Mogelijke oorzaak:
- defecte 4-in-1 controller?
- tail motor versleten? zo snel?

Verder zie ik geen schade aan de heli buiten een kleine schaafwonde aan de tail boom.

Ik ben ervan overtuigd dat iemand van jullie mij wel kan helpen ;)

Alvast bedankt!

Hoi,

is je staart motortje niet defect of versleten ?

Die schijnen niet zo'n heel lange levensduur te hebben ...

Grtz,
Menno

Stel, je vervangt het motortje door een nieuwe...

Ik vermoed dat je brushed exemplaren erop hebt zitten (twee draden die uit de motor komen), deze moeten eigenlijk even zachtjes inlopen.

Nu heb ik er niet erg veel ervaring mee, maar ik merkte met mn walker 4#3 wel dat het scheelde in levensduur.

Enigste wat je hoeft te doen, is je motortje 1 batterij halfgas te laten draaien. Even hoofdmotor losgooien, en de trims in de hoek zetten.
Er zijn meer manieren voor, er zijn vast betere.

ik denk dat hij beter even kan vermelden welke kant de heli opdraait.

Het maakt veel verschil uit en een stuk makkelijker om het probleem te vinden.

hoi, sorry voor de late reply. kon even niet bij de pc.
Alvast bedankt voor de belangstelling.

@pinty: de tandwieltjes lijken nog in orde. ik heb ze net nog nageken. ziet er nog net als nieuw uit eigenlijk. De tail draait trouwens naar de rechterkant. Zelfs met de gain helemaal open, slaag ik er niet in om hem recht te houden.

@RCEFlyer: motor versleten lijkt mij een mogelijkheid zoals ik al zei, maar hoe kan ik het weten? vervangen en dan kijken of het probleem weg is?

@tomhaaima & Martin49: stekkertjes heb ik ondertussen wel losgehad, maar netjes teruggezet (denk ik:rolleyes:). er gaat toch airflow naar de juiste kant, alleen blijkbaar niet genoeg.

Voor zover het handig kan zijn, heb ik heel snel een aantal pics genomen (met gsm helaas) : picture1, picture2 en picture3

Ik heb misschien al bij al een 20 tal batterijen gevlogen. Is het mogelijk dat dan de tailmotor al versleten is?

EDIT: als jullie nog wat specifieke fotos willen van betere kwaliteit, dan neem ik er wel met mijn fototoestel.

Laatst bewerkt door een moderator:
het kan, dat je tailmotor al is overleden. Draait het allemaal nog wel soepel?
Heb je al eens geprobeerd, om de heli te starten in je hand? en dan hem naar links en rechts draaien?
Als je tail dan weinig respons geeft, grote kans dat je motortje de geest heeft gegeven.

zit er nog even over te denken.
Heb je al geprobeerd om het tandwieltje, waar de rotor aan vast zit, vast te houden en (voorzichtig) dan de rotor proberen rond te draaien? als het goed is, mag er geen beweging in zitten. (anders zitten de nokjes niet goed in de tandwieluitsparing of ze zijn afgebroken)

Laatst bewerkt:
ok, zal dat tandwieltje eerst nog eens checken pinty thx.
ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat ik een nieuwe tailmotor zal moeten bestellen.
iemand een advies? standaardmotor of toch exotischer model?

ok bedankt. standaard zal het dus worden.
dacht dat er misschien ondertussen wat energiezuinigere modellen beschikbaar waren ofzo...

ik houd jullie op de hoogte!

EDIT 08/02/2010: de tail motor is onderweg

Laatst bewerkt door een moderator:
hi guys!
de nieuwe tailmotor zit erin en na wat afstelwerk werkt alles weer super.

bedankt aan iedereen die me heeft geholpen.
(nu wachten op de superblades)

Zit met hetzelfde probleem, zal er dan maar gelijk eens stuk of 2 bestellen, als ze zo snel de geest gaan geven. Heb er wel een lipo of 50 mee gevlogen...

het is inderdaad zo eenvoudig.
heb er ondertussen ook een aantal op voorraad.

De Honey Bee series hebben regelmatig last van een 'versleten' staartmotortje. Deze kan je dus best met een aantal tegelijk bestellen.

Als je nog wel eens de neiging hebt om met de staartrotor de grond te raken, dan kan het zeker geen kwaad om meteen ook wat extra setjes staartrotorbladen mee te bestellen :rolleyes:

(Vanuit mijn ervaring met de HB CP2)

:Dhoi, jongens ik heb hier een honey bee fp v2 hoeveel kun je er nog voor vragen als tweedehands het betreft helikopter kompleet en nog vele onderdelen iemand intressen.
Doe hem eigelijk weg wegens ik en mijn zoon kunnen er nog altijd niet mee vliegen en mis koop gedaan had beter een lama v4 gekocht.
Nog geen halve meter van de grond geweest durfde niet,ik dacht dat het gemakkelijk was.

Het staart motortje gaat inderdaad niet lang mee, hij kan ook aanlopen of loszitten, beetje vet wil ook nog wel werken.

Back