Onverwoestbaar vliegtuig met ailerons?

Discussie in 'Beginners' gestart door pepijndevos, 25 mei 2015.

  1. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Ik heb ondertussen wat vlieg ervaring met mijn Slow Stick en de zagi van mijn broer.
    Ik zit nu te denken over de volgende bouw/aanschaf.

    Mijn Slow Stick vliegt heel makkelijk en traag, maar reageert ook traag en maakt lelijke bochten omdat het geen ailerons heeft. Het is ook nogal fragiel met die depron vleugeltjes.

    Dat in tegenstelling tot de zagi van mijn broer, die je zonder probleem genadeloos in de grond kunt knallen.
    Maar dat is dan weer niet echt een vliegtuig, als je snapt wat ik bedoel.

    Ik vind hout prachtig en ik houd van zelfbouw, maar qua onverwoestbaarheid is schuim toch beter lijkt mij.
    Dus dat maakt zelfbouw lastig. Behalve een zagi dan.

    Wat ik dus zoek is een onverwoestbaar model waar je mooie gecoƶrdineerde bochten mee kunt maken, waarmee je een beetje kunt zweven, maar met een directere besturing en wat meer pit. Iets waar ik lang plezier mee heb.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je de tijd neemt om te leren vliegen dan hoeft je model niet onverwoestbaar te zijn,
    Onvervoestbaar is meestal (te) zwaar, vliegt daardoor niet lekker (=moeilijk) en loopt daardoor vaker schade op.
    Kijk naar iets als een calmato (electro) hoogdeller/electro.
    Apprentice van e-flight is te krijgen met een slim gyro systeem met o.a. een paniek knop... weet je het even niet meer ->paniek knop en model komt weer keuig recht/vlak te liggen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja. Je zoekt het beste van alles.
    Waar normaal een compromis moet zijn, zoek jij op alle vlakken 100%

    Dat bestaat niet.
    Een vlot toestel heeft schade na een crash.
    Of je moet hem van beton maken, of puur staal.. maar dan vliegt ie niet. Wel veilig.

    Een vlot toestel wat een beetje lekker wil sturen is doorgaans geschikt voor mensen die een beetje kunnen vliegen.
    De landing goed beheersen, weten wanneer ze iets wel, en vooral niet moeten doen.
    Vooral de wijsheid om iets hoger te vliegen af en toe bij een manouvre ;-)

    De tip: leer eerst netjes en goed vliegen met een toestel waar ailerons op zitten.
    Zoek de knvvl brevet figuren op, en ga deze eens oefenen.
    Vooral het circuit, en de touch and go. Tot het vervelend wordt, en je keer op keer goed aankomt.
    Kun je goed landen, hoef je niet 1 toestel de grond in te boren.
    En zijn opeens vele toestellen mogelijk voor je..
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Klinkt als een Easyglider..
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Je benadering is niet helemaal juist: het doel van elke (RC) piloot is (of zou moeten zijn) om z'n toestel zonder brokken aan de grond te krijgen, bij elke vlucht opnieuw.
    Als je vertrekt vanuit het standpunt: ik laat mijn toestel maar tegen de grond knallen als ik het niet meer weet, dan gaat deze hobby je nog heel veel geld kosten.

    Soms loopt het verkeerd (zeker als beginner), daarom bestaan er toestellen zoals HK Bixler, MPX EasyStar, FMS Easy trainer, ...
    Toestellen met deze configuratie hebben bewezen dat ze wel een stootje kunnen en zijn tegenwoordig ook met rolroeren uitgerust (waardoor ze want wendbaarder zijn)
    Onverwoestbaar zijn ze jammer genoeg niet.

    Leer eerst met een dergelijk type toestel vliegen totdat je de basis onder de knie hebt. Laat je daar bij voorkeur bij begeleiden (in clubverband), want dat gaat het snelst.
     
  6. pepijndevos

    pepijndevos

    Lid geworden:
    1 mrt 2012
    Berichten:
    22
    Tja, het ideale vliegtuig bestaat natuurlijk niet.
    Waar het me om te doen is is iets te vinden waar ik lang plezier van heb.
    Dat het dus lang mee gaat en niet snel verveelt.

    Met de slow stick heb ik al weken geen schade meer gemaakt, en met de zagi doel landingen maken ging best prima.
    Dus in die zin mag er best een compromis gemaakt worden aan de onverwoestbaarheid.
    Ik wou alleen niet met een kist gaan vliegen die meteen brandhout is na een harde landing.

    Als ik het zo bekijk gaat een schuim duwer met ailerons zeker lang mee. De vraag is of het lang leuk blijft.
    De andere optie is nog wat langer met de zagi en slow stick oefenen, een lichter vliegtuig bouwen en daar zuinig mee om gaan.

    Een paar jaar terug (de slow stick is al wat stoffig) was de Twin Star een populair tweede vliegtuig. Hoe is dat tegenwoordig?
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De Twinstar is nog steeds een populair model, best sterk en is een leuke ragbak.
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De Zaggi is zo sterk omdat die gemaakt is van EPP.

    EPP is inderdaad het beste materiaal wat je kunt hebben, het heeft alleen wat minder mogelijkheden in ontwerp en productie in tegenstelling tot het meer bekende EPO schuim; het moet immers uit platen gesneden worden en kan niet in een vorm gespoten worden.

    Er zijn echter redelijk wat leuke modellen in EPP verkrijgbaar, het merendeel zijn echter wel 3D profile kistjes.

    Enkel tips om eens te bekijken, als iemand aanvullingen heeft graag:

    http://www.rc-factory.eu
    http://www.hacker-model.com
    http://www.produce.va-models.com/en/
    http://www.telink.eu

    Hobbyking heeft ook diverse EPP modellen:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?strSearch=EPP

    De Twinstar is inderdaad en super (EPO) kist. Mijn TSII heeft ondertussen een mooi kleine EPP broertje:

     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    ooit (ongeveer 30 jaar geleden) heb ik zo iets in handen gehad, kwam uit Amerika, hoe het ding hete weet ik niet meer. het was hier ook heel kortstondig te koop (quartel). de romp was gemaakt van een aluminium U profiel. de vleugels waren een heel harde soort piepschuim met daarin een stevige aluminium constructie en liggers. Dit model werd verkocht en aangeprezen als onverwoestbaar. Volgens de filmpjes was het dat ook. ze kwakten dat ding tegen de grond zoals wij dat nooit zouden durven met onze modellen en het was oprapen starten en weer verder vliegen. Volgens mij is dat toestel nooit echt een hit geworden, maar het vloog best goed.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In dat kader.... hier nog even een link naar een inmiddels stokoude site...
    http://www.spadtothebone.net/freeplans.htm
    etc... Van niets iets bouwen.. ook nog vliegwaardig...

    Een voorbeeld van een van de pagina's...

    [​IMG]

    Veel interessante ongein. Totaal Punk!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2015
  13. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden

Deel Deze Pagina